جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.05.2011, 19:39



(۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰) کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت مقامات ایرانی باید بلافاصله خبرنگار الجزیره، هما دوروتی پروز که در شهر دمشق سوریه بازداشت شده بود و به دولت ایران تحویل داده شده است را آزاد کنند. کمپین همچنین خواستار این شد که دولت ایران گزارشی شفاف در خصوص بازداشت دوروتی پروز ارائه کند و اجازه بدهد تا خانوادۀ وی و سفارت کانادا به وی دسترسی داشته باشند.

پروز، که یک روزنامه نگار ۳۹ ساله است و برای شبکۀ الجزیره کار می‌کند، و تابعیت کشورهای ایران، آمریکا، و کانادا را دارا می‌باشد، پس از ورود به فرودگاه دمشق در تاریخ ۹ اردیبهشت به جهت پوشش خبری اعتراضات سوریه ناپدید شد. در تاریخ ۱۴ اردیبهشت، شبکۀ الجزیره خبر داد که مقامات سوری بازداشت پروز توسط دولت سوریه را تایید کرده‌اند، و گفته‌اند که وی را آزاد خواهند کرد.

اما در تاریخ سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت، سفارت سوریه در واشنگتن طی یک بیانیه ادعا کرد که دوروتی پروز تلاش کرده تا با یک گذرنامۀ منقضی به صورت غیر قانونی وارد سوریه شود و علت ورود خود به سوریه را گردشگری اعلام کرده است. سفارت سوریه در واشنگتن در این بیانیه اعلام کرد که کشور او دوروتی پروز را به ایران مسترد کرده است. خانوادۀ دوروتی پروز و شبکۀ الجزیره هر دو با صدور بیانیه‌هایی، اعلام کرده‌اند که ظرف دو هفتۀ گذشته هیچ ارتباطی با وی نداشته‌اند و بازداشت وی ادامه دارد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: «به نظر می‌آید خانم پروز هیچ جرمی مرتکب نشده است که مستلزم اطالۀ بازداشت وی توسط مقامات ایرانی باشد.»

وی افزود: «ما در خصوص سلامتی وی بسیار نگرانیم. نظر به اینکه ایشان الان ۱۲ روز است در ایران هستند، اینکه نه خانوادۀ وی و نه شبکۀ الجزیره هیچکدام با وی ارتباطی نداشته‌اند نگران کننده است.»

در بیانیه‌ای که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت منتشر شد، از یک سخنگوی شبکۀ الجزیره نقل شده بود: «ما خواستار دریافت اطلاعات از مقامات ایرانی، دسترسی به دوروتی، و آزادی فوری وی هستیم. ما هیچگونه تماسی با دوروتی از زمانی که دوحه را در تاریخ ۹ اردیبهشت ترک کرده نداشته‌ایم و عمیقا برای سلامتی وی نگرانیم.»

خانوادۀ پروز نیز خواستار آزادی وی شده‌اند و گفته‌اند: «دوروتی دختر، خواهر، و نامزد عزیز افرادی است که وی را بسیار دوست دارند و یک روزنامه نگار متعهد است. اینک نزدیک به دو هفته از دستگیری وی می‌گذرد. ما یک بار دیگر خواستار آزادی فوری دوروتی و بازگرداندن وی به خانواده‌اش هستیم.»

از اواخر ژانویه، هزاران شهروند سوریه به خیابان رفته‌اند تا در اعتراضات ضد دولتی شرکت کنند. با گزارشاتی که آمار کشته شدگان را ۸۰۰ نفر و دستگیر شدگان را هزاران نفراز میان فعال مخالف، مدافعان حقوق بشر، و روزنامه نگاران اعلام می‌کنند، سازمانهای حقوق بشری سوریه را به سرکوب خشونت آمیز اعتراضات و آزادی بیان متهم کرده‌اند. از زمان بنیانگزاری جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تا کنون، سوریه نزدیک‌ترین دوست ایران در منطقه بوده است.

هادی قائمی گفت: «بدون در نظر گرفتن دلایل کشور سوریه برای استرداد خانم پروز، مقامات ایرانی باید به قوانین بین المللی احترام بگذارند و وی را فورا آزاد کنند. هیچگونه دلیلی برای بازداشت وی در ایران وجود ندارد.»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024