شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.02.2011, 9:10


بی بی سی: اردشیر امیرارجمند، مشاور میر حسین موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران بر تجمعات روز یکشنبه، اول اسفند تاکید کرده و از نیروهای امنیتی خواسته است تا علیه مردم دست به خشونت نزنند.

آقای امیرارجمند در گفت و گو با کلیک شبکه تلویزیونی رسا، گفت: «۲۵ بهمن يك آزمون بزرگ براى دولت بود و تظاهرات معترضان لرزه بر اندام اقتدارگرايان انداخت و براى همين آنها عكس‌العمل‌های تند نشان دادند.»

در تظاهرات ۲۵ بهمن، كه با فراخوان ميرحسين موسوى و مهدى كروبى و براى "ابراز همبستگى با مردم مصر و تونس" انجام شد، مخالفان دولت ايران به سر دادن شعار عليه آيت الله خامنه‌اى، رهبر ايران پرداختند.

در جريان مقابله خشونت آميز نيروهاى امنيتى با معترضان، ده‌ها نفر زخمى و دو نفر كشته شدند.

مشاور آقای موسوی از نیروهای سپاه و بسیج و انتظامی خواست تا با مردم باشند.

او گفت: "ما از نيروهاى سپاه، بسيج و نيروى انتظامى انتظار داريم در كنار مردم باشند، ما قصد نداريم همه نيروهاى نظامى و انتظامى را به يك چوب برانيم و آنها را سركوبگر ببينيم. اميدوار هستيم كه آنها خاطره اى را كه در ذهن مردم از دفاع مقدس باقى مانده زنده نگه دارند و نگذارند نام آنها در تاريخ در كنار سركوبگران برده شود."

آقای امیرارجمند ابراز امیدواری کرد که مردم امروز یکشنبه، اول اسفند، "در کمال آرامش" و "با رفتاری مسالمت آمیز" در بزرگداشت یاد و خاطره محمد مختارى و صانع ژاله شرکت کنند و "فرصتی به عوامل خشونت طلب ندهند تا خشونت به خرج دهند."

محمد مختاری و صانع ژاله در تظاهرات روز ۲۵ بهمن کشته شدند.

مشاور ارشد آقای موسوی در این مصاحبه افزود: "دو سال از سرکوب شدید مردم ایران می گذرد و آنها امکانات خود را برای ایجاد ترس بین مردم به کار گرفتند، افراد را زندانی و شکنجه کرده اند اما این عوامل مانع نشده تا مردم بر مطالبات خود تاکید نکنند."

او گفت آنها به جای سرکوب باید به پاسخگویی مطالبات مردم اقدام کنند و جامعه را از خشونت های کور دور کنند.

آقای امیرارجمند با اشاره به حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، آن را "اقدامی نسنجیده و با آثار بسیار نامطلوب برای دولت" خواند و هشدار داد مسئولیت سلامت آقای موسوی و خانم رهنورد با حکومت است.

بعد از راهپيمايى مخالفان در پايتخت، ارتباط آقايان موسوى و كروبى محدود شده و هر دو در حصر خانگى قرار گرفته اند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی معمولا نظرات خود را از طريق سايت هايى نظير كلمه و سحام نيوز منتشر مى كردند اما در چند روز گذشته، گزارشهاى اين سايت ها نشان مى دهد كه دسترسى به آنها امكانپذير نيست.

سایت پارلمان نیوز متعلق به جناح اقلیت مجلس ایران، روز شنبه به نقل از شاهدان عینی نوشت که ماموران حکومتی مشغول احداث یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه‌ میرحسین موسوی هستند.

ناآرامى‌هاى روز ۲۵ بهمن واكنش تند مقام هاى ايرانى را به دنبال داشت، و برخى از طرفداران تندرو حكومت ايران، خواهان دستگيرى و حتى اعدام آقاى موسوى و كروبى شده اند.





 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024