جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.03.2011, 10:25


باهنر نماینده تهران در مجلس گفت: فتنه آینده که در حال اوج گیری است فتنه‌ای است که می خواهد از درون اصولگرایی درآید و بگوید اصولگرا است اما حوزه‌های علمیه و شریعت را قبول ندارد. این فتنه عظیم در حال شکل گیری است، بیان مکتب ایرانی و تفکر لیبرال در مسائل فرهنگی در همین راستا است.

به گزارش مهر، محمد رضا باهنر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در اجلاس دبیران استانهای سراسر کشور حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تحلیل‌های مختلف در خصوص آرایش سیاسی کشور در انتخابات آینده اظهار داشت: برخی معتقدند جریان دوم خرداد تمام است و در انتخابات آینده جریانی به این عنوان وجود نخواهد داشت.

وی افزود: ما معتقدیم اگر چه این جریان با حمایت کم و بیش از فتنه طومار خود را در هم پیچیدند اما تفکر اصلاح آنان همچنان در جامعه حضور دارد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: متاسفانه تفکر اصلاح طلبی در برخی مواقع مخالفت با نظام و حتی زیر سوال بردن ایدئولوژی و اسلامی بودن نظام را در دستور کار خود داشته است.

نماینده تهران در مجلس گفت: اصولگرایی نیز دامنه وسیعی دارد که برخی با تند روی و پرخاش خود را اصولگرا می دانند و عده ای نیز که می خواهند مکتب ایرانی را جایگزین مکتب اسلام کنند نیز خود را اصولگرا می دانند که باید اصولگرایی تعریف می شد که منشور اصولگرایی که توسط جامعتین تدوین شد.

وی در خصوص فتنه آینده اظهار داشت: فتنه آینده که در حال اوج گیری است فتنه ای است که می خواهد از درون اصولگرایی درآید و بگوید اصولگرا است اما حوزه های علمیه و شریعت را قبول ندارد. این فتنه عظیم در حال شکل گیری است، بیان مکتب ایرانی و تفکر لیبرال در مسائل فرهنگی در همین راستا است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: منشور اصولگرایی بایدها و نبایدهای اصولگرایی است و مشخص می کند چه کسی اصولگرا بوده و چه کسی اصولگرا نیست.

باهنر با تاکید بر اینکه وحدت اصولگرایان را تحت سایه جامعتین قبول داریم گفت: ما اصولگرایی با حفظ اصول و با سیاست راهبردی جذب حداکثری و دفع حداقلی و بر اساس منشور اصولگرایی را قبول داریم و هرچه دایره اصولگرایی بر این اساس گسترده تر باشد بهتر است.


انتقاد روحانیون از سیاست‌های فرهنگی دولت

فرارو- به نظر می‌رسد «سیاست‌های فرهنگی دولت» تبدیل به نام مستعار مشایی شده است و کسانی که می‌خواهند از مشایی، فارغ از احمدی‌نژاد انتقاد کنند سیاست‌های فرهنگی دولت را نشانه می‌گیرند.

به گزارش فرارو؛ اسفندیار رحیم‌مشایی بار دیگر مورد انتقاد قرار گرفت. تریبون‌های نماز جمعه اینک مکانی است که مشایی از آن‌جا مورد انتقاد قرار می‌گیرد. روز گذشته امام جمعه مشهد و سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران یکی از موضوعات مورد بحث خود را به مسائل فرهنگی اختصاص دادند.

حجت‌الاسلام رحیمیان، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید، سخنران پیش از خطبه نماز جمعه روز گذشته تهران بود که در بخشی از صحبت‌های خویش به مسئله رواج استفاده از نمادهای ملی‌گرایانه و آثار دوران ستم‌شاهی اشاره کرده و گفت: «در میدانی شاهد هستیم که سرستون‌های تخت جمشید را با پول بیت‌المال احیا می‌کنند نام‌ها و آثار آنها را احیا می‌کنند، این‌ها هم در تعارض قراردادن محورهایی است که هدفش تضعیف خاستگاه‌های اصلی انقلاب است».

وی به ویژه به مسئله سینماها و فیلم‌های ساخته‌شده در سینما پرداخته و به فیلم‌هایی که به ترویج اباحه‌گری می‌پردازند، خرده گرفته است. اگرچه در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به مشایی یا حتی دولت نشده است؛ اما چندی است که فرهنگ و سینما تبدیل به نام مستعار مشایی شده است و انتقاد از سیاست‌های فرهنگی در درجه نخست به مشایی باز می‌گردد.

برخی از اصول‌گرایان معتقدند سیاست‌گذاری‌های جشنواره فیلم فجر مطابق نظر مشایی صورت گرفته است، به ویژه آن که وی در جلسه اختتامیه این جشنواره نیز حضور داشت. علیرغم انتقاد رسانه‌های اصول‌گرا به خاطر تجلیل از مسعود کیمیایی، با این حال جشنواره این اقدام را متوقف نساخت. رحیمیان گفته است: «ساخت فیلم‌هایی که دفاع مقدس را با صراحت زیر سوال می‌برد کاری که کشورهای مادی گرا هم که عظمتی برای شهادت قائل نیستند اما به ایثارگری برای دوام خود احترام می‌گذارند، در هیچ کجا حتی در نظام‌های مادی‌گرا نمونه ندارد». اما انتقادات به وی منحصر نمی‌شود.

حجت الاسلام علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نیز از جمله کسانی بوده است که در خطبه‌های نماز جمعه به مسئله سیاست‌های فرهنگی پرداخته است. وی اما مستقیما به سیاست‌های دولت‌ اشاره کرده است. وی با بیان این که دولت احمدی‌نژاد روند سرکوب فرهنگ دینی دولت خاتمی را متوقف نموده، ادامه داده است: «ما رویکرد فرهنگی وی نیز خیلی دینی و ارزشی نیست و باید در آن تجدیدنظر کند».

وی به «مکتب ایرانی» نیز گریزی زده و افزوده است: «اگر رئیس‌جمهور با این ضریب هوشی و قاطعیت دنبال‌رو دو یا سه نفر برخوردار از افکار نادرست باشد، تاسف‌برانگیز است اما به نظر می‌رسد که اینگونه نیست و برنامه‌های فرهنگی موجود ناشی از نوعی غفلت و کم‌‌توجهی است». به اعتقاد امام جمعه مشهد، برنامه دینی و ارزشی منسجمی در حوزه فرهنگی وجود ندارد.

اما چرا دیگر انتقادات نه به نام مشایی، که به نام سیاست‌های فرهنگی دولت صورت می‌گیرد؟ بیشتر انتقادات از جایی شروع شد که مشایی دبیری کمیسیون فرهنگی دولت را بر عهده گرفت. اگرچه در کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز نگرانی‌هایی نسبت به دغدغه‌ها و نگاه‌های مشایی صورت گرفته، اما این مسئله هیچ گاه به صورت یک معضل بروز نکرده است.

چندی پیش هدایت‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نقش مشایی در سیاست‌های فرهنگی دولت گفته بود: «نسبت به نظرات دبیر کمیسیون فرهنگی دولت انتقادات فراوانی وارد است ولی تا جایی که من اطلاع دارم کسی در این کمیسیون نظرات مشایی را قبول ندارد و خود را موظف به تبعیت از نظرات وی نمی داند. چرا که بعضی از موضع گیرهای آقای مشایی به هیچ عنوان قابل قبول و حتی قابل اعتراض نیست و نباید بعضی از کارهای مشمئز کننده ایشان از جمله دیداربا بعضی ازهنرمندان معلو م الحال را نظرکل دولت تلقی کرد». او نیز همانند علم‌الهدی اعتقاد دارد که «سیاست‌های فرهنگی دولت»، منسجم نیست.

در پی اظهارات دو روحانی برجسته از تریبون نماز جمعه و انتقادات آنان به سیاست‌ فرهنگی دولت، مجتبی ثمره هاشمی که اینک در مجموعه دولت، کنش‌گر کم‌حرفی شده است، اختلاف دولت با روحانیت را رد کرد. وی گفته است: «برخی با سر دادن داستان‌هایی مبنی بر اینکه دولت از روحانیت و مرجعیت فاصله دارد در صدد القای این مطلب هستند که مبانی دولت «اسلامی و دینی» نیست در‌ حالی که تنها دولتی که بیشترین مباحث را پیرامون دولت اسلامی انجام داده و بالاترین گفتمان را با حفظ مبانی انسانی و الهی داشته دولت احمدی‌نژاد است».



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024