جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.03.2011, 9:48


یک روز پس از زلزله مهیب در ژاپن مقام‌های رسمی این کشور اعلام کردند شمار کشته‌ها و مفقودان زلزله به ۱۴۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است. پلیس ژاپن می‌گوید تعداد قربانیان این زلزله که در شمال غرب این کشور به وقوع پیوسته در حال افزایش است.

در همین حال رسانه های ژاپنی می‌گویند در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما انفجاری رخ داده و چندین تن از کارکنان آن مجروح شده‌اند. به گزارش رسانه‌های ژاپن بخشی از دیواره بیرونی نیروگاه فوکوشیما فرو ریخته است. رسانه‌های بین‌المللی از «فاجعه اتمی» سخن می‌گویند. میزان مواد رادیواکتیو در فضای اطراف راکتور فوکوشیما در حال افزایش است.

***

شمار تلفات زلزله ژاپن و سونامی حاصل از آن در حال افزایش است. کیودو، خبرگزاری رسمی ژاپن احتمال داده شمار تلفات به بیش از هزار نفر برسد. در شهر فوکوشیما ۱۸۰۰ خانه تخریب شده است.

براساس گزارش‌ها در شهر ساحلی «سندایی» دست‌کم ۳۰۰ نفر کشته و صدها نفر نیز ناپدید شده‌اند. در این شهر ۱۴۰ نفر توسط هلیکوپتر از بام‌ها خانه‌ها نجات داده شده‌اند.

در توکیو ۱۴ هزار دانش‌آموز در مدارس خود باقی مانده‌اند و بدلیل هجوم آب دریا و یا خسارت ناشی زلزله نمی‌توانند به خانه‌های خود بروند. در مناطق شمالی میلیون‌ها خانه بدون برق است و بیشتر فرودگاههای مناطق شمالی ژاپن بسته شده است.

راکتور اتمی در شهر فوکوشیما خسارت دیده، سیستم خنک کننده آن از کار افتاده و علی‌رغم خاموش بودن آن، درجه حرارت راکتور همچنان بالاست. ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در حال رساندن مواد خنک‌کننده به این راکتور است. دولت ژاپن به ساکن نزدیک این راکتور دستور داده منتطقه را ترک کنند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از افزایش رادیوآکتیویته در راکتور اتمی فوکوشیما است. خبرگزاری کیودو گزارش داده که در ساختمان توربین شماره ۱ راکتور، سیستم دیزلی خنک‌کننده راکتور روشن نشده است. فشار در داخل یکی از توربین‌ها افزارش یافته است.


***

زلزله در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه (ساعت ۷ و ۴۶ دقیقه به وقت اروپای مرکزی) جمعه (۱۱ مارس/ ۲۰ اسفند) به وقت محلی رخ داده است. این زلزله حجم عظیمی از آب را روانه‌ی مناطق ساحلی کرده است. ارتفاع امواج آب در برخی مناطق تا ۱۰ متر بوده است.

امواج سونامی علاوه بر ژاپن، سواحل فیلیپین، هاوایی، اندونزی، تایوان و سواحل روسیه در اقیانوس آرام نیز هدف گرفته است. در روسیه، فیلیپین، تایوان و جزایر ماریانا (در غرب اقیانوس آرام) زنگ هشدار سونامی به صدا درآمده است. نیروی دریایی ژاپن چند شناور خود را راهی مناطق آسیب‌دیده کرده است.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که تکان های ناشی از آن در توکیو، پایتخت، و بسیاری دیگر از شهرهای ژاپن احساس شد. در نتیجه این زمین لرزه، به برخی تاسیسات شهری خساراتی وارد آمده و از جمله یک پالایشگاه نفت در نزدیکی توکیو دستخوش حریق شده است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش کرده است که فرودگاه ناریتا در توکیو نیز در پی این زمین لرزه برای مدتی فعالیت خود را متوقف کرد و قطار فوق سریع این کشور نیز لحظاتی متوقف شد.

در مناطق گسترده‌ای از ژاپن پرواز هواپیماها و حرکت قطارها به حالت تعلیق درآمده‌اند. فرودگاه ناریتا و متروی توکیو در زمره‌ی این مناطق‌اند. به گزارش مقام‌های آتش‌نشانی در ژاپن، بر اثر فرو ریختن سقف در مراسمی با حضور ۶۰۰ نفر، شماری از شرکت‌کنندگان مجروح شدند.














 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024