جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.02.2011, 23:28


نویسنده: مازیار مهدوی فر

بالاخره پس از چند سال انتظار، صدای آسمانی استاد شجریان در یک کشور عربی هم طنین‌انداز شد. اما دلیلی که انتخاب شهر دوبی را از سایر انتخاب ها برای اجرای کنسرت استاد متمایز می کند اینست که دوبی تنها جایی از دنیاست که شما میتوانید ایرانیان ساکن ایران را در کنار ایرانیان ساکن سایر کشور های جهان البته با درصدی درست و معنا دار ببینید. یعنی بیشترین شرکت کنندگان در این مراسم از داخل ایران، پس از آن ایرانیان ساکن دوبی و در آخر ایرانیان ساکن اروپا و آمریکا از کشور های مختلف بودند. این انتخاب زمانی حایز اهمیت بیشتری می شود که شرایط ملتهب سیاسی حال حاضر و لزوم هماهنگی و اتفاق نظر بیشتر میان فعالان سیاسی فرهنگی و توده های مختلف مردم در داخل و خارج از ایران را در نظر بگیریم.

این اهمیت را حتی سران فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی هم درک نموده بودند. چرا که هنگام ورود به سالن برگزاری کنسرت، از ورود هر گونه نماد سبز به داخل سالن جلوگیری می شد. حداقل نیمی از حاضران در کنسرت که اتفاقا از اقشار مختلف و از کشورهای کاملا متنوع به این اجرا آمده بودند دارای نمادهایی به رنگ سبز،از دستبند و النگو گرفته تا شال وحتی بادکنک های سبز رنگ بودند.

کاملا واضح بود که انگیزه اغلب شرکت کنندگان جدا از مشاهده هنر نمایی استاد و گروهش که همیشه قابل توجه است،این بود که جلوه دیگری از حضور طرفداران جنبش مخالفین حاکمیت حکومت اسلامی را این بار در یک مکان جدید مانند دوبی ، شهری که همیشه و از لحاظ مختلف برای ما ایرانیان پر از شک و شبهه بوده به نظاره بنشینند.

ممنوع بودن ورود نمادهای سبز را نباید به عنوان یک نکته منفی برای مسوولان فرهنگی کشور امارات در نظر بگیریم. خود کرده را تدبیر نیست و بسا بهتر است به دنبال مسوولان واقعی این پدیده باشیم که فشار بر آنها آنقدر زیاد شده که حتی از یک بادکنک سبز رنگ در یک کشور خارجی هراس دارند. و ضمنا فراموش نکنیم که این اهرم فشار همین چند روز پیش منجر به لغو کنسرت محسن نامجو، دیگر خواننده طرفدار جنبش سبز در کشور مالزی شده است.

اجرای استاد شجریان و گروه جوانش با رهبری استاد درخشانی که این بار با آواز زیبای مژگان شجریان، دختر استاد و معرفی چند ساز جدید دیگر که توسط خود استاد طراحی شده توام بود، همچون همیشه قابل توجه و فوق‌العاده بود که البته قصد پرداخت فنی به آن را ندارم. کوتاه بگویم که برنامه، در دو بخش دستگاه همایون و دستگاه ماهور اجرا شد. انتخاب دستگاه ماهور به عنوان بخش دوم و پایانی برنامه از ابتدا این نکته را به ذهن علاقه مندان موسیقی متبادر می کرد که استاد طبق روال معمول این سالها تصمیم به اجرای ترانه "مرغ سحر" در پایان اجرای خود دارند. ترانه ای که اگرچه سالها پیش ساخته شده اما طی سالهای اخیر، شرکت کنندگان در تمام اجرا های استاد شجریان در پایان کنسرت درخواست اجرای آن را از استاد دارند و با خواندن آن به صورت گروهی مخالفت خود را با شرایط سیاسی موجود در ایران در لفافه ای از شعر بیان میکنند. بیتی از این شعر که بسیار در بین دوستداران استاد محبوب شده همانجاست که میگوید " ای خدا، ای فلک، ای طبیعت / شام تاریک ما را سحر کن."

"همراه شو عزیز"

اما شجریان، این بار هدیه ای بزرگتر نیز برای دوست داران خود و طرفداران جنبش داشت و آن اجرای تصنیف حماسی "همراه شو عزیز" بود. تصنیفی که این روز ها اجراهای مختلفی از آن و به خصوص اجرای اصلی خود استاد در مناسبت های مختلف توسط طرفداران جنبش مردمی ایران مورد استفاده قرار می گیرد و در حقیقت به یکی از ترانه های رسمی جنبش سبز تبدیل گشته است. هر چند تاریخ ساخت این ترانه هم به حدود ۳۰ سال قبل باز میگردد. طی سالیان گذشته همیشه یکی از بحث های مطرح در مورد کنسرت های استاد شجریان این بود که تصنیف مرغ سحر علی‌رغم زیبایی فراوان و ظرافت های موجود در متن ترانه، نمی تواند بازگو کننده شرایط حال حاضر و نیاز های موجود در جامعه امروز ما باشد. تصور میکنم که استاد با انتخاب ترانه ویژه "همراه شو عزیز" از یک ظرف به این خواسته و اعلام نیاز مخاطبین خود که قطعا در حجم زیادی دارای هم پوشانی با طرفداران جنبش سبز هستند، پاسخ داده و از طرف دیگر برای چندمین بار موضع رسمی خود را در قبال شرایط و اتفاقات داخل کشور اعلام نموده است.

در پایان کنسرت، حاضران برای دقایقی در سالن باقی ماندند و همصدا، ترانه های مردمی مرز پرگهر و یار دبستانی را اجرا نمودند و سپس بارها و بارها شعار مرگ بر دیکتاتور را فریاد زدند. فراموش نکنید محل برگزاری این کنسرت شهر دوبی بوده، شهری در یک قدمی ایران واقع در کشوری که همیشه راجع به حضور امنیتی و اطلاعاتی حکومت اسلامی در آن ، حرف های زیادی میشنویم.

در پایان یادآوری می‌کنم که تور سفرهای استاد شجریان در کشورهای مختلف اروپایی ادامه خواهد داشت و این فرصت بسیار مناسبی برای ما خواهد بود که در کنار هم، بار دیگر از خالق هستی بخواهیم تا شام تاریک ما را سحر کند، و مهم تر از آن از همه ایرانیها در سرتاسر دنیا بخواهیم تا برای آزادی ایران با ما همراه شوند.












 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024