جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.03.2011, 21:24


دویچه وله: کنفرانس یک روزه‌ لیبی در لندن پایان یافت و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را نشستی موفق نامید. مخالفان قذافی در این کنفرانس از وفاداری خود به اصول دموکراسی سخن گفتند و خواستار کمک جامعه بین‌المللی شدند.

ده روز پس از آغاز عملیات ائتلاف بین‌المللی علیه رژیم معمر قذافی، جامعه بین‌المللی سناریوهای احتمالی درباره آینده لیبی را در کنفرانسی در لندن به بحث گذاشت. بحث اصلی بر سر آینده سیاسی لیبی پس از سقوط احتمالی معمر قذافی بود. اما تامین نیازهای کنونی مردم به آب آشامیدنی و مواد غذایی نیز از مسائل مطرح کنفرانس لندن بودند. نمایندگان حدود ۴۰ کشور در این کنفرانس شرکت دارند.

نمایندگان "شورای ملی انتقالی" به‌طور رسمی در کنفرانس شرکت نداشتند، اما شماری از آنان به لندن آمده بودند و در حاشیه کنفرانس با نمایندگان کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

برای دوران بعد از قذافی مدل‌های سیاسی مختلفی بر روی میز مذاکرات قرار داشتند. همچنین نظرات متفاوتی در خصوص چگونگی برخورد با خود قذافی وجود داشت و اینکه با او چه کار باید کرد.

ایتالیایی‌ها با راه‌حل تبعید قذافی به کنفرانس آمده‌ بودند. اما ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا می‌خواهند قذافی را در برابر دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات علیه بشریت قرار دهند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد که جامعه بین‌المللی بر سر تشدید فشار برای استعفای قذافی اتقاق‌نظر دارد. خانم کلینتون گفت، «قذافی باید برود». وی افزود، ما بر فشارهای خود بر معمر قذافی ادامه خواهیم داد تا او به‌طور کامل به مندرجات قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.



هیلاری کلینتون، همانند باراک اوباما، بر موفقیت عملیات تاکنونی ائتلاف بین‌المللی علیه نیروهای قذافی تاکید کرد و گفت، ما از یک قتل‌عام احتمالی جلوگیری کردیم.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانس لندن شرکت نداشت. او علت این امر را عدم شرکت فعال روسیه در بحران لیبی عنوان کرد. لاوروف روز سه‌شنبه در مسکو گفت، عملیات نظامی در لیبی قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت را نقض کرده است. او افزود، در قطعنامه شورای امنیت مسئله‌ی اصلی حمایت از غیرنظامیان است، اما گزارش‌های متعددی درباره تلفات غیرنظامیان بر اثر عملیات نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی وجود دارد. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، آمریکا، فرانسه و بریتانیا باید بعدا دراین باره به شورای امنیت توضیح دهند.

درخواست کمک از سوی شورای ملی انتقالی

کنفرانس لندن فرصت مناسبی بود که مخالفان قذافی که با عنوان "شوری ملی انتقالی" خود را به جامعه جهانی معرفی کرده‌اند، خود و برنامه‌ها و ایده‌‌آل‌هایشان را برای آینده کشورشان مطرح کنند.

محمود شمام (Mahmud Shammam) از نمایندگان "شورای ملی انتقالی" حاضر در کنفرانس لندن، خواستار حمایت جامعه جهانی از مخالفان معمر قذافی شد. او قبل از هر چیز خواستار ارسال اسحله برای مخالفان بود.

شمام گفت: «ما از همه درخواست کمک می‌کنیم و یک مورد آن این است که به جوان‌های ما سلاح‌های بهتری بدهید».

این نماینده شورای ملی انتقالی افزود، هم‌اکنون مخالفان تنها با سلاح‌های کهنه و یا سلاح‌های سبک با نیروهای قذافی می‌جنگند. او تاکید کرد: «مخالفان در درجه‌ی نخست خواستار حمایت سیاسی هستند، اما حمایت تسلیحانی نیز از خواست‌های مهم ماست».

شورای ملی انتقالی لیبی در جریان کنفرانس لندن برنامه‌ی سیاسی خود برای آینده لیبی را نیز منتشر کرد. در این برنامه، شورای ملی انتقالی به مثابه دولت انتقالی، وظیفه‌ی اصلی خود را تدوین قانون اساسی جدید برای لیبی بر اساس اصول دموکراتیک، برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک و تاسیس یک دولت دموکراتیک متعهد به قانون اعلام کرده است.

قومه القماتی (Guma El-Gamaty) عضو دیگر شورای ملی انتقالی، در لندن گفت، جامعه بین‌المللی باید یک دوره گذار را برای لیبی امکان‌پذیر سازد تا مردم بتوانند یک قانون اساسی برای خود تنظیم نمایند. این نماینده شورای انتقالی لیبی افزود: «ما از کسی نمی‌خواهیم که رژیم قذافی را ساقط کند، این کار خود مردم لیبی است».

هر دو عضو شورای انتقالی لیبی تصریح کردند که "شورای ملی انتقالی" دولت آینده لیبی نیست و مردم لیبی باید در یک انتخابات آزاد و دموکراتیک در این باره تصمیم بگیرد.

محمود شمام گفت، شورای ملی انتقالی خواستار به رسمیت شناخته شدن از سوی کشورهای جهان است، اما این امر را شرط همکاری و همیاری نمی‌داند.

فرانسه آماده مذاکره درباره کمک تسلیحاتی

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، در لندن اعلام کرد که آماده است با کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی درباره کمک تسلیحاتی به مخالفان قذافی گفت‌وگو کند.

ژوپه به خبرنگاران گفت، هر چند چنین اقدامی در قطعنامه‌ی ۱۹۷۳ شورای امنیت پیش‌بینی نشده، اما فرانسه آماده است در این باره با متحدان خود وارد گفت‌وگو شود.

اما آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، گفت، ماموریت ناتو براساس دفاع از مردم است نه تسلیح آنها. راسموسن به شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" بریتانیا گفت، قطعنامه شورای امنیت به‌طور روشن بر تحریم تسلیحاتی تاکید دارد.

در همین حال کشورهای اروپایی از کنفرانس لندن به عنوان نشستی "موفق" یاد کردند. کاترین اشتون، مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه سه‌شنبه در لندن گفت، نشست لندن همبستگی جامعه بین‌المللی را به نمایش گذاشت.

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، به خبرگزاری فرانسه گفت، همه‌ی شرکت‌کنندگان در کنفرانس در این امر اتفاق نظر داشتند که معمر قذافی باید لیبی را ترک کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024