پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.02.2011, 19:41


بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد شدید از سرکوب معترضان به وسیله حکومت ایران، از دولت‌های خاورمیانه خواست از برخورد خشونت آمیز با طرفداران دموکراسی خودداری کنند.

آقای اوباما با ابراز همبستگی با معترضان ایرانی گفت: "امیدواری و توقع من این است که کماکان شاهد این باشیم مردم ایران شجاعت ابراز اشتیاق برای به دست آوردن آزادی بیشتر و حکومتی مبتنی بر مردم سالاری بیشتر را داشته باشند."

باراک اوباما روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید صحبت می کرد.

او گفت به حکومت های متحد آمریکا در خاورمیانه پیامی قوی فرستاده‌ایم که از آن چه در مصر به وقوع پیوست یاد بگیرند و نه از آن چه در ایران روی می دهد.

آقای اوباما گفت: "نقطه تناقض آمیز این است که حکومت ایران وانمود می کند که از آن چه در مصر رخ داده شادمان است ولی با کتک زدن و تیراندازی به سوی مردمی که سعی داشتند به طور مسالمت آمیز نظر خود را بیان کنند، متضاد آن عمل کرده است. "

باراک اوباما همچنین بر این موضوع تاکید کرد ایالات متحده قصد دخالت در رخدادهای کشورهای خاورمیانه را ندارد و گفت: "آمریکا نمی تواند آن چه را که در ایران رخ می دهد، دیکته کند."

بعضی از مسوولان حکومت ایران، رهبران مخالفان را با آمریکا و اسرائیل مرتبط دانسته اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم با متهم کردن آمریکا به جریان سازی رخدادهای 25 بهمن، از "به تله افتادن" رهبران مخالفان ابراز تعجب کرد.

باراک اوباما همچنین گفت با آزادی عمل بیشتری که به خاطر وجود ابزاری مانند تلفن همراه هوشمند و تویتر به وجود آمده است، حکومت ها باید بیشتر از پیش متوجه این موضوع باشند که باید بر اساس خواسته شهروندان خود عمل کنند.

آقای اوباما تاکید کرد دولت های خاورمیانه متوجه این موضوع شده اند و گفت: "امیدوارم آنها بتوانند به گونه ای عمل کنند که پاسخ اشتیاق مردم برای تغییر باشد و همواره طوری عمل کنند که منجر به خشونت نشود."

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا نیز روز گذشته از حمایت "صریح" دولتش از خواسته های مردم ایران خبر داد.

خانم کلینتون گفت: "آنچه امروز در ایران اتفاق می افتد بیانگر شجاعت مردم این کشور است و نشان دهنده دو رویی رژیم ایران است که طی سه هفته گذشته به طور مرتب آن چه را که در مصر در جریان بود، می ستود."

کاخ سفید پیش از برگزاری راهپیمایی مخالفان دولت ایران در روز دوشنبه ، دو بار از حکومت این کشور خواسته بود به معترضان مجوز دهد تا بتوانند تجمع اعتراضی برگزار کنند.

حقوق بشر در ایران

گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا خواستار تعیین یک ناظر مستقل برای رسیدگی به وضع حقوق بشر در ایران شده‌اند.

بیست و چهار نفر از سناتورهای دموکرات در نامه ای به هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا، از او خواستند با همکاری با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، زمینه تعیین یک ناظر حقوق بشر در ایران فراهم شود.

سناتورهای آمریکایی در نامه خود با اشاره به فعالیت یک ناظر مستقل در زمینه حقوق بشر در ایران در فاصله سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ نوشتند، وضع کلی حقوق بشر در این کشور در این دوره کمی بهتر شد ولی این وضع یا توجه به عدم فعالیت چنین ناظری در سال های اخیر رو به افول رفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024