پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.04.2011, 10:05



سرکار خانم پیلای
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد


روز ۱۶ آوریل ۲۰۱۱ تعدادی از ایرانیان عرب زبان و سنی مذهب استان خوزستان، در شهر اهواز – واقع در جنوب ایران – تظاهرات مسالمت آمیزی مبنی بر اعتراض به وضعیت نامطلوب و تبعیض آمیز خود بر پا داشتند که متاسفانه با خشونت زیاد از طرف نیروهای حکومتی سرکوب شدند و پس از آن درگیری‌های کوچک و پراکنده نیز تا چند روز ادامه داشته است. در جریان این حوادث بیش از۱۲ نفر کشته، حدود ۲۰ نفر زخمی و بیش از ده‌ها تن نیز دستگیر شده‌اند.

از بازداشت شدگان تا کنون هیچ اطلاعی در دست نیست و مامورین امنیتی خانواده و بستگان کشته شدگان را با تهدید مجبور به سکوت کرده و چند نفر از آنان را که با رسانه‌های عرب زبان مصاحبه نموده‌اند دستگیر کرده‌اند.

نظر به اهمیت جغرافیایی استان خوزستان و باعنایت به اینکه ایرانیان عرب زبان ساکن در آن منطقه، طی ۳۲ سال حکومت جمهوری اسلامی ایران از تبعیض‌های ناروا رنج برده و در شرایط نا‌مساعدی به سر می‌برند، لذا احتمال یک نا‌آرامی گسترده در این قسمت از ایران وجود دارد. بنا بر این خواهشمندم از کلیه امکانات قانونی برای آزادی بدون قید و شرط افرادی که در جریان حوادث اخیر در خوزستان دستگیر شده‌اند استفاده کنید تا از وقوع نا‌آرامی‌های بیشتر جلوگیری شود و ضمنا دستور فرمایید این گزارش در پرونده نقض حقوق بشر دولت جمهوری اسلامی ایران درج تا پس از تعیین گزارشگر ویژه به نظر ایشان برسد.

با تقدیم احترام
شیرین عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳
۲۹ فروردین ۱۳۹۰ برابر با ۱۸ آوریل ۲۰۱۱



بخشی از گزارش رادیو فردا در مورد حوادث خوزستان


نامه‌ی خانم عبادی در شرايطی انتشار يافته است که مقام های جمهوری اسلامی ايران تاکنون در مورد حوادث استان خوزستان اظهار نظر نکرده اند.

تنها خبرگزاری فارس گزارش داد که اعضای هيئت رئيسه کميسيون سياست خارجی مجلس روز يکشنبه با تشکيل جلسه‌ای، حوادث اخير خوزستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اما در اين خبر کوتاه، اشاره‌ای به جزييات اين حوادث نشد.

پيشتر، خبرگزاری برنا، نزديک به اصولگرايان، گزارش داده بود که در حمله تروريستی پنجشنبه شب به ايست بازرسی نيروی انتظامی در اهواز، يک مامور نيروی انتظامی کشته شد.

بر اساس اين گزارش، دو مامور ديگر نيروی انتظامی و دو عابر پياده نيز زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فارس همچنين روز شنبه به نقل از احمد ناصری، فرمانده انتظامی شادگان در استان خوزستان، از کشته شدن يک نفر و بازداشت يک فرد ديگر در يک درگيری خبر داده و آنها را «شرور مسلح» ناميده بود.

وی با اشاره به اينکه درگيری در منطقه عبودی شادگان روی داده است، گفته بود: رئيس کلانتری ۱۱ شادگان از ناحيه سر مجروح و خودروی نيروی انتظامی نيز دچار حادثه شد.

اين حوادث همزمان با سالگرد تظاهرات و درگيری های شش سال پيش در اهواز در اعتراض به آنچه «تغيير بافت جمعيت استان خوزستان» ناميده شد، انتشار يافته اند.

در اين ميان، خبرگزاری فارس روز شنبه به نقل از آيت الله محسن حيدری آل کثيری، امام جمعه موقت اهواز، نوشت که حساب مردم خوزستان از آنچه «معدودی ضدانقلاب» ناميده شد، جداست.

امام جمعه موقت اهواز گفت: «مردم خوزستان هميشه حافظ منافع ولايت فقيه و نظام اسلامی هستند» و افزود: «در هر جايی، اين امکان وجود دارد که افرادی وابسته به اجنبی باشند، مرامی غير از عامه مردم داشته باشند و به عنوان ضد انقلاب عمل کنند.»

وی با تأکيد بر اينکه در خوزستان نيز افرادی ضد انقلاب همانند ساير استان‌ها وجود دارند، گفت: «نبايد فعاليت و عمليات‌های اين گروه معدود ضد انقلاب به حساب اکثريت مردم و عشايرخوزستان گذاشته شود.»

از سوی ديگر، حميدرضا مقدم‌ فر، مديرعامل خبرگزاری فارس در يک سخنرانی در اهواز، آنچه را که «فتنه تحريک و ايجاد مسائل قومی و مذهبی» ناميد، يکی از فتنه های دشمنان در سال جاری دانست و گفت: «پيش‌بينی‌ها حاکی از اين است که دشمنان قصد دارند عوامل خود را در مناطق خاصی از ايران فعال کنند.»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024