چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.04.2011, 7:01



رادیو فردا: سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در چهار ماه گذشته، ۱۳ نفر را در ملاء عام اعدام کرده ‌است که تقریباً برابر با کل موارد سال ۲۰۱۰ میلادی است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، هشت نفر از این افراد در اواسط ماه آوریل اعدام شده‌اند که دو نفر از آن‌ها به اتهام تجاوز و قتل در زمانی که ۱۷ ساله بوده‌اند، به دار آویخته شدند.

حسیبه حاج صحرایی، از مسئولان سازمان عفو بین الملل گفته است: «بسیار آزاردهنده است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در صدد ارعاب مردم با چنین مناظری برآمده ‌اند که نه تنها از فرد قربانی چهره ‌ای غیر انسانی می‌‌سازد بلکه کسانی را که شاهد چنین صحنه‌‌هایی هستند ستمگر و بی‌رحم می‌‌کند.»

این سازمان می‌ گوید که جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته دستکم ۲۵۲ تن را عدام کرده است که ۱۴ تن از آن‌ها در ملاءعام اعدام شدند.

ایران بار‌ها از سوی سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری متهم شده است که یکی از بالا‌ترین موارد اعدام را در جهان دارد.

بر اساس قوانین جزایی جمهوری اسلامی، مواردی چون قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و ارتداد از دین مجازات اعدام در پی دارد.

موج اعدام‌ها در ایران از ابتدای سال جاری میلادی به شدت افزایش یافته است و بر اساس گزارش رسانه‌های خبری ایران تنها در ماه ژانویه (۱۰دی ماه تا ۱۰ بهمن ماه سال پیش) حدود ۶۶ نفر اعدام شده‌اند. این در حالی است که به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، شمار اعدام‌شدگان در ایران در ۲۴ روز نخست ماه ژانویه سال جاری میلادی دست‌کم ۷۳ نفر بوده است.

در همین زمینه، «سارا لی ‌ویتسون»، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر، بهمن ماه گذشته پیش بینی کرد که «با ادامه روند جاری مقام‌های ایران بیش از ۱۰۰۰ زندانی را تا پیش از پایان سال ۲۰۱۱ اعدام خواهند کرد.»

رشد فزاینده میزان اعدام‌ها در ایران با واکنش گسترده بین المللی روبرو شده و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل بار‌ها از این روند ابراز نگرانی کرده است.

ایالات متحده آمریکا نیز با ابراز نگرانی از افزایش اعدام‌ها در ایران از جمهوری اسلامی خواسته است به میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشد و اعدام زندانیان را متوقف کند.

در فروردین سال جاری، وزارت امور خارجه آمریکا با ارائه گزارشی ضمن اشاره به اعدام ۳۰۰ نفر در ایران طی سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برخی از اعدام ‌شدگان زیر شکنجه به ارتباط با گروه‌های تروریستی اعتراف کرده‌‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024