جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.05.2011, 13:42


خبرآنلاین: «مطالعات نشان می‌دهد ما در دهه آینده با هجوم دو و نیم برابری زنان به سمت بازار کار مواجه خواهیم شد.» این جمله یک مقام وزارت کار است که به زعم او به خصوص زنان فارغ التحصیل دانشگاهی جزو این قشر خواهند بود.

این در حالی است که آخرین آمارهای رسمی کشور نیز نشان می‌دهد هم اکنون بیش از نیمی از دختران ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور بیکار هستند و با پیش بینی مشاور معاون توسعه اشتغال وزارت کار به نظر می‌رسد این رقم بیکاری در سال‌های آتی روند صعودی‌تر به خود بگیرد. مسلم خانی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در تایید نتیجه این مطالعات، به فزونی جمعیت دانشجویان دختر بر پسر اشاره و خاطرنشان می‌کند: «این فارغ التحصیلان دختر که اکنون تعداد آن‌ها در دانشگاه‌ها نسبت به آقایان بیشتر است در آینده کار می‌خواهند.»

مراجعه به آمارهای جمعیتی دانشگاه‌ها نیز تقریبا این موضوع را تایید می‌کند. طبق گفته مدیر گروه GIS سامانه اطلاعات جغرافیایی آموزش عالی در حال حاضر هرچند در مجموع سهم جنسیت زن و مرد در جمعیت دانشجویی کشور یکسان است اما در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌های دولتی و پیام نور به ترتیب ۵۵ و ۷۰ درصد دانشجویان زن هستند.

سهم ۲۰ درصدی زنان از بازار کار

با وجود سهم زیاد زنان در دانشگاه‌ها سهم آنان در بازار کار خیلی کم است. طبق آخرین آمار مرکز آمار از وضعیت بازار کار کشور از ۲۴ میلیون شاغل در کشور تنها پنج میلیون زن هستند. این آمار نشان می‌دهد که سهم زنان از بازار کار کشور تنها ۲۰ درصد است. البته این سهم در برخی بخش‌ها کمتر نیز می‌شود. این سهم در میان شاغلان واحدهای صنفی کشور به ۱۴ درصد هم می‌رسد.

به گفته قائم مقام معاون توسعه داخلی وزیر بازرگانی از دو میلیون و ۷۰۰ هزار شاغل در واحدهای صنفی کشور تنها ۱۴ درصد آن‌ها یعنی ۳۷۸ هزار نفر زن هستند. حال این در حالیست که کار در واحدهای صنفی جزو بخش خدمات کشور می‌شود که عمده زنان در آن بخش مشغول به کار هستند. در حال حاضر از آن پنج میلیون زن شاغل بیش از ۴۶ درصد در بخش خدمات، حدود ۳۱ درصد در بخش کشاورزی و ۲۳ درصد نیز در بخش صنعت شاغل هستند.

از سوی دیگر سهم این زنان در بیکاری کشور زیاد است. براساس آخرین آمار مرکز آمار از سه میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زن هستند. به عبارتی سهم زنان بیکار از مجموع بیکاران کشور ۳۴ درصد می‌شود. این آمار‌ها نشان می‌دهد، در حالی که نیمی از دانشجویان کشور زن هستند، تنها یک پنجم فرصت‌های شغلی کشور در اختیار زنان است و یک سوم بیکاران کشور این قشر هستند.

راهکار دولت؛ مشاغل خانگی

در این شرایط که حتی خود مسئولان هم نسبت به افزایش بیکاری زنان هشدار می‌دهند، به نظر می‌رسد اصلیترین طرح دولت برای کاهش سرعت بیکاری زنان مشاغل خانگی باشد. مشاور معاون توسعه اشتغال وزارت کار در این مورد توضیح می‌دهد: «اگر اکنون گرایش زنان فارغ التحصیل به خانه داری کم است، علتش آن است که شغل خانه داری درآمد ندارد. اما به این شکل می‌شود از شغل خانگی حمایت‌های اجتماعی کرد که البته باید به سمت خوشه سازی حرکت شود. اکنون مثلا در کشور چین بیش از ۳۲ درصد تولیدات آن‌ها، در خانه‌هایشان تولید می‌شود.»

خانی با اشاره به قانون حمایت از کسب و کار خانگی، اضافه می‌کند: «امسال سال عملیاتی شدن قانون ساماندهی و حمایت از کسب وکار خانگی است و پیش بینی می‌شود با استفاده از این قانون بین ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفر در خانه کسب و کاری را به خصوص در حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات راه اندازی کنند. امروزه با استفاده از این امکانات فناوری اطلاعات می‌توان به چند شرکت خدمات داد و امیدواریم منابع بانکی نیز برای حمایت از این کسب و کار به کار گرفته شوند.»

حتی برای مشاغل خانگی رییس کل بانک مرکزی گفته است که از مازاد منابع قرض الحسنه بانک‌ها تسهیلات هفت میلیون تا ۱۰ میلیون تومانی داده خواهد شد.

اما این راهکار دولت از چند جهت مورد انتقاد فعالان عرصه اشتغال کشور است. عباس وطن پرور، دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور در پایداری این مشاغل تردید دارد و عنوان می‌کند که این مشاغل شاید به صورت موقت بتوانند بیکاری را کاهش دهند. ولی الله داودآبادی، نماینده کارفرمایان در شورای عالی اشتغال نیز در مورد خوشه‌ای کار کردن تولیدات خانگی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «ما فرهنگ کار دسته جمعی نداریم و به همین دلیل اینکه خوشه‌ها باید چگونه باشند مهم است و البته مشکل. اما چاره‌ای نداریم جز اینکه این کار را انجام دهیم.»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024