پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 21.04.2011, 11:33


بی بی سی: دهها روشنفکر سرشناس اسرائیلی با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در کنار کشور اسرائیل اعلام کردند.

به اعتقاد این افراد چنین کشوری باید در مرزهای سال ۱۹۶۷ تأسیس شود.

در جریان جنگ پنج روزه سال ۱۹۶۷ بود که ارتش اسرائیل کرانه باختری را از سرزمین اردن و نوار غزه را از مصر اشغال کرد.

روشنفکران برجسته اسرائيلی با امضای سندی گفته‌اند که "پایان قطعی اشغال" سرزمین‌های فلسطینی باید مبنایی باشد برای رهایی و آشتی دو ملت اسرائیلی و فلسطینی.

در میان امضاکنندگان نامه، نام ۱۷ نفر از برندگان عالی‌ترین جایزه دولتی اسرائیل دیده می‌شود که سالانه به افرادی با دستاوردهای بزرگ علمی و فرهنگی اعطا می‌شود.

در بیانیه گفته شده است: «از تمام کسانی که به آزادی برای همه انسان‌ها معتقد هستند تقاضا می‌کنیم که از اعلام دولت فلسطین حمایت کنند.»

در بیانیه آمده است: «سرزمین اسرائیل میهن یهودیان است و خاک فلسطین میهن فلسطینی‌هاست که در آن هویت آنها شکل گرفته است.»

امضاکنندگان بیانیه درخواست کرده‌اند: وقت آن است که به وعده پایه‌گذاران کشور اسرائیل که در قانون اساسی ثبت است، عمل شود: «ما به سوی تمام دولت‌های منطقه و ملت‌های همسایه دست دوستی دراز می‌کنیم.»

نویسندگان بیانیه قصد دارند بعد از ظهر پنجشنبه (۲۱ آوریل) در برابر "تالار استقلال" در تل آویو گرد آیند و حمایت مردم را از بیانیه خود جلب کنند. در همین مکان بود که داوید بن گوریون در سال ۱۹۴۸ تأسیس دولت اسرائیل را اعلام کرد.

انتظار می‌رود که متن بیانیه توسط هانا مارون، مشهورترین هنرپیشه اسرائیل و برنده جایزه دولتی اسرائیل قرائت شود.

"از دیدگاه صهیونیسم"

یهودا باور، از تاریخ‌نگاران نامی اسرائیل، گفته است که بیانیه را از دیدگاهی صهیونیستی امضا کرده است.

آقای باور به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفته است: «هدف صهیونیسم چیزی نیست جز بنای وطنی ملی برای یهودیان؛ اما ادامه اشغال مانع از آن است که یهودیان بتوانند با حرمت و حیثیت در میهنی از آن خود زندگی کنند.»

این استاد دانشگاه و کارشناس تاریخ هولاکوست می‌افزاید: «از این دیدگاه به نظر من دولت کنونی اسرائیل (به رهبری بنیامین نتانیاهو) یک دولت ضدصهیونیستی است.»

به گفته یارون ازراهی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه اورشلیم، بیانیه روشنفکران اسرائيلی در این هفته منتشر شده است، زیرا با جشن باستانی رهایی قوم یهود از بردگی مصادف است. او که خود بیانیه را امضا کرده، به روزنامه "نیویورک تایمز" گفته است مردم اسرائیل که "روز استقلال و آزادی" را جشن می‌گیرند، نمی‌توانند فلسطینی‌ها را از این دو موهبت محروم کنند.

دولت خودگردان فلسطینی احتمالا قصد دارد در ماه سپتامبر آینده، موضوع تأسیس دولتی مستقل را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کند، اما اسرائیل با این برنامه مخالفت کرده و آن را برای روند صلح زیانمند دانسته است.

اما به نظر منتقدان، دولت کنونی اسرائیل تمایلی به احیای روند صلح ندارد، زیرا همچنان با سرسختی به بنای شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ادامه می‌دهد.

روشنفکران اسرائیلی عقیده دارند که پایه‌گذاری یک دولت فلسطینی مستقل به سود صلح و آشتی در منطقه است. به عقیده آنها سرسختی دولت اسرائیل در مخالفت با تشکیل چنین دولتی، آن را در انزوای روزافزون فرو خواهد برد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024