جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.05.2011, 22:43


رادیو فردا: شبکه الجزيره روز چهارشنبه با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که مقام‌های سوريه گفته‌اند، دوروتی پرواز، خبرنگار اين شبکه را که دارای تابعيت ایرانی، آمريکايی و کانادايی است، پس از بازداشت در دمشق به ايران تحويل داده‌اند.

شبکه الجزيره می‌گويد، مقام‌های سوريه به اين شبکه اطلاع داده‌اند که دوروتی پرواز ، خبرنگار ۳۹ ساله شبکه انگليسی الجزيره، هم اکنون در اختيار مقامات ايران است.

دوروتی پرواز آخرين بار در ۲۹ آوريل به هنگام مسافرت به سوريه برای تهيه گزارش از اعتراضات در اين کشور در دوحه ديده شده بود.

شبکه الجزيره می‌گويد، در چهارم ماه مه مقامات سوريه تاييد کردند که وی را بازداشت کرده اند. اما يک هفته پس از آن مقام‌های این کشور اعلام کردند که وی از اول ماه مه در اين کشور نيست، بدون اين که توضيح دهند، اين خبرنگار شبکه الجزيره در کجا به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تاکنون مقامات رسمی ايران واکنشی به خبر تحويل دوروتی پرواز به ایران نشان نداده‌اند، اما چنانچه اين خبر درست باشد نشانه ای از همکاری نزديک جمهوری اسلامی با حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان سوری خواهد بود.

شبکه الجزيره در بيانيه خود از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواسته است تا وضعيت دوروتی پرواز را مشخص کند.

شبکه الجزيره ضمن ابراز نگرانی عميق خود نسبت به سلامتی دوروتی پرواز، گفته است: «ما اطلاعاتی دريافت کرده‌ايم که حاکی از آن است که وی در تهران نگهداری می شود.»

اين شبکه خبری در ادامه گفته است: «ما ازمقامات ايران می خواهيم اطلاعاتی درباره دورتی و همچنين اجازه دسترسی به وی را بدهند.»

شبکه الجزيره همچنين خواستار آزادی فوری دوروتی پرواز شده است.

دوروتی پرواز همکاری خود را با شبکه الجزيره از سال ۲۰۱۰ شروع کرده است. وی پيشتر با سفر به ژاپن گزارش‌هايی در مورد سونامی و زلزله در اين کشور تهيه کرده بود.

به گزارش شبکه الجزيره دوروتی پرواز، فوق ليسانس روزنامه‌نگاری از دانشگاه آريزونا دارد و دوره های فلوشيب را در دانشگاه هاروارد و کمبريج گذرانده است.



سوریه: دیپورتش کردیم به ایران!

سفارت سوریه در آمریکا با انتشار بیانیه‌ای درباره سرنوشت «دورتی پرواز» خبرنگار ایرانی – آمریکایی شبکه خبری الجزیره انگلیسی، ابهام‌ها درباره وضعیت این خبرنگار مفقود شده را بیشتر کرد.

به گزارش عصر ایران در پی افزایش انتقاد‌ها و فشار‌ها درباره سرنوشت خبرنگار مفقود شده الجزیره در سوریه، سفارت دمشق در واشنگتن با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که خانم پرواز در تاریخ ۱ می ‌با یک پرواز به تهران بازگشت داده شد.

در این بیانیه آمده است که «دورتی پرواز» تلاش داشت تا با یک گذرنامه تاریخ گذشته ایرانی وارد سوریه شود اما ماموران فرودگاه دمشق به هنگام ورود وی را مورد تفتیش می‌دهند.

بر اساس این بیانیه خانم پرواز خود را توریست معرفی می‌کند اما در بازرسی از وسایل همراه وی ابزارهای ارسال مخابراتی کشف می‌شود که به کار خبرنگاران می‌آید.

بنا به بیانیه سفارت سوریه خانم «پرواز» پس از کشف وسایل همراهش در اظهارات خود به تناقض گویی می‌افتد و این مساله شک و تردید ماموران را بیشتر می‌کند و از این رو ماموران سوری تصمیم می‌گیرند تا بدون اجازه ورود به دورتی وی را در تاریخ ۱ می ‌۲۰۱۱ با پروازی به تهران بازگردانند.

گفتنی است که پرواز خانم پرواز از دوحه به دمشق بوده است.

علی رغم ادعای سفارت سوریه مقامات ایرانی هنوز درباره صحت و سقم این بیانیه ابراز نظر نکرده‌اند اما علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران هفته پیش از دولت سوریه خواسته بود تا درباره سرنوشت خبرنگار ایرانی – آمریکایی تحقیق کند و این مساله نشان می‌دهد که وی آن گونه که بیانیه سفارت سوریه مدعی شده در تاریخ ۱ می ‌(۱۱ روز پیش) به ایران بازگردانده نشده است.

از سوی دیگر خانواده خانم پرواز نیز با رد مطالب ادعا شده در بیانیه سفارت سوریه در آمریکا، گفتند که در تاریخ ۳ می ‌در پی پیگیری‌های آن‌ها، دولت سوریه اعلام کرده بود که دورتی پیش آن‌ها است و حالش خوب است.

نامزد این خبرنگار ۳۹ ساله ایرانی – آمریکایی می‌گوید که از نظر آن‌ها و با توجه به قراین و شواهد موجود، دورتی در سوریه است و احتمالا تحت بازداشت قرار دارد.

وی در این زمینه می‌گوید:‌ «دولت سوریه در ۳ می ‌۲۰۱۱ به ما گفت که دورتی در دست آن‌ها است و حالش خوب است. اما حالا می‌گویند که در تاریخ ۱ می ‌وی را به ایران بازگردانده‌اند. همه این حرف‌ها دروغ است و برای ما هنوز مشخص نیست که چه بر سر دورتی به هنگام ورود به سوریه آمده است».



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024