جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.04.2011, 9:04



فرارو- بازار سکه در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته است. بررسی قیمت انواع سکه در بازار نشان می‌دهد که بهای تمامی سکه‌های موجود در بازار حبابی است. اما امروز مسئله پیچیده‌تر هم شده است، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات اعلام کرد که سکه نایاب شده است. وی به مردم پیشنهاد کرد که به جای سکه طلا بخرند.

به گزارش فرارو، محمد کشتی آرای در گفتگو با مهر از نایاب شدن سکه‌ها در بازار خبرداد و در پاسخ به این سئوال که آیا حراج‌ها کمکی به وضعیت بازار سکه کرده است؟ گفت: «سکه‌هایی که در بانک کارگشایی حراج می‌‎شود، وارد بازار نشده است، زیرا مردم عادی سکه‌های حراج شده را خریداری می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش قیمت سکه‌ها، قیمت طلا در بازار داخلی طی سه هفته اخیر ثابت بوده و هر گرم آن حدود ۴۰ هزار تومان فروش رفته است، به مردم پیشنهاد کرد که به جای خرید سکه، طلا و شمش طلا خریداری کنند.

امروز بازار سکه بازهم با افزایش قیمت مواجه شد. تمام سکه بهار آزادی طرح قدیم با ۵۰۰۰ تومان افزایش با قیمت ۴۷۰۰۰۰ عرضه شد. تمام سکه بهار آزادی طرح جدید نیز با قیمت ۴۳۶هزار تومان در بازار فروخته شد.

اما نیم سکه و ربع سکه نیز سیر صعود خود را ادامه دادند. نیم سکه با ۵هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به ۲۲۱۰۰۰ تومان رسید. ربع سکه نیز با بیشترین حباب قیمتی به روند خود ادامه داد. ربع سکه امروز به نسبت روز گذشته با فزایش بالغ بر ۱۰هزار تومان روبه رو شد و با قیمت ۱۵۳۰۰عرضه گردید.

اما این آمار‌ها هر لحظه دچار تغییر می‌شود و احتمالا تا امشب نیز اتفاقات دیگری در بازار سکه رخ دهد. کشتی آرای با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نمی‌توان وضعیت بازار سکه را حتی برای یک ساعت دیگر پیش بینی کرد، افزود افزایش حراج سکه‌ها بیش از میزان فعلی نیز منطقی نیست.

با این وجود دولت هم‌چنان در تلاش است وضعیت بازار سکه را به حالت عادی بازگرداند اما عرضه سکه توسط بانک کارگشایی نیز تاکنون نتیجه نداده است. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر حراج سکه‌ها را برای بهبود وضعیت فعلی بازار سکه موثر ندانست و تصریح کرد که در حال حاضر قیمت سکه‌ها در بازار حبابی است.

بسته پولی و بحران سکه

تداوم افزایش قیمت‌ها بانک کارگشایی را وادار به برگزاری جلسات عرضه بیشتر برای سکه کرده است. اشتهای سیری‌ناپذیر بازار ظاهرا قرار است با عرضه شمش‌های ۱۲. ۵کیلویی طلا سیراب شود.

اگرچه هنوز رییس بانک کارگشایی دستوری در این زمینه دریافت نکرده است، اما از قرار معلوم شمش‌های یک کیلویی و عرضه روزانه سکه که به قول دبیرکل بانک مرکزی تعداد آن روزانه ۱۰ الی ۱۵ هزار عدد است، کاری از پیش نبرده است و ناگزیر بانک مرکزی باید از شمش‌های ۱۲. ۵کیلویی طلایی خود برای برطرف سازی اثرات سوء ناشی از بسته پولی سال ۹۰ استفاده کند.

به گزارش دنیای اقتصاد به گفته برخی کار‌شناسان، کند و کاو در خصوص شخصیت واقعی افرادی که در صف خرید سکه و شمش طلا می‌ایستند، شاید به برخی بنگاه‌های مالی و پولی نیز ختم شود. تنگناهای موجود در بسته پولی برای بنگاه‌های فعال در بازار پول کشور بی‌شک آن‌ها را نیز وادار به خرید و نگهداری ذخایر طلا خواهد کرد.

دست‌های پشت پرده و بحران سکه

در این شرایط دلالان و بورس بازان نیز وارد گود شده‌اند و جولان بی‌سابقه خود را آغاز کرده‌اند. بانک مرکزی برای شکستن حباب سکه اقدام به برگزاری هر روزه جلسات حراج در بانک کارگشایی کرده است این در حالی است که تا پیش از این این جلسات هر دو روز یک بار برگزار می‌شد با این حال این ترفند نیز با شکست مواجه شده است.

خبرگزاری فارس در این باره گزارش داد، پس از گذشت چند روز از این اقدام نه تنها قیمت‌ها شکسته نشد بلکه همچنان در مسیر صعود قرار گرفت همین امر نگرانی کار‌شناسان و مسئولان بانکی و اقتصادی را به همراه داشت تا جایی که وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی طی سخنانی از مردم خواستند که وارد بازار بورس‌بازی در بخش سکه نشوند اما مردم بی‌توجه به هشدار‌های مسئولین دل به دریا زده و از این آب گل‌آلود با سرمایه کلان و نقد خود ماهی بزرگی بگیرند.

این خبرگزاری از وجود دست‌های پشت پرده در این رابطه خبر داد و به نقل از موحدی مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهراعلام کرد که انتشار برخی اخبار و مصاحبه‌های کار‌شناسی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها و ارزش پولی ملی با حذف صفر‌ها از دیگر مواردی است که در نوسانات و التهابات اخیر بازار طلا تاثیر دارند.

رشد حبابی در بازار سکه به خصوص ربع سکه در روزهای اخیر به جایی رسیده است که برخی کار‌شناسان خروج سپرده‌ها از بانک‌ها را دلیل اصلی این امر اعلام می‌کنند از سوی دیگر گفته می‌شود با واریز مرحله بعدی یارانه‌های نقدی و ورود نقدینگی جدید به بازار وضعیت بازار ملتهب‌تر از حال شود.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024