جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.02.2011, 7:16



(۲۷ بهمن ۱۳۸۹) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران نسبت به محاکمه و اعدام رهبران معترضان ایران، مهدی کروبی و میر حسین موسوی، به جرم "فساد فی الارض"، آبروی قوای مقننه و قضاییۀ ایران را مخدوش کرده است. کمپین از دولت و مجلس ایران خواست تا تحریک به خشونت و محاکمات سیاسی را متوقف کنند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: "اینکه نمایندگان مجلس خواستار اعدام افراد برای دعوت به تظاهرات مسالمت آمیز بشوند، نمایانگر یک نوع ذهنیت اوباشگری توسط افرادی است که وظیفه آنان محافظت از حقوق شهروندان است."

وی افزود: "در عین حال، این خواسته ها نمایانگر این توقع اند که قوۀ قضاییه نقش ماشین امضاء را برای خواسته های سیاسی بازی کند؛ نقشی که با توجه به احکامی که تاکنون با انگیزۀ سیاسی صادر شده اند، که متاسفانه یک روال عادی شده است."

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، رهبران مخالفان، قبلا از وزارت کشور تقاضای مجوز راهپیمایی برای ابراز همبستگی با جنبش های آزادیخواهانۀ تونس و مصر برای ۲۵ بهمن ماه کرده بودند. وزارت کشور با این تقاضا مخالفت کرد، اما با اینحال ده ها هزار ایرانی در تظاهراتی مسالمت آمیز شرکت کردند و با خشونت ماموران امنیتی و لباس شخصی ها روبرو شدند. مقامات ایران روزهاست که مهدی کروبی و میرحسین موسوی را در حصر خانگی نگهداشته اند و هیچیک از آن دو قادر نبود تا منزل خود را برای پیوستن به تظاهرات ترک کند. در تاریخ ۲۶ بهمن، یک روز پس از تظاهرات، نمایندگان تندروی مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس شعار دادند: "کروبی، موسوی، اعدام باید گردند."

بعد، در یک گردهمایی طرفداران دولت، یک آدمک میر حسین موسوی به آتش کشیده شد و یک نمایندۀ تهران، مهدی کوچک زاده، خطاب به جمعیت گفت: " سران فتنه مفسدفی‌الارض هستند و در اين فتنه‌گری‌ها، جرم معلوم و مجرم نيز مشخص است." کوچک زاده اعلام کرد: "تنها كروبی، خاتمی و موسوی مجرم نيستند و كساني كه در اين فتنه‌انگيزی‌ها سكوت اختيار كرده‌اند نيز مجرم هستند. مردم تاكنون تكاليف خود را به خوبي انجام داده‌اند اما امروز نمي‌توانند كسانی را كه با سازمان‌های سيا و موساد ارتباط دارند تحمل كنند."
مادۀ ۱۸۴ قانون مجازات اسلامی به افراد اجازه می دهد تا علیه "مفسدان فی الارض" دست به خشونت بزنند.

هادی قائمی گفت: "ما نگرانیم که این قانونگزاران باعث تحریک افرادی نسبت به انجام اقدامات خشونت آمیزعلیه کروبی، خاتمی و موسوی بشوند." در نامه ای به قوۀ قضاییه، بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق ابراز امیدواری کرده است که " با اقدام جدی و سريع قوه قضائيه مانع از فوران خشم انقلابي مردم در برخورد با اين دو دست ‌نشاندۀ عوامل استكبار بشود."

طبق مادۀ ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی ،" هر كسي كه برای ايجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنيت مردم دست به اسلحه ببرد محارب و مفسد فی الارض ميباشد." انجام فعالیت های مسلحانه، رکن لازم متهم کردن افراد به محاربه و فساد فی الارض می باشد.

از زمان انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۹، دادستان ها در ایران از این اتهام برای کیفرخواست چندین منتقد حکومت، از جمله فعالان مخالف، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، و اعتراض کنندگان استفاده کرده اند. این دادرسی های مبتنی بر اتهام های محاربه و فساد فی الارض دائما فاقد الزامات پیش بینی شده در قوانین ایران، و همچنین فاقد استانداردهای بین الملی بوده اند، چرا که در این دادرسی ها قوانین به صورت دلبخواه تفسیر و اجرا شده اند و از پرتاب یک سنگ، تا عضویت در یک سازمان مخالف سیاسی و اقدامات تروریستی را شامل شده اند. همچنین بسیاری از این محکومیت ها برپایۀ اعترافاتی شکل گرفته اند که ادعا شده تحت فشار اخذ شده اند.

هادی قائمی گفت: " کروبی و موسوی تنها از دعوت شهروندان ایرانی به استفاده از حقوق قانونی خویش برای آزادی بیان مسالمت آمیز بوده است و محاکمۀ آنان تنها اقدام دیگری در راستای جرم شناختن انتقاد از حکومت است." وی افزود: "این یک نقض جدی تعهدات حقوق بشری ایران در احترام به آزادی های بیان و اجتماعات و حق حیات است."



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024