شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.04.2011, 7:52



با بالا گرفتن ناآرامی‌ها در سوریه، روز چهارشنبه بیش از ۲۰۰ عضو حزب حاکم بعث در اعتراض به سرکوب شدید مخالفان، از این حزب استعفا کردند و شمار اعضای مستعفی این حزب را به ۲۳۳ رساندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه ۲۰۳ عضو حزب بعث در منطقه حوران سوریه، از عضویت در این حزب کناره‌گرفتند و با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن خشونت‌های صورت گرفته از سوی نیروهای امنیت سوریه علیه مخالفان، اعلام کردند: «نیروهای امنیتی به تخریب ارزش‌هایی پرداخته‌اند که خود با آن‌ها بزرگ شده‌اند.»

شهر درعا، از جمله شهرهایی که اعتراض‌های مخالفانش به شدت از سوی نیروهای نظامی سوریه سرکوب شده‌است، در منطقه حرمان قرار دارد.

در بیانیه منتشر شده از سوی اعضای مستعفی همچنین آمده است: «اقدامات نیروهای امنیتی (سوریه) علیه شهروندان غیرمسلح ما... بر خلاف تمامی ارزش‌های انسانی و شعارهای حزب (بعث) است.»

پیش از این نیز ۳۰ عضو حزب بعث سوریه از شهر ناآرام بانیاس، واقع در جنوب غرب سوریه نیز استعفای خود را اعلام کرده بودند.

اعضای مستعفی حزب بعث در بانیاس نیز در بیانیه‌ خود «هجوم به منازل و به آتش بستن کورکورانه مردم، خانه‌ها، مساجد و کلیساها» را محکوم کرده بودند.

بیانیه شورای امنیت

اعتراض ۲۳۳ نماینده مستعفی حزب بعث به سرکوب شدید مخالفان در سوریه در حالی صورت گرفته است که تلاش ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صدور بیانیه ای در محکومیت سوریه نتیجه ای در بر نداشت.

یک دیپلمات‌ کشورهای عضو شورا ی امنیت که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته است که روسیه، چین و لبنان با انتشار این بیانیه مخالفت کرده‌اند و به همین‌دلیل «بیانیه‌ای در این زمینه صادر نخواهد شد».

به نوشته خبرگزاری فرانسه، الکساندر پارکین، سفیر روسیه در شورای امنیت، گفته‌است که سرکوب معترضان از سوی دولت سوریه «تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار نمی‌رود» و «دخالت خارجی» می‌تواند به جنگ داخلی در سوریه دامن بزند.

اوایل هفته جاری، بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال، پیشنویس بیانیه‌ای را در محکومیت سرکوب خشونت‌آمیز معترضان سوری از سوی دولت بشار اسد را تهیه کرده و تحویل ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت دادند.

سوزان رایس، سفیر ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت نیز شامگاه سه‌شنبه سرکوب معترضان در سوریه را که به گفته گروه‌های حقوق بشری به کشته شدن «صدها» نفر انجامیده است، «نفرت‌انگیز و اسفناک» خواند و از صدور این بیانیه از سوی شورای امنیت حمایت کرد.

خانم رايس همچنین اعلام کرد که مدارکی از دخالت فعالانه ايران در سرکوب های معترضان در سوريه وجود دارد؛ ادعایی که تهران آن را رد کرده است.



روسیه و چین مانع از محکومیت سوریه

به دلیل مخالفت چین و روسیه، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل نتوانستند بر سر قطعنامه‌ای در محکومیت دولت سوریه به توافق برسند. پیش‌نویس قطعنامه توسط آلمان، فرانسه، بریتانیا و پرتغال تهیه شده بود. این پیش‌نویس از سوی برخی کشورها مانند لبنان از پیش رد شده بود.

بیش از همه چین و روسیه بودند که به پیش‌نویس چنین قطعنامه‌ای انتقاد داشتند. روسیه هشدار داد که در صورت دخالت از خارج، می‌تواند یک جنگ داخلی در سوریه آغاز شود.

آلکساندر پانکین، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، گفت: «بحران در سوریه هیچ تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد نمی‌کند». وی افزود: «در صورت دخالت خارجی این کشور می‌‌تواند به تهدیدی برای امنیت منطقه بدل شود».

در پی شکست رایزنی‌ها در پشت درهای بسته، دیپلمات‌های کشورهای غربی خواستار تشکیل جلسه‌ی رسمی شدند تا نمایندگان در مورد انتقاد بین‌المللی علیه رفتار دولت سوریه با مردم این کشور رأی بدهند.

در پی عدم توافق بر سر یک صدور قطعنامه، بشیر جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل، پیروزمندانه تلاش برای محکومیت دولت سوریه را "تبلیغات" خواند.

احتمال اقدامات یکجانبه‌ی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در نظر دارد احتمالا یکجانبه دست به اقداماتی علیه دولت سوریه بزند. کاترین اشتون، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «همه گزینه‌ها روی میز است».

گفته می‌شود در وهله‌ی نخست امکان ایجاد محدودیت سفر برای مسئولان رژیم سوریه و مسدود کردن حساب‌های بانکی و دارایی‌های وجود دارد.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، با صراحت گفت، در صورتی که بشار اسد به خشونت‌ها پایان ندهد، باید این کشور را تحریم کرد.

روز چهارشنبه (۲۸ آوریل / ۸ اردیبهشت) نیز رژیم سوریه با خشونت تمام علیه مخالفان خود وارد عمل شد. به گفته‌ی فعالان حقوق بشر سوری، در این روز نیز صدای تیراندازی و گاه انفجارهایی به گوش می‌رسیده است.

گفته می‌شود، دست‌کم ۴۰۰ نفر در درعا دستگیر شده‌اند. بنا به آمار سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، از زمان ناآرامی‌ها در سوریه از اواسط ماه مارس (اواخر اسفندماه) بدین‌سو، بیش از ۴۵۰ نفر به دست نیروهای امنیی و نظامی در سطح کشور کشته شده‌اند.


منابع: رادیو فردا، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024