جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 30.03.2011, 22:56


بی بی سی: به گزارش وزارت خارجه بریتانیا، موسی کوسا وزیر خارجه لیبی از تونس وارد لندن شده و به مقام‌های بریتانیایی گفته است که از مقامش استعفا داده است.

به گزارش وزارت خارجه بریتانیا، موسی کوسا وزیر خارجه لیبی از تونس وارد لندن شده و به مقام های بریتانیایی گفته است که از مقامش استعفا داده است.

یک سخنگوی دولت لیبی پافشاری کرده است که آقای کوسا طی یک ماموریت دیپلماتیک در خارج به سر می برد.

اما نیک رابینسون خبرنگار بی بی سی گفت که منابع مطلع به او گفته‌اند مطمئن هستند که آقای کوسا برای گریز از حکومیت لیبی به لندن آمده است.

همزمان بریتانیا در حال برداشتن گام هایی برای اخراج پنج دیپلمات لیبیایی است.

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا به نمایندگان پارلمان گفت که این دیپلمات ها از جمله یک وابسته نظامی می توانند "تهدیدی را متوجه" امنیت بریتانیا کنند.

نیک رابینسون دبیر خبرهای سیاسی در بی بی سی می گوید آقای کوسا با دیوید کامرون نخست وزیر یا ویلیام هیگ وزیر خارجه دیدار نکرده است.

نیک رابینسون می افزاید: "روشن است که او دیگر حاضر نیست حکومت قذافی را نمایندگی کند."

"عملیات مخفی"

همزمان رسانه های آمریکا گزارش کرده اند که باراک اوباما بطور محرمانه اجازه کمک به مخالفان مسلح حکومت لیبی که بدنبال سرنگونی سرهنگ معمر قذافی هستند را داده است.

خبرگزاری رویترز و روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده اند آقای اوباما سند محرمانه ای را برای این عملیات مخفیانه امضا کرده است.

مقام های سیا و کاخ سفید از تایید یا تکذیب این گزارش ها خودداری کرده اند.

شبکه خبری ای بی سی نیز گزارش کرده است که این سند طی چند هفته گذشته امضا شده است.

آقای اوباما اخیرا به رسانه ها گفت که ارسال کمک نظامی به مخالفان مسلح آقای قذافی را منتفی نمی داند. اما او گفته است که سربازان آمریکایی را برای چنین عملیاتی اعزام نخواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه روز سه شنبه خود گفت که ادامه ها فشارها سرانجام سرهنگ قذافی را مجبور به کناره گیری می کند.

اما او افزود هنوز تصمیمی برای کمک نظامی به نیروهای مخالف حکومت لیبی گرفته نشده است.

او به شبکه ای بی سی گفت: "اگر می خواستیم به لیبی اسلحه بفرستیم، می توانستیم. ما در حال حاضر مشغول بررسی کلیه گزینه ها هستیم."



در پی ضرب وشتم از طرف یکی از فرزندان قذافی اتفاق افتاد:
وزیر خارجه لیبی از بریتانیا درخواست پناهندگی کرد


العربیه: وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه ای با اعلام اين خبر یادآور شد که کوسا به خواست ومیل خود به لندن مسافرت کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این بیانیه آورده است که کوسا یکی از شخصیت های مهم دولت قذافی است که به عنوان نماینده رهبر لیبی در کشورهای خارجی مشغول به کار بوده است اما دیگر حاضر به انجام آن نمی باشد.

پیش از انتشار بیانیه بریتانیا ‘ نعمان عثمان تحلیلگر سیاسی ویکی از دوستان وزیر خارجه لیبی در گفتگو با تلویزیون العربیه از کناره گیری موسی کوسا ورسیدن وی به فرودگاه هیثرو خبر داده بود.

عثمان در این گفتگو اعلام کرده بود که کوسا در فرودگاه مورد استقبال گرم مسئولان بریتانیا قرار گرفته است.

در مقابل سخنگوی دولت لیبی در واکنش به ادعایی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که موسی کوسا در یک مأموریت دیپلماتیک بسر می برد.

سايت های مخالف دولت لیبی پیشتراعلام کردند که در یکی از جلسات دولت ‘ معتصم یکی از فرزندان قذافی ‘ موسی کوسا وزیر خارجه را مورد ضرب وشتم قرار داده ودر مقابل کوسا تهدید کرده است از مقام خود استعفا دهد .

كوسا در مارس 2009 به جای عبدالرحمن شلقم وزیر خارجه لیبی شد . وی پیش از این به مدت پانرده سال رئیس سرویس اطلاعات لیبی بوده است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024