جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.03.2011, 9:31


اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تلاش هستند تا گزارشگر ویژه برای نظارت بر نقض حقوق بشر در ایران تعیین كنند.

همزمان با چهاردهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سوییس برخی از اعضای شورا با انتقاد از نقض فاحش حقوق بشر در ایران، در پی تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور مربوط به ایران هستند.

مشاور ارشد وزارت خارجه سوئد هفته گذشته در شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد كه این كشور در تلاش است تا این شورا گزارشگری ویژه برای ایران تعیین كند.

همزمان نماینده آمریكا در شورای حقوق بشر ملل متحد اعلام كرد كه واشنگتن از تلاش‌های سوئد برای تعیین گزارشگر ویژه برای ایران حمایت خواهد كرد.

"ایلین دوناهو" نماینده آمریكا در شورای حقوق بشر ملل متحد روز جمعه با اعلام این مطلب افزود كه این پیشنهاد سوئد با استقبال گسترده‌ای از سوی ۴۷ كشور عضو شورای حقوق بشر روبه‌رو شده است.

وی در ادامه افزود كه پیشنهاد تعیین گزارشگری ویژه برای ایران حتی حمایت عده زیادی از كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در شورای حقوق بشر را نیز به همراه دارد.

گفتنی است كه كمیسیون حقوق بشر سازمان ملل تا كنون دو نماینده ویژه برای امور ایران تعیین كرده است كه نماینده نخست " گالیندوپل" و دومین و آخرین نماینده "موریس كاپیتورن" بوده است.

از اوایل دهه ۱۳۸۰ كه ماموریت كاپیتورن در امور ایران تمدید نشد، سازمان ملل هیچ نماینده ویژه ای برای نظارت بر حقوق بشر در ایران نداشته است.

سخنان هیلاری کلینتون در باره ایران

روز دوشنبه ۲۸ فوریه، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در سخنان خود در شورای حقوق بشر خبر داد که همراه با متحدان کشورش، در تلاش برای تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران است.

بخش‌هایی از سخنان هیلاری کلینتون در شورای حقوق بشر در باره ایران:

ایران، به طور مستمر سیاست خشونت در خارج و استبداد را در داخل دنبال کرده است. در تهران نیروهای انتظامی به ضرب و جرح، بازداشت و در بسیاری از موارد متعدد اخیر به قتل معترضان مسالمت جو دست زده اند، و این در حالی بوده که رئیس جمهوری ایران به محکوم ساختن خشونت در لیبی تظاهر کرده است. مقامات ایرانی مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی، مقامات پیشین دولت و خانوادۀ آنان، روحانیان و فرزندانشان، رهبران دانشجویی و استادانشان و نیز روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان را هدف قرار داده‌اند.

هفتۀ گذشته ایالات متحده تحریم هایی را دربارۀ مقامات ایرانی به خاطر نقض جدی حقوق بشر برقرار ساخت. اینجا در شورای حقوق بشر، ما به کارمان همراه با سوئد و دیگر شرکا به منظور تعیین یک گزارشگر ویژه برای ایران مباهات می کنیم. مأموریت او تحقیق و گزارش دربارۀ نقض حقوق بشر در ایران و سخن گفتن در هنگامی خواهد بود که دولت آنجا به الزامات خود در زمینۀ حقوق بشر عمل نمی کند. مدافعان حقوق بشر در ایران خواستار برداشتن این گام شده اند تا فشار بین المللی را بر دولت ایران افزایش دهند.

این برای شورا یک لحظۀ دوران ساز خواهد بود، آزمونی از توانایی ما برای کار با یکدیگر به منظور پیش بردن هدفهایی که شورا نمایندگی آنها را به عهده دارد. در واقع هر عضوی از این شورا باید پرسش ساده‌ای را با خود مطرح کند: چرا مردم در طرابس باید از حق زیستن بدون ترس برخوردار باشند ولی در تهران چنین حقی نداشته باشند؟ انکار منزلت انسانی در ایران بیدادی است که جا دارد توسط همۀ کسانی به خاطر آزادی و عدالت سخن می‌گویند محکوم شود.


منابع گزارش: سایت عصر ایران، وبسایت وزارت خارجه آمریکا



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024