جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.02.2011, 21:14


گزارش دویچه وله از حوادت روز یکشنبه ایران
(زمان خبرها به وقت اروپای مرکزی است)

[19:30] براساس گزارش منابع خبری کردها، برخی شهرهای کردستان ایران امروز شاهد اعتصاب و تظاهرات بود. در مهاباد تظاهرات مردم به رویارویی با نیروهای انتظامی کشیده شد. بنابراین گزارش‌ها، در شهر سقز بخش زیادی از کسبه‌ی بازار علیرغم فشار مامورین، مغازه‌های خود باز نکردند. اعتصاب بازاریان در بوکان نیز گزارش شده است. در سنندج و مریوان نیز بخش‌هایی از بازاریان دست به اعتصاب زده بودند. در مهاباد تجمع جوانان در میدان استقلال و تظاهرات آنها با حمله نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شد که به درگیری میان مردم و ماموران منجر شد. گفته می‌شود در این درگیری‌ها یک خودروی نیروی انتظامی به‌ آتش کشیده شد. براساس گزارش وبسایت‌های خبری کردها، نیروهای نظامی برای بازگرداندن کنترل از دست رفته‌ی شهر به‌ سوی مردم آتش گشوده و گزارشها حاکی از آنست که‌ شماری از تظاهرکنندگان با شلیک مستقیم نیروهای نظامی مجروح شده‌ و دهها تن نیز بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود یک نفر نیز به قتل رسیده است.

[19:00] منابع خبری مخالفان دولت می‌گویند تعداد نیروهای امنیتی در شهر تهران چند برابر ۲۵ بهمن بوده است. گفته می‌شود نیروهای امنیتی و لباس شخصی در تمام میادین اصلی شهر و تقاطع های اصلی مستقر بودند و به نسبت ۲۵ بهمن از سازماندهی و نظم بیشتری برخوردار بودند.

مشاهدات مهدی خزعلی

[18:45] دکتر مهدی خزعلی، پزشک و تحلیل‌گر سیاسی، امروز به گفته خودشان «دور مفصلی» در خیایان‌های تهران زده است. او در گفت‌و‌گو با دویچه وله، از حضور ۱۰ "ماشین ضدشورش" در خیابان پاستور، اطراف منزل میرحسین موسوی خبر داد و افزود: تهران امروز، (یک‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۹) به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود. مثل ۲۵ بهمن نبود. این‌بار نیروهای گارد، کاملا تجهیز شده آمده بودند. گشتی در بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، میدان آزادی زدم. همه جا مملو از نیروهای گارد بود. در خیابان کارگر به بسیجی‌هایی که در پیاده‌رو دسته‌جمعی با کلاه‌های ضد شورش و باتوم حرکت می‌کردند، گفتم، «مثل این که بنا بوده جنبش سبز راهپیمایی کند، شما راهپیمایی می‌کنید». در بلوار کشاورز جوان دانشجویی که از دانشگاه تهران بیرون آمده را گرفتند و او را جلوی چشم ما بد جوری زدند. من فکر می‌کنم تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضد شورش بود. امروز یک مامور نیروی انتظامی پیش من درد دل می‌کرد. او گله می‌کرد و می‌گفت بسیجی‌ها وارد اتوبوسی شدند که ۲۰۰ سرنشین داشت. به زور زن و بچه را پایین ریختند تا یکنفر را دستگیر کنند. با چوب رفته بودند داخل اتوبوس. این رفتارها در خاطره‌ی مردم می‌ماند.»

[18:15] صفرعلی براتلو، سرپرست معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران کشته شدن یک نفر در میدان هفت تیر تهران را تکذیب کرد و به خبرگزاری فارس گفت که «اصلاً درگیری در پایتخت وجود نداشته است.» اما احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفته است: «تجمع پراكنده امروز عوامل منافقین و وابستگان به آمریكا و انگلیس بدون هیچ حادثهای پایان پذیرفت.»

[18:10] وب‌سایت ندای سبز آزادی خبر از ناآرامی در شهرهای کردنشین از جمله در مهاباد، پاوه، مریوان و سنندج داده است. به گزارش این سایت «مردم شهرهای مختلف به طرق مختلف علیرغم وجود فضای امنیتی اعتراضات خویش را بیان کرده‌اند». یک گزارش تایید نشده از به آتش کشیدن یک خودرو نیروی انتظامی در مهاباد توسط معترضان حکایت دارد.

[18:05] منابع خبری مخالفان دولت ایران می‌‌گوید گروهی از حامیان دولت از ساعتی پیش تحت حمایت شدید نیروهای پلیس و گارد ضد شورش در برخی از نقاط خیابان انقلاب علیه سران جنبش سبز تظاهرات کردند و شعار مرگ بر منافق سر دادند. آنها پلاکاردهایی را نیز با خود حمل می‌کردند و شعار "حیدر حیدر" سر می‌دادند.

[18:00] بی بی سی فارسی به نقل از یک شاهد عینی از اصفهان گزارش کرده‌ که وضعیت امروز این شهر "شبیه به حکومت نظامی" بود. علاوه بر متوقف شدن دریافت امواج ماهواره، دسترسی به اینترنت و امکان برقراری تماس تلفنی از طریق موبایل، نیز به شدت مختل شده است.

[17:55] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت جمعیتی در حدود ۴۰ یا ۵۰ نفر از نیروهای بسیجی در میدان هفت‌تیر برای ساعاتی حاضر بودند و شعار "حیدر، حیدر" سر می‌دادند. وی اضافه می‌کند که با تاریک شدن هوا این افراد میدان را ترک کرده‌اند.

[17:50] یک خبرنگار در تهران‌ به دویچه‌وله می‌گوید که جمعیت حاضر در خیابان‌های مرکزی قابل توجه بود. بیشترین جمعیت از پارک وی تا چهار راه ولی‌عصر مشاهده می‌شد. وی اضافه می‌کند: «تا انجایی که من دیدم جمعیت شعاری نمی‌داند و این موضوع نیروهای امنیتی و ضد شورش را سردرگم و عصبی کرده بود و بهانه‌ای برای حمله نداشتند. اما در مواقعی رفتار تحریک آمیز از خودشان بروز می‌دادند.»

[17:45] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت فضای خیابان ولی‌عصر حدفاصل میدان ولی‌عصر تا فاطمی و برخی خیابان‌های اطراف همچنان متشنج است. حضور نیروهای امنیتی و ضد شورش نیز در خیابان‌های اصلی افزایش یافته است.

[17:40] خبرگزاری فارس از آزاد شدن فائزه هاشمی رفسنجانی خبر داد. پیش از این خبرگزاریها دولتی از بازداشت خانم هاشمی در خیابان ولیعصرخبر داده بودند. منابع مستقل خبر بازداشت دختر اکبر هاشمی رفسنجانی را تایید نکرده بودند.

[17:35] منابع خبری مخالفان دولت ایران گزارش کرده‌اند که حضور گسترده اما غیرمتمرکز مردم در تمام نقاط تهران موجب سردرگمی نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی شده است.

[17:30] یک شاهد عینی از شهر مشهد به بی ‌بی ‌سی گفته ‌است که در بلوار وکیل‌آباد این شهر، حضور چشمگیر نیروهای امنیتی مشاهده می‌شود و با وجود حضور مردم در خیابان‌های شمالی این شهر، نیروهای امنیتی از شکل گیری تجمع‌های اعتراضی جلوگیری می‌کنند.

[17:25] صفرعلی براتلو، سرپرست معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران، به خبرگزاری فارس گفته که خبر کشته شدن یک نفر در تهران کذب است.

برخی شعارهای معترضان

[17:20] از تهران گزارش می‌کنند که معترضان شعارهای تندی علیه رهبر ایران می‌دهند. شعارهایی از جمله «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم» و «سیدعلی بمیری، بن‌علی رو ببینی» شنیده شده است.

[17:15] منابع خبری از تهران گزارش ‌می‌دهند اخلال در سرویس تلفن همراه و اینترنت به صورت منطقه‌ای ایجاد شده است. بنابر این گزارش این مشکلات در مناطق مرکزی شهر تهران بیشتر است.

[17:10] یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت، میدان ونک و خیابان‌های منتهی به این میدان به صحنه‌ی کشمکش میان نیروهای ضد شورش و لباس شخصی با مردم تبدیل شده است. نیروهای ضد شورش برای متفرق کردن مردم اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده‌اند.

[17:05] به گزارش سایت کلمه، تجمع‌های غیر متمرکز مردم تهران با تاریکی هوا رو به گسترش است و لحظه به لحظه بر حضور مردم در برخی از نقاط تهران از جمله خیایان ولی عصر، چهار راه پاک وی، میرداماد و میدان هفت تیر در حال افزایش است.

[17:00] خبرگزاری دولتی فارس به نقل از سردار رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی گزارش داده «یک تروریست با مقداری مواد تخریبی» در تهران بازداشت شده است.

[16:55] یک خبرنگار در گفت‌و‌گو با دویچه وله از مشاهده «تک‌تیرانداز»های سوار بر موتور در خیابان ولیعصر، حدفاصل «چهار راه انقلاب تا ميدان وليعصر» خبر داد. این خبرنگار گفت: «از ساعت ۳ بعدازظهر دسته‌های ۲۰ تا ۳۰ نفری موتورسوار كه بعضا ۳ ترك بودند، خيابان وليعصر، حد فاصل چهار راه انقلاب تا ميدان وليعصر را طی می‌كردند. حداقل ۳ نفر از ترك‌نشينان را به همراه سلاح تك تيراندازی ديدم. حدود ساعت ۵ بعد ازظهر عده‌ای از همين موتورسواران برای تحريک انبوه مردم كه در پياده‌روها حركت می‌‌كردند، شعار «مرگ بر موسوی» سر می‌دادند ولی مردم پاسخی به اين شعار ندادند. چون محل كار من آنجاست، هيچ روزی را به اين شلوغی نديده بودم، جمعيت خيلی زيادی در آن محدوده در رفت‌وآمد بودند البته شعاری هم داده نمی‌‌شد.»

[16:50] به گزارش خبرنگاری دولتی ایرنا، فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی ساعتی پیش در خیابان ولی عصر بازداشت شده است. این خبرگزاری مدعی شد خانم هاشمی «قصد داشت با اظهارات تند و سر دادن شعارهای تحریك آمیز، ناآرامی ایجاد كند». منابع مستقل خبری هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

[16:45] همزمان با ادامه اعتراضات در ایران، دسترسی به برخی سایت‌های دولتی از جمله سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی در ایران امکان‌پذیر نیست. منابع خبری مخالفان دولت از حمله گروه «ناشناس» (Anonymous) به این وب‌سایت‌ها در حمایت از اعتراضات مردمی در ایران خبر می‌دهند.

[16:40] یک خبرنگار که نخواست نامش فاش شود، به دویچه وله گفت: «من امروز از خیابان آذربایجان تا دروازه دولت پیاده رفتم. از لحاظ حضور نیروهای امنیتی امروز فقط با عاشورای ۸۸ قابل مقایسه بود. در تمام مسیر اجازه شکل‌گیری تجمع یا راه‌پیمایی به سبزها نمی‌دادند. در خیابان انقلاب حدفاصل، میدان انقلاب تا خیابان دانشگاه، عده زیادی از مردم در پیاده‌روها راه می‌رفتند. نکته جالب امروز، حضور گسترده لباس‌شخصی‌ها بود که بین مردم در پیاده‌روها راه می‌رفتند. از هر ۱۰ موتوری که در خیابان حضور دارد، ۸ تای آن متعلق به بسیجی‌ها است. ترافیک سنگینی در خیابات آزادی و انقلاب به‌وجود آمده است.»

[16:20] وبسایت «کلمه» گزارش داده، حضور گسترده اما غیرمتمرکز مردم در تمام نقاط تهران موجب سردرگمی نیروهای نطامی، امنیتی و انتظامی شده است. هزاران نیروی یگان ویژه همچنان در سطح شهر تهران حضور دارند. گزارش خبرنگاران کلمه از خیابان های پارک وی، میرداماد، میدان ولی عصر و بلوار کشاورز حاکی است که در این مناطق درگیری‌هایی میان مردم و نیروهای گارد ویژه روی داده است و نیروهای پلیس به طرف مردم گاز اشک آور شلیک کرده‌اند.

[16:00] وبسایت‌های حامی «جنبش سبز» گزارش داده‌اند که در شیراز تجمع آرام مردم با حمله نیروهای نظامی و امنیتی به درگیری کشیده شده است. در اصفهان نیز حضور معترضان در خیابان انقلاب، مورد حمله‌ی نیروی انتظامی قرار گرفته است.

[15:50] در میدان ۷ تیر تهران درگیری شدیدی گزارش شده است. براساس یک خبر هنوز تاییدنشده، در میدان ۷ تیر یک نفر از معترضین براثر شلیک نیروهای انتظامی و امنیتی به قتل رسیده است. یکی شاهد عینی گفت، فردی که مورد اصابت گلوله قرار گرفت، دقایقی بعد در همان میدان هفت تیر جان سپرد.

[15:30] یک شاهد عینی به دویچه وله گفت: ماموران انتظامی و امنیتی مشغول فیلم‌برداری از مردم هستند. تا به کسی شک می‌کردند به سرعت به او حمله‌ور شده و مورد بازجویی قرار می‌دهند. لباس شخصی‌ها در خیابان جمهوری به موتورهایشان پرچم وصل کرده‌اند و در دسته‌های ۱۰۰تایی در خیابان آزادی مشغول ویراژ دادن هستند. لباس شخصی‌ها شعار «مرگ بر موسوی» می‌دهند تا مردم را تحریک کنند. بر خلاف ۲۵ بهمن، لباس‌شخصی‌ها، یگان‌ویژه و همه ماموران امنیتی به سلاح‌های گرم مسلح هستند.

[15:20] براساس گزارش یک شاهد عینی، در خبابان میرداماد درگیری شدیدی میان مردم و نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی در جریان است. گاه صدای تیراندازی نیز به گوش می‌رسد.

درگیری در مهاباد

[15:00] گزارش‌ها از مهاباد حاکی است که جمعیت زیادی در مرکز شهر و اطراف میدان استقلال حضور دارند و شعارهای ضددولتی می‌دهند. برخی گزارش‌های دیگر نیز حاکی از درگیری میان مردم و نیروهای انتظامی است. مردم در خیابان‌ها لاستیک روشن کرده و با پرتاب سنگ به حملات نیروهای انتظامی پاسخ می‌دهند.

[14:50] یک شاهد عینی به دویچه وله گفت تجمعی در میدان ولی عصر شکل گرفت که با برخورد سریع و خشن نیروهای ضد شورش و لباس شخصی پراکنده شد.

[14:45] شاهد عینی به دویچه وله گفت همه‌ی خیابان‌های منتهی به آزادی و انقلاب و ولیعصر در اختیار موتورسوارهای امنیتی و پیاده نظام آنهاست. به گزارش یک منبع خبری دیگر در تهران، نیروهای ضد شورش موتوری مرتب بین خطوط خط ویژه در حال مانور و بالا و پائین رفتن خیابان انقلاب‌اند. رفتار مامورها بسیار تحریک‌آمیز است.

[14:40] یک شاهد عینی به دویچه وله گفت، نیروهای امنیتی در خیابان سهروردی اقدام به شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور کرده‌اند. همچنین درگیری میان نیروهای امنیتی و جمعی از معترضان در اطراف جام جم رخ داده است. نخستین فیلم‌های منتشر شده از تهران از حضور صدها تن از نیروهای ضد شورش موتورسوار در خیابان ولی عصر حکایت دارد.

[14:30] برخی گزارش‌ها حاکی از حمله نیروهای انتظامی به جمعیت حاضر در میدان انقلاب است. شاهدان می‌گویند تعدادی زخمی و چندین نفر نیز بازداشت شده‌ا‌ند. براساس گزارش‌ها حوالی میدان ونک و پارک ملت نیز حضور مردم چشم‌گیر است و لباس‌شخصی‌های موتورسوار در حال مانور دادن و ایجاد رعب هستند.

[14:20] جمعیت زیادی از مردم در چهار راه ولی عصر در سکوت به راهپیمایی می‌پرداختند که با حمله نیروهای ضد شورش مواجه شدند. رفتار نیروهای انتظامی با عابرین پیاده در خیابان ولی عصر نسبت به ۲۵ بهمن بسیار خشن‌تر است. جمعیت امروز در خیابان ولی عصر بیش از ۲۵ بهمن گزارش شده. مغازه‌داران مجبور به تعطیلی کسب وکار خود شده‌اند.

[14:10] یک شاهد عینی به دویچه وله گفت، نیروهای امنیتی مراکز تجاری حدفاصل میدان و چهار راه ولی عصر را تعطیل کرده‌اند. سردار رحیمی ، فرمانده تهران بزرگ شخصا در چهار راه ولی عصر حضور دارد. تعداد نیروهای لباس شخصی چندین برابر مردمی است.

[14:00] براساس گزارش‌های وبسایت‌های خبری حامی «جنبش سبز»، از حوالی ظهر امروز مناطق مرکزی تهران تعداد زیادی از نیروهای ضد شورش، امنیتی، انتظامی، لباس شخصی مستقر شده‌اند. حضور نیروهای امنیتی و انتظامی بویژه در میدان انقلاب، میدان پاستور، چهار راه کارگر و خیابان آذربایجان چشمگیر است.

[13:55] یک شاهد عینی از وضعیت خیابان آزادی به دویچه وله گفت: «ساعت ۲ به بعد جو تهران به شدت امنیتی شده است. تعداد نیروهای امنیتی حاضر در خیابان آزادی حدود دو برابر روز ۲۵ بهمن است. جالب است که برای اولین‌بار نیروهای گارد ویژه در خیابان آذربایجان هم مستقر شده‌اند. در خیابان "اسکندری"، موتورسواران گارد ویژه مدام بالا و پایین می‌روند. ظاهرا محل نهایی تجمع در میدان آزادی اعلام شده است»

[13:45] در برخی شهرهای کردنشین از جمله مهاباد از حضور مردم در خیابان‌ها و تظاهرات ضد دولتی گزارش شده است. یک منبع خبری می‌گوید بسیاری از مغازه‌ها در مناطق کردنشین تعطیل هستند. تجمع های پراکنده در چند شهر نیز گزارش شده است.

[13:30] وبسایت «سحام‌نیوز»، خبر داده در محورهای انقلاب - ولی عصر و در میدان ۷ تیر و همچنین در خیابان سهروردی، تجمعاتی شکل گرفته و مردم شعار داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها نیروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتورسیکلت میدان ولی عصر را بسته‌اند.







 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024