جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.05.2011, 17:21



در پی توقف روند مذاكرات هسته‌ای با تهران، اتحادیه اروپا با هدف محدود كردن فعالیت‌های اقتصادی ایران، طی جلسه روز دوشنبه در بروكسل ۱۰۰ شركت و بانک ایرانی دیگر را در لیست تحریمی خود جای داد.

اسامی این شركت‌ها روز سه‌شنبه در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر می‌شود.

وزرای اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام كردند شورای این اتحادیه روز دوشنبه این قانون را به تصویب رساندند تا محدودیت‌هایی بر ایران به دلیل نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای اعمال شود.

مذاكرات در خصوص برنامه هسته‌‌ای ایران اخیراً متوقف شده بود و كاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و مذاكره كننده ارشد گروه 1+5 تصریح كرد: ما خواستار بازنگری ایران در زمینه مذاكرات و بازگشت به میز مذاكرات هستیم اما با در نظر گرفتن نامه‌هایی كه اخیراً دریافت كرده‌ام، این امر در شرایط فعلی انجام نخواهد شد.

استقبال اتحادیه اروپا

ایالات متحده از گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا به بیش از ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی که روز دوشنبه به تصویب رسید استقبال کرد و بریتانیا نیز با اعلام استقبال از این تصمیم، گفت که «سرکوب خشن مردم ایران» توسط حکومت و «پشتیبانی» حکومت ایران از سرکوب‌ها در سوریه، باعث مصمم‌تر شدن غرب در جلوگیری از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شده‌است.

افزودن ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی از جمله بانک تجاری ایران-اروپا، به فهرست سیاه شرکت‌های تحریم شده توسط اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در بروکسل به تأیید ۲۷ وزیر خارجه کشورهای عضو این اتحادیه رسید و اعضای اتحادیه اروپا در این روز هم‌چنین برای نخستین بار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را با تحریم روبه‌رو کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران صادر کرده ضمن استقبال از این تصمیم اظهار داشت «تا زمانی که ایران از انجام تعهدات بین‌المللی خود سر باز می‌زند، واکنش جامعه بین‌الملل همانا ادامه فشار برای مسئولیت‌پذیر کردن ایران خواهد بود، فشار از طریق اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، و مقابله شدید با فعالیت‌های ایران در زمینه اشاعه سلاح هسته‌ای.»

این بیانیه می‌افزاید: «ایالات متحده هم‌چنان به حل و فصل صلح‌آمیز نگرانی‌های بین‌المللی در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران تعهد کامل دارد.»

«ایران نسبت به مصمم بودن ما شکی نداشته‌باشد»

در همین حال، وزارت امور خارجه بریتانیا نیز با صدور یک بیانیه مطبوعاتی در این خصوص گفت: «بریتانیا نقشی اساسی در افزوده شدن بیش از صد شرکت جدید به فهرست تحریم‌های اروپایی داشته‌است و دلیل آن، سرپیچی ایران از توجه به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی است.»

این بیانیه می‌افزاید: «نهادها و افراد تحریم شده شامل چند بانک، چند شخص، شرکت‌های کشتیرانی و مهندسی و سازمان‌هایی می‌شود که که در مالکیت یا کنترل سپاه پاسداران قرار دارند. اقدام امروز، به جلوگیری از دست‌یابی ایران به مواد و اعتبارات مورد نیاز برای فعالیت‌های غیرقانونی‌اش کمک خواهد کرد.»

بیانیه وزارت خارجه بریتانیا می‌افزاید: «ایران نسبت به مصمم بودن ما شکی نداشته‌باشد: سرکوب خشونت‌بار مردم خود، پشتیبانی از سرکوب در سوریه و کمک به گروه‌های نظامی در سراسر منطقه، باعث شده تا خواست ما برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای افزایش یابد.»

یکی از دیپلمات‌های اروپایی که نخواسته نامش فاش شود روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که «بسیاری از این ۱۰۰ شرکت، «شرکت‌های صوری مستقر در اروپا هستند و افرادی که هدف تحریم‌های تازه قرار می‌گیرند در اصل مدیرهای این شرکت‌ها هستند.»

خبرگزاری‌ها اعلام کردند که یکی از نهادهای تحریم‌شونده بانک «ای‌آی‌اچ» است اما درباره جزئیات نام باقی این شرکت‌ها و پنج فردی که از روز دوشنبه در اتحادیه اروپا ممنوع‌السفر شده و دارایی‌های آنها نیز مسدود می‌شود اطلاعات بیشتری ندادند.

بانک «ای‌آی‌اچ» (EIH)، مستقر در هامبورگ که به عنوان بانک تجاری ایران-اروپا شناخته می‌شود و بانک‌های ملت، و صنعت و معدن ایران هریک ۲۵ درصد از سهام آن را در اختیار دارند یکی از شرکت‌های مورد تحریم تازه اتحادیه اروپا است.

در اواخر تیر ماه سال گذشته، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال، در گزارشی به نقل از مقام‌های غربی اعلام کرده بود، بانک تجاری ایران و اروپا تاکنون معاملاتی به ارزش میلیاردها دلار به نیابت از سازمان‌ها و نهادهای ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی انجام داده‌است.

به دنبال انتشار این گزارش‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا در میانه شهریور ماه همان سال اعلام کرد، نام این بانک را که در سال ۱۹۷۱ در هامبورگ تاسیس شده، به لیست سیاه تحریم‌های خود علیه ایران افزوده‌است.

نزدیک به دو ماه پیش یک روزنامه آلمانی خبر داد که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از بانک مرکزی آلمان خواسته‌است تا از پرداخت میلیاردها یورو پول فروش نفت ایران به هند از طریق بانک «ای‌آی‌اچ» به تهران خودداری کند.

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

در یک سال گذشته سیستم‌های مالی بین‌المللی تحت فشار آمریکا محدودیت‌های زیادی برای معاملات تجاری با ایران ایجاد کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌های غربی نیز خود را از پروژه‌های صنعتی و نفت و گاز ایران کنار کشیده‌اند.

تهران متهم است که در چارچوب فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است ولی مقام‌های ایران این اتهام را رد می‌کنند.

تحریم شخص بشار اسد

افزایش تحریم‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه، راه‌های برقراری آتش‌بس در لیبی و روی کار آمدن حکومت‌های دموکراتیک در مصر و تونس، از دیگر موضوع‌های مطرح در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه بود.

وزیران کشورهای اتحادیه اروپا در این روز اعلام کردند که برای نخستین بار، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را نیز تحریم می‌کنند و علت این اقدام را «خشونت غیر قابل قبول» وی علیه معترضان سوری توصیف کردند.

با افزایش شمار کشته‌شدگان سرکوب‌های دولتی در سوریه، ۲۷ وزیر خارجه اروپایی در بروکسل «ادامه سرکوب در سوریه و خشونتِ ناپذیرفتنی علیه معترضان مسالمتجو را به شدیدترین وجه ممکن محکوم» کردند.

این وزرا هم‌چنین از دولت سوریه خواستند ارعاب، دستگیری‌های دسته‌جمعی، و شکنجه را فوراً متوقف کند و خواستار آزادی زندانیان سوری شدند.

کانادا روز شنبه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور در حال آماده کردن گزینه‌های مختلف برای اعمال تحریم علیه سوریه است و واشینگتن که سرکوب معترضان سوری را اقدامی «وحشیانه» خوانده‌است در این هفته شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تحریم کرد.

باراک اوباما، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود تصریح کرد که حکومت سوریه باید «روش قتل و دستگیری‌های جمعی» را کنار بگذارد.


منابع: خبرگزاری رویترز، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024