شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.05.2011, 21:22


یک فعال حقوق بشر در شهر مشهد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که هاشم خواستار معلم بازنشسته زندانی مشهدی که در بند امنیتی- سیاسی ۶. ۱ زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می‌شد، به سالن ۱۰۲ بند ۵ این زندان منتقل شده است. بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد مجرمان مربوط به مواد مخدر و قاتلین را در خود جای داده است وبنا براصل تفکیک مجرمین در زندان، زندانیان عقیدتی و سیاسی در این بند نگهداری نمی‌شوند.

این فعال حقوق بشر به کمپین گفت: «تا هفته گذشته آقای هاشم خوستار همراه حدود ۴۰ زندانی عقیدتی دیگر نگهداری می‌شدند، اما اخیرا به سالن ۱۰۲ بند ۵ زندان وکیل آباد منتقل شده است. بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد شامل سالنهای ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴ و ۱۰۵ است که بیشترین مجرمان مربوط به مواد مخدر و قاتلین در این بند نگهداری می‌شوند که اکثر ان‌ها محکوم به اعدام هستند.» وی با ابراز نگرانی در رابطه با سلامتی آقای خواستار افزود: «با توجه به سن و سال زیاد اقای خواستار، بیماری‌هایی که ایشان در دو سال گذشته در زندان به آن‌ها مبتلا شده‌اند و وضعیت وحشتناک سالن ۱۰۲ بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد احتمال وقوع هر اتفاقی برای این معلم بازنشسته زندانی که در آستانه ۶۰ سالگی است وجود دارد. هم اکنون مسئولیت جان آقای خواستار با دادستان مشهد و دیگر مقامات قضایی مشهد است که دستور انتقال وی به سالن ۱۰۲ بند ۵، بند مخوف زندان وکیل آباد را صادر کرده‌اند.»

این فعال حقوق بشر درباره علت این انتقال به کمپین گفت: «مسئولان زندان گفته‌اند که انتقال مهندس خواستار به سالن ۱۰۲ بند ۵ به علت نامه‌هایی است که آقای خواستار اخیرا از داخل زندان منتشر کرده‌اند و در راستای تنبیه ایشان است. یکی از مسئولین گفته است خواستار که اینقدر در نامه‌هایش در رابطه با زندان می‌نویسد حالا برود ببیند که در بند ۵ چه خبر است.»

وی افزود: «نگهداری زندانیان سیاسی در کنار مجرمین عادی و مجرمین خطرناک خلاف آیین نامه سازمان زندان‌های ایران است. این اقدام غیرقانونی در جهت شکستن روحیه اقای خواستار می‌باشد که تا کنون دربرابر فشارهای روحی وجسمی فزاینده دستگاه‌های امنیتی و قضایی مشهد مقاومت کرده‌اند.»

این منبع در توضیح ویژگی‌های بند ۵ زندان وکیل آباد گفت: «این بند از مخوف‌ترین بندهای زندان وکیل آباد و کل زندان‌های سراسر کشور است که به دلیل اعدام‌های دسته جمعی هفتگی، وضعیت بسیار اسفباری از نظر روحیه زندانیان دارد. در بند ۵ زندان وکیل آباد گرد مرگ پاشیده‌اند. هر هفته لااقل ده زندانی در زندان وکیل آباد اعدام می‌شوند که بیشتر آن‌ها از سالن‌های مختلف بند ۵ است. بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد از این نظر با بند ۲ زندان قزلحصار کرج قابل مقایسه است. گفته می‌شود در بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد نزدیک به دو هزار زندانی محکوم به اعدام نگهداری می‌شوند. هم اکنون تنها در سالن ۱۰۲ این بند که اقای خواستار در آن نگهداری می‌شود، بالغ بر۷۰۰ زندانی نگهداری می‌شوند که بیشتر از ۴ برابر ظرفیت آن است. در تابستان سال هشتاد و هشت تعداد زندانیان این سالن ۳۷۰ نفر بوده که در عرض کمتر از دو سال به ۷۰۰ نفر رسیده است. بیشتر زندانیانی که در این سالن نگهداری می‌شوند محکوم به اعدام می‌باشند.»

وی افزود: «ظرفیت اتاقی که اقای خواستار در آن نگهداری می‌شوند، تنها ۱۵ نفر است، حال آنکه ۶۰ نفر در این اتاق نگهداری می‌شوند. به گفته اقای خواستار به علت تعداد زیاد زندانیان، برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه مشکلات زیادی وجود دارد. گاهی تا صد نفر در صف استفاده از دستشویی و توالت قرار دارند.»

این فعال حقوق بشر در خصوص وضعیت کنونی این زندانی عقیدتی گفت: «هم اکنون آقای خواستار روی یک تخت به صورت مشترک با یک زندانی دیگر می‌خوابد. بسیاری زندانی‌های دیگر به علت کمبود مکان به صورت کفخواب در اتاق‌ها، راهرو‌ها، نمازخانه، پاگرد پله‌ها و حتی در توالت‌ها می‌خوابند. ‏ وضعیت بهداشتی این بند به مراتب بد‌تر از دیگر بندهای زندان وکیل آباد است. مواد مخدر در این بند به وفور استفاده می‌شود و جرایم جنسی نیز در حد بسیار بالایی در این بند وجود دارد. به علت اینکه مجرمان خطرناک در این بند نگهداری می‌شوند آمار قتل، درگیری و تجاوز در این بند زندان بسیار زیاد می‌باشد. فضای کل بند مملو است از دود سیگار و انواع مواد مخدر که زندانی‌ها مصرف می‌کنند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024