پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.03.2011, 22:03



سازمان‌های مدنی عربی خواستارممنوعیت فوری در آسمان لیبی شدند.

ائتلاف سازمان‌های مدنی کشورهای عربی بر ضرورت این گونه مداخله جهت حمایت غیرنظامیان لیبی در نامه خویش تاکید کرده است و معتقداست، سرعت بخشیدن به اعمال تحریم پرواز هواپیماهای لیبی باید توسط سازمان ملل متحد صورت گیرد. این کار می‌تواند غیر نظامیان را حفاظت نموده، از وقوع جنایات بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

این ائتلاف تاکید کرده که مردم لیبی بر سرعت بخشیدن و قاطعانه عمل کردن نیاز مبرم دارند. این موضوع را در نامه خود، خطاب به شورای امنیت، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه کشورهای عربی درج نموده است.

قابل ذکر است که این ائتلاف از سازمان‌های غیر دولتی، شامل مؤسسه‌های جامعه مدنی هیجده کشور عربی می‌باشد، از جمله کشورهای مصر، لیبی، قطر، مراکش، یمن، سوریه، الجزایر، پادشاهی سعودی از اعضای این ائتلاف‌اند. آنها هشدار داده‌اند که "ما در حال حاضر ممکن است شاهد آرامش قبل از طوفان باشیم."

تحریم پرواز برعلیه هواپیماهای لیبی در روزهای اخیرمورد توجه قرار گرفته و در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی، و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد استقبال قرار گرفته است. این عکس العمل در پرتو حملات نظامی تازه توسط نیروی هوایی لیبی برعلیه غیر نظامیان است.

علاوه بر آن ایتالیا به تعلیق پیمان دوستی با لیبی که در سال ۲۰۰۸ منعقد شده بود، تصمیم گرفت. ایتالیا با این تصمیم به ایالات متحده و متحدان آن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) جهت استفاده از پایگاه‌های هوایی و دریایی خویش برای عملیات نظامی علیه رژیم معمر قذافی مجاز خواهد کرد.

در یک گزارش وزیر امور خارجه ایتالیا فرانکو فراتینی گفته است : "ما پیمان دوستی با دولتی بسته ایم، که این دولت فعلا وجود خارجی ندارد، در نتیجه هیچگونه تعهدی به انجام این معاهده نداریم".

ائتلاف فوق الذکر شامل سازمان‌های جامعه مدنی عربی از جمله بنیاد قاهره برای پژوهشای حقوق بشر، مؤسسه ابتکارعمل مصری برای حقوق شهروندی، مؤسسه برنامه عربی فعالان حقوق بشر، جنبش صلح دائمی، بنیاد عربی برای حقوق بشر.

درخواست مؤسسهای غیر دولتی عربی همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که متشکل از ۱۹۲ عضو است، برنامه ریزی شده است. انتظار می‌رود در این نشست اخراج لیبی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مورد برسی قرارخواهد گرفت. قابل ذکر است لیبی دو سال پیش به عضویت این شورا در آمده است.

حجاج نائل عضو یک مؤسسه مدنی بنام برنامه عربی فعالان حقوق بشر گفت: " فقط عبارت محکوم کردن نمی‌تواند ممانعتی برای قذافی در ارتکاب جنایات و فجایع بیشتر جهت حفظ حاکمیت خویش، بوجود بیاورد."

وی افزود : "سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه کشورهای عربی باید نشان دهند که دراری قدرت بازدارنده جهت جلوگیری از کشتار بیشترغیرنظامیان بی گناه هستند."

این ائتلاف از رهبران جهان در خواست کرد که شما "توانایی پایان دادن به این رعب و وحشت دارید،" و اهمچنین هشدار دادند که "عدم موفقیت به انجام این کار، "لکه ننگ دائمی" بر روی پیشانی رهبران جهان و تمام بشریت خواهد بود.
نامه جامعه مدنی توسط شخصیاتهای مستقلی نظیر سناتور لیلا شرف اهل اردن، رمان نویس اهداف سویف،‌هانی شکرالله از روزنامه الاهرام، کارگردان فلسطینی عمر القطان، نجیب ساویرس مدیر شرکت مخابرات اوراسکوم تلکم و پاول سالم مدیر بنیاد کارنگی برای صلح بین المل در لبنان.

ثاليف ديين- مترجم: موسی مزیدی
منبع
http://www.ipsinternational.org/arabic/nota.asp?idnews=2112



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024