جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.02.2011, 21:18


رادیو فردا: گزارش ها حاکی است ناآرامی ها و اعتراض ها در طرابلس پايتخت ليبی در حال گسترش است. شماری از سفيران ليبی در اعتراض به وضعيت موجود استعفا کرده‌اند و وزير دادگستری ليبی هم گزارش شده که در اعتراض به سرکوب ها، از سمت خود استعفا کرده است.

شبکه تلويزيونی الجزيره گزارش داده در پايتخت ليبی صدای تيراندازی به گوش می رسد و در بنغازی هم رهبران قبايل حاکميت را به دليل سرکوب های مردم، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

در همین حال، گزارش های الجزيره و رويترز حاکی است پس از چند ساعت که هواپيماهای جنگی نظامی برفراز شهر طرابلس به پرواز درآمده بودند، مردم و معترضان را هدف قرار داده اند. تلويزيون دولتی ليبی در گزارشی گفت که «تروريست ها هدف حملات هوايی قرار گرفته‌اند.»

گزارش ها حاکی است چند نقطه در حومه طرابلس هدف حمله هوايی قرار گرفته است. اخبار دقيقی از تلفات اين حمله منتشر نشده است.

از سوی دیگر، سيف الاسلام قذافی، پسر رهبر ليبی روز دوشنبه در شبکه تلويزيونی دولتی گفت: «روحيه ما بالاست و پشت رهبر خود معمر قذافی و نيروهای نظامی ليبی ايستاده ايم. تا زمانی هم که حتی يک نفر در جناح ما ايستاده باشد، به مقاومت ادامه خواهيم داد. ما ليبی را به دست ايتاليايی ها و يا ترک ها نخواهيم داد.»

اشاره پسر آقای قذافی، به تاريخ گذشته ليبی است که کشورهای خارجی در تلاش بودند خاک ليبی را اشغال کنند. اشاره ای که برای تحريک احساسات ملی گرايی مردم بيان شده و خارج از واقعيت روز است که اين بار ليبی در اشغال نظامی نيست و مردم اين کشور هستند که در اعتراض به سياست های نظام حاکم، به خيابان ها آمده اند.

چند سفير دولت ليبی از جمله سفير اين کشور در سوئد، در اعتراض ها به سرکوب خشن مردم، از سمت خود استعفا کرده اند. در همين حال يک روزنامه چاپ ليبی می گويد وزير دادگستری ليبی هم در اعتراض به مقابله خشونت آميز با معترضان، از سمت خود استعفا کرده است.

گزارش ها درباره گريز قذافی از کشور

ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا روز دوشنبه در بروکسل گفت اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد معمر قذافی رهبر ليبی در حال گريختن به سمت ونزوئلا است.

خبرگزاری رويترز چندی بعد در گزارشی و به نقل از يک مقام دولتی ونزوئلا اين خبر را تکذيب کرده و گفت قرار نيست آقای قذافی راهی ونزوئلا شود.

ديدبان حقوق بشر می گويد در پنج روز گذشته و در جريان ناآرامی ها در ليبی، ۲۲۳ تن کشته شده اند. بيشتر کشته ها در شهر بنغازی بوده است. منطقه ای که نارضايتی ها نسبت به قذافی بالاترين درصد را هميشه داشته است.

حبيب العبيدی، پزشک و جراح در بيمارستان الجلاله می گويد روز يکشنبه جسد ۵۰ تن که در پی اصابت گلوله کشته شده بودند، به اين بيمارستان منتقل شده و بيش از ۲۰۰ زخمی هم به اين مرکز درمانی آورده شده است. اين پزشک به شبکه تلويزيونی الجزيره گفته است: «يکی از قربانيان در پی اصابت مستقيم گلوله آر پی جی (سلاح ضدتانک) نيم تنه بالا را کاملا از دست داده است.»

الجزيره به نقل از شاهدان عينی نوشته که هرچند در چهار روز گذشته بيشتر ناآرامی ها در شهر بنغازی بوده اما از روز دوشنبه، ناآرامی ها در طرابلس گسترش يافته و در ميدان خضرا (ميدان سبز) طرفداران و منتقدان قذافی درگير شده اند.

معترضان در ليبی در پايتخت اين کشور در تماس با الجزيره گفته اند شعارها به سمت قذافی هدف گرفته شده و مردم خواهان حضور و پاسخگويی او هستند.

هشدار درباره وضعیت لیبی

عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب هم نسبت به اوضاع وخيم مردم و حرکت خشونت آميز عليه مردم ليبی هشدار داده است. کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم که ميزبان وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا است، در کنفرانسی خبره از دولت ليبی خواسته خشونت عليه شهروندان ليبی را متوقف کند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که مقرهای اصلی شبکه تلویزیونی «الجماهیریه» و شبکه رادیویی «الشبابیه» با هجوم مخالفان حکومت روبه‌رو شده و برنامه‌های شامگاهی هر دو شبکه روز یک‌شنبه قطع شد ولی بامداد دوشنبه از سر گرفته شد.

بنا بر گزارش‌ها، اعتراض‌ها در لیبی، شب و بامداد روز دوشنبه به طرابلس، پایتخت این کشور کشیده شده و معترضان از یک‌سو و نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها از سوی دیگر، هریک سعی داشته‌اند کنترل مرکز شهر را به دست بگیرند.














قدافی در قامت یک جنایتکار جنگی تمام عیار

عصرایران - از زمانی که قیام های عربی در چند کشور آفریقا و خاورمیانه آغاز شده ، وحشیانه ترین سرکوب ها در کشور لیبی صورت گرفته است و این در حالی است که حکومت سرهنگ معمر قذافی بیش از بقیه داعیه دار حکومت مردمی بوده است به گونه ای که این حکومت ، رژیم سیاسی خود را برتر از "جمهوری" به کلمه "جماهیریه" نامگذاری کرده است. قذافی همچنین برای مردمی تر جلوه دادن حکومتش ، نام وزارت از برای وزارتخانه های دولتی حذف کرده و آنها را کمیته های مردمی نامیده است ، مانند کمیته مردمی امور خارجه و ...!

در لیبی مردم نه تنها در نبرد رو در رو بلکه توسط بمب افکن ها و بالگردهای نظامی هدف قرار گرفتند. دوشنبه شب ، شبکه های تلویزیونی عربی خبر دادند که یک اتفاق بی سابقه در سرکوب قیام های مردمی در جهان رخ داده است: بمب افکن های ارتش قذافی ، به مردم معترض حمله کردند و آنان در در پایتخت بمباران نمودند و بدین ترتیب یک حمام خون واقعی در این شهر به راه انداختند.

مزدوران دیکتاتور دیوانه ، همچنین مردم را با موشک های آر . پی . جی ، راکت و توپ های ضدهوایی مورد هدف قرار دادند. نکته قابل توجه این که شاهدان عینی خبر داده اند که تعداد قابل توجه مهاجمان به مردم ، اتباع غیر لیبیایی مانند چادی ها هستند که بعضا به دست مردم نیز گرفتار شده اند.

در این میان ، تعدادی از ارتشیان ، از تیراندازی به سمت مردم امتناع کردند که بلافاصله توسط جوخه های ویژه ، اعدام شدند . یک منبع پزشکی در طرابلس تایید کرده که اجساد 13 نظامی اعدام شده را مشاهده کرده است.

در این حال دو خلبانان دو جنگنده و دو بالگرد نظامی که ماموریت داشتند مردم را قتل عام کنند ، به جای کشتار معترضین بی گناه ، به کشور کوچک مالت پناهنده شدند.

هر چند تمام راههای ارتباطی را طرابلس قطع است اما منابع اطلاعاتی معدود باقی مانده خبر می دهند که در پایان روز پنجم قیام ، دستکم 519 نفر کشته ، 3980 مجروح و 1500 نفر ناپدید شده اند که در نوع خود یک رکورد غم انگیز در قلع و قمع مردم آن هم توسط حکومتی است که در بین تمام دولتهای عربی بیشترین ادعای مردمی بودن را داشت! چند تن از ناپدید شدگان ؛ خبرنگارانی هستند که در تماس با الجزیره ، اخبار قیام مردم را مخابره می کردند.
همچنین به دلیل حجم انبوه پارازیت های ارسالی بر روی الجزیره ، این شبکه از روی عرب ست حذف شد.



وقوع درگیری های تازه در پایتخت لیبی

بی بی سی: نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان برای دومین شب متوالی در طرابلس پایتخت لیبی درگیر شده اند، که پس از اعلام عملیات تازه سرکوب از سوی دولت این کشور روی می دهد.

با شتاب گرفتن ناآرامی ها در سراسر لیبی حاکمیت 40 ساله معمر قذافی به خطر افتاده است.

شاهدان عینی می گویند که هواپیماهای جنگی در طرابلس به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده اند.

معاون دفتر نمایندگی لیبی در سازمان ملل می گوید که سرهنگ قذافی باید کناره گیری کند زیرا دولتش مرتکب "نسل کشی" شده است.

ابراهیم دباشی گفت که اگر سرهنگ قذافی قدرت را واگذار نکند، "مردم لیبی او را کنار خواهند گذاشت."

بنابه گزارش ها چندین مقام ارشد از جمله وزیر دادگستری لیبی در پی تیراندازی نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان از مقام خود استعفا داده اند.

شاهدان عینی می گویند که اعتراضات تازه به دو محله دیگر در پایتخت سرایت کرده است.

سیف الاسلام پسر معمر قذافی پیشتر در یک سخنرانی تلویزیونی اذعان کرد که کنترل برخى از شهرهاى شرق لیبی مانند بنغازى و بيضا، به دست مخالفان افتاده است.

با این حال او نسبت به بروز جنگ داخلی هشدار داد و گفت که حکومت "تا آخرین گلوله از خود دفاع خواهد کرد."

جان لاین خبرنگار بی بی سی در مصر می گوید که سرهنگ قذافی اکنون حمایت تقریبا همه بخش های جامعه لیبی را از دست داده است.

خبرنگار ما می افزاید که منابع موثق می گویند سرهنگ قذافی اکنون پایتخت را ترک کرده است.

'نفرت از لیبی'

پس از آنکه در طول یکشنبه شب درگیری ها در پایتخت توسط نیروی امنیتی سرکوب شد، تلویزیون دولتی دوشنبه بار دیگر از شروع عملیات علیه مخالفان در آنجا خبر داد.

یک کانال تلویزیونی لیبی گزارش داد که نیروی امنیتی یورش به داخل "لانه های ترور و خرابکاری که انگیزه آنها نفرت از لیبی است" را شروع کرده است.

یک شاهد عینی در طرابلس به بی بی سی گفت که محله های فشلوم و زاویات الدهمانی توسط نیروی امنیتی مسدود شده است.

این شاهد گفت که تظاهرکنندگان در خیابان ها بوده اند و شعله آتش و دود از ناحیه به هوا برخاسته است.

در خلال ناآرامی در خیابان ها، مقام های ارشد نیز خروج از حکومت قذافی را شروع کرده اند.

روزنامه خصوصی قورینا در لیبی می گوید مصطفی عبدالجلیل، وزیر دادگستری لیبی در اعتراض به خشونت به کار گرفته شده علیه معترضان، از سمت خود کناره گیری کرده است.

هیات نمایندگی لیبی در سازمان ملل نیز خواهان اقدام جامعه جهانی و دفاع از شهروندان این کشور شده است.

چند دیپلمات ارشد لیبیایی هم در اعتراض به نحوه برخورد دولت معمر قذافی، رهبر لیبی با معترضان ناآرامی های چند روز گذشته، از سمت خود کناره گیری کرده اند.

على عيسوى، سفير ليبى در هند با اعلام استعفاى خود، به بى بى سى گفت كه "مزدوران خارجى" براى مقابله با مردم ليبى به كار گرفته شده اند.

در قاهره، سفير ليبى در اتحاديه عرب به خبرنگاران گفت كه از سمت خود كناره گيرى كرده و به انقلاب پيوسته است. سفير ليبى در چين نيز استعفا داده است.

دو قبیله - از جمله بزرگترین قبیله در لیبی - از معترضان حمایت کرده اند که ضربه دیگری به حاکمیت آقای قذافی است.

در همین حال دو هلی کوپتر و دو جت جنگی از لیبی در مالت فرود آمده اند.

گفته شد که هلی کوپتر حامل کارگران نفتی فرانسوی بوده و خلبان های دو جت جنگی نیز پس از اشغال پایگاه هوایی بنغازی از آنجا گریخته اند.

محکومیت ها

دیده بان حقوق بشر می گوید که دست کم 233 نفر از سه شنبه گذشته که ناآرامی ها شروع شد کشته شده اند، اما سیف الاسلام قذافی در سخنرانی تلویزیونی خود اصرار ورزید که گزارش های مربوط به تلفات اغراق آمیز است.

دولت های آمریکا، بریتانیا و فرانسه از کشورهایی بوده اند که رفتار حکومت لیبی با معترضان را محکوم کرده اند.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، خواسته های معترضان در لیبی را مشروع خوانده و خواهان پایان یافتن خشونت ها در این کشور شده است.

ناآرامی ها و خشونت های چند روز گذشته در لیبی منجر به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

اين بالاترين قيمت نفت در بازار از زمان بحران جهانى اقتصاد در سال ۲۰۰۸ است.

نفت خام برنت، بشکه ای یکصد و پنج دلار معامله شده است.







 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024