جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.03.2011, 9:25


آسمان لیبی از دیروز پنجشنبه و بنا بر تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تحت نظارت ناتو درآمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کشورهای عضو ناتو از روز چهارشنبه ۱۸ اسفند در بروکسل گردهم آمده بودند تا درباره وضعیت حاکم بر لیبی رایزنی کرده و تصمیم مناسب درباره این کشور آفریقایی را اتخاذ کنند.

در نهایت ناتو تصمیم گرفت آسمان لیبی را زیر نظارت کامل بگیرد و اتحادیه اروپا نیز قصد دارد با اقدامات تحریمی قذافی را به کناره ‌گیری وادارد. در این راه فرانسه شورای موقت انقلابیون لیبی را به رسمیت شناخته و آلمان حساب‌های بانکی قذافی را مسدود کرد.

گفتگو درباره ضرورت ایجاد منطقه ممنوعه پروزاری بر فراز لیبی از چند روز پیش جریان دارد. ناوگان ششم ایالات متحده از دریای سرخ به مدیترانه رفته و به موازات این عملیات، پایگاه نظامی سودا در جزیره کرتا (یونان) تقویت شده است. از این جزیره رزمناوها می‌توانند ظرف ۹ ساعت و جنگنده‌ها ظرف ۲۰ دقیقه به سواحل لیبی برسند.

آسمان لیبی از بامداد روز پنجشنبه تحت نظارت هواپیماهای ناتو قرار گرفت. هدف این تصمیم جلوگیری از حملات جنگنده ‌های ارتش لیبی به شهرها و مواضعی است که به دست نیروهای شورشی افتاده‌ اند.

در محافل سیاسی اروپا گفته می ‌شود که ناتو همچنین قصد دارد حضور خود در دریای مدیترانه را از جانب سواحل لیبی تقویت کند. هم ‌اکنون رزمناوهایی از آلمان و ایتالیا در غرب مدیترانه هستند و رزمناوهای آمریکایی نیز آنها را همراهی می‌ کنند.

ایتالیا عملیات مشترکی را با مشارکت نیروهای ناتو و اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده تا دولت قذافی در محاصره تسلیحاتی کامل قرار گیرد. اما هنوز توافق کاملی بر سر ممنوعیت کامل پرواز در آسمان لیبی حاصل نشده است. وزرای خارجه اتحادیه اروپا تدابیر تحریمی تازه‌ ای را علیه لیبی به صورت رسمی به زودی اعلام می‌کنند.

در چارچوب اقدامات تحریمی کلیه عملیات ۵ شرکت مالی بزرگ لیبیایی متوقف می ‌شود. تا کنون فهرستی شامل ۲۷ نفر از نزدیکان سرهنگ قذافی تنظیم شده که حسابهای بانکی آنها مسدود و هرگونه فعالیت مالی آنها متوقف می‌ شود.

آمادگی کامل در برابر لیبی

سران دولتهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ اند که در بیانیه ‌ای استعفای قذافی را درخواست خواهند کرد. “آندرس فوگ راسموسن” دبیر کل ناتو، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که پیمان نظامی خود را برای تمام اتفاقات احتمالی آینده آماده می ‌کند، اما قصد ندارد به لیبی نیرو اعزام کند. در مرحله کنونی نیروی هوایی ناتو تنها بر سواحل لیبی نظارت خواهد داشت.

دولت آلمان نیز روز پنجشنبه حسابهای بانکی کلان رهبر لیبی را مسدود اعلام کرد. ورنر هویر، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه آلمان، گفته است که توقف کامل پروازها بر فراز لیبی تنها در صورتی قابل اجراست که “اتحادیه عرب” به انضمام کشورهای عرب همسایه لیبی از آن پشتیبانی کنند.

دولت فرانسه طی بیانیه ‌ای رسمی شورای موقت انقلابی مخالفان معمر قذافی را به رسمیت شناخت و در واکنش به این اقدام، وزارت خارجه لیبی روابط سیاسی با فرانسه را قطع کرد.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که چند و چون نهادهای سیاسی تازه همچنان مبهم است و نمی ‌توان درباره آنها نظری قطعی ابراز کرد. اقدام سیاسی فرانسه در به رسمیت شناختن دولت موقت لیبی بدون مشورت با سایر اعضای اتحادیه اروپا صورت گرفته است. در برابر، آلمان تلاش می‌ کند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به نظری واحد بکشاند تا با اعلام موضعی واحد در برابر دیکتاتوری قذافی، به صورت موثر از جنبش اعتراضی علیه او حمایت کنند. در این راستا این احتمال وجود دارد که پارلمان اروپا با شورای ملی موقت لیبی رابطه برقرار کند.

حمایت از مسدود شدن فضای هوایی کشور

مصطفی عبدالجلیل، سخنگوی شورای ملی انتقال قدرت در لیبی، ضمن حمایت از مسدود شدن فضای هوایی کشور، با اعزام نیروی زمینی به کشورش مخالفت کرد. وزیر دادگستری پیشین لیبی به خبرنگاران گفته است: امیدواریم اعلام منطقه پرواز ممنوع، مانع از کشتار مردم توسط نیروی هوایی قذافی شود. در لیبی به سربازان خارجی نیازی نیست.

بالاترین مجمع گروه‌های مخالف حکومت قذافی در شهر بنغازی در شرق لیبی تشکیل شده است. روز پنجشنبه (۱۰ مارس) نیروی هوایی لیبی بار دیگر شهر راس‌لانوف را هدف بمباران قرار داد. گفته می‌ شود که هدف بمباران پالایشگاه نفت بوده، در سراسر کشور نبرد میان نیروهای هوادار معمر قذافی با شورشیان ادامه دارد و لیبی هر روز بیشتر به شرایط جنگ داخلی نزدیک می ‌شود.



بمباران جنگنده‌های سرهنگ قذافی

مقام اطلاعاتی آمریکا: قذافی قصد رفتن ندارد

بی بی سی: بلندپایه ترین مقام اطلاعاتی آمریکا احتمال پیروزی شورشیان بر نیروهای سرهنگ قذافی را کم دانسته و از عزم رهبر لیبی برای حفظ قدرت خبر داده است.

این در حالیست که کاخ سفید می‌گوید معمر قذافی باید از قدرت کناره گیری کند.

جیمز کلاپر، رئیس اداره امنیت ملی ایالات متحده، پنجشنبه به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت: "در دراز مدت، قذافی ایستاده است. برخلاف گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده، قذافی قصد کناره گیری ندارد."

او با اشاره به برتری تسلیحاتی نیروهای حکومت گفت که شورشیان در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند.

نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی هم اکنون پیشرفت‌های مهمی علیه مواضع شورشیان ضددولتی کرده‌اند و آنها را از دو ناحیه حساس رانده‌اند.

روزنامه‌نگاران غربی در شهر زاویه در غرب طرابلس، ادعاهای حکومت قذافی دایر بر گرفتن شهر پس از چند روز بمباران را تایید کرده‌اند.

سیف الاسلام قذافی، یکی از فرزندان معمر قذافی، نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته است که زمان آغاز عملیات گسترده علیه مخالفان فرا رسیده است.

او گفت: "شورشیان هیچ شانس دیگری برای مذاکره با دولت ندارند."

در پی حملات هوایی و زمینی شدید نیروهای سرهنگ قذافی به بندر نفتی رأس لانوف، شورشیان از این شهر عقب نشینی کرده اند.

تلویزیون دولتی می گوید السدرة در حوالی رأس لانوف هم به تصرف نیروهای قذافی درآمده و این نیروها به سوی شرق کشور که در دست مخالفان است در حرکتند.

تماس با مخالفان

فرانسه اولین کشوری است که شورای ملی لیبی، متشکل از نیروهای مسلح مخالف معمر قذافی، را به عنوان دولت مشروع لیبی به رسمیت شناخته است.

این موضوع روز پنجشنبه با صدور یک بیانیه و در پی مذاکرات نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه با نمایندگان شورای ملی لیبی در پاریس، تایید شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واشنگتن گفت که ایالات متحده با مخالفان حکومت قذافی در داخل و خارج از لیبی در تماس است.

او گفت که با شماری از این مخالفان در آمریکا و نیز طی سفر هفته آینده اش به مصر و تونس دیدار خواهد کرد.

هیلاری کلینتون معمر قذافی را دیکتاتور توصیف و بر کناره گیری وی از قدرت تاکید کرد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا پس از اجلاس روز پنجشنبه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفت، ناتو در صورتی در لیبی دخالت نظامی خواهد کرد که "نیاز مبرم، مبنای قانونی و حمایت منطقه‌ای" از این اقدام وجود داشته باشد.

آمریکا و کشورهای غربی می گویند که تدابیر نظامی در لیبی از جمله ایجاد منطقه ممنوعه پروازی باید به دستور شورای امنیت و در یک چارچوب بین المللی انجام شود.

رئیس اداره امنیت ملی ایالات متحده در جلسه کمیته سنا قدرت نیروی هوایی لیبی را قابل ملاحظه توصیف کرده که می تواند در برابر ایجاد هرگونه منطقه ممنوعه پروازی مقاومت جدی کنند.

محافظه کاران در کنگره آمریکا خواهان کمک ملموس آمریکا به شورشیان و ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بر فراز آسمان لیبی هستند.

تعطیلی سفارتخانه‌ها

دولت باراک اوباما پنجشنبه سفارت لیبی در واشنگتن و سفارت آمریکا در طرابلس را تعطیل کرده اما می گوید که به طور کامل با لیبی قطع رابطه دیپلماتیک نکرد.

دولت آمریکا دستور توقف فعالیت سفارت لیبی در واشنگتن را صادر و اعلام کرد که از این پس اعضای این سفارتخانه را به عنوان دیپلمات به رسمیت نمی شناسد.

علی عجیلی، سفیر لیبی در واشنگتن، یکی از اولین دیپلمات هایی بود که به مخالفان سرهنگ قذافی پیوست. دولت لیبی آقای عجیلی را در اواخر ماه فوریه از سمتش برکنار کرد.

دولت آمریکا همچنین تایید کرده که سفارت این کشور در طرابلس را تعطیل و دیپلمات‌هایش را از لیبی خارج می‌کند.

وزیر امورخارجه آمریکا هشدار داد: "در سال های آینده لیبی یا به کشوری با ثبات، صلح طلب و در حال گذر به سوی دموکراسی تبدیل خواهد شد یا اینکه در ورطه هرج و مرج و خشونت فرو خواهد رفت."

تام دونیلون، مشاور امنیت ملی باراک اوباما اعلام کرده که کشورش به زودی تعدادی گروه امدادگر به شرق لیبی اعزام خواهد کرد.

او تاکید کرد که ماموریت این افراد "بشردوستانه" است و جنبه نظامی ندارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024