پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 08.02.2011, 9:10


دویچه وله: به گفته اردشیر امیرارجمند، «تصمیم برای برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن، جدّی است و هیچ برنامه‌ای برای لغو آن وجود ندارد». وی حکومت را موظف می‌داند که «مسئولیت خود را برای حفظ امنیت راه‌پیمایان معترض بپذیرد».

همزمان با حمایت گروهها و احزاب سیاسی از فراخوان رهبران جنبش سبز به راه‌پیمایی ۲۵ بهمن در تهران، اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی در گفتگو با دویچه‌وله، "تصمیم برای برگزاری راه‌پیمایی" را "جدّی" خواند و گفت: «هیچ برنامه‌ای برای لغو آن وجود ندارد».

وی این راه‌پیمایی را نتیجه تأثیر جنبش‌های آزادی‌خواهانه بر یکدیگر دانست و گفت: «تأثیر جنبش‌های آزادی‌خواهانه و ضددیکتاتوری بر یکدیگر، تأثیری متقابل است و همان طور که تجربه جنبش سبز و انتشار اخبار و تصاویری از آنچه مردم می‌خواستند و رفتار خودکامه‌گان ایران با مردم بر آزادی‌خواهان در تونس و مصر تأثیر گذاشت جنبش‌های منطقه هم بر ما تأثیر می‌گذارد».

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این فراخوان که در قالب نامه به وزارت کشور منتشر شده است از حکومت ایران خواسته‌اند که با برگزاری راهپیمایی برای هم‌بستگی با "قيام آزاديخواهانه مردم تونس و مصر عليه حکومت استبدادی در کشور" موافقت کند.

بر پایه این فراخوان، راه‌پیمایی روز دوشنبه (۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن) منطبق با اصل بيست و هفتم قانون اساسي توصیف شده و ساعت ۳ بعدازظهر از ميدان امام حسين تا ميدان آزادی تهران برگزار خواهد شد.

رئيس کميته حقوقی ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی در انتخابات سال ۸۸، درخواست مجوز از وزارت کشور را کاری "حقوقی و مسئولانه" خواند و گفت: «حکومت، موظف است مسئولیت خود را برای حفظ امنیت راه‌پیمایان معترض بپذیرد و به همین دلیل، درخواست‌کنندگان مجوز، کاری حقوقی و مسئولانه کردند و امیدوارم حکومت هم به وظیفه خود عمل کند».

نگران شعور حکومت‌ایم نه بلوغ مردم

مشاور ارشد موسوی بر "ظرفیت مردم در برگزاری یک راهپیمایی مسالمت آمیز" تأکید کرد و گفت: «نگرانی ما از بلوغ مردم نیست بلکه از شعور حکومت است؛ زیرا مردم با برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز ۲۵ خرداد ظرفیت خود را نشان دادند، اما آیا حکومت هم این شعور را دارد که با تن دادن به مطالبات و شنیدن اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم، این خواسته‌ها را به حرکات خشونت آمیز و کور تبدیل نکند؟»

"بازگشت حکومت به عقلانیت" آرزویی است که در بیانیه "جبهه مشارکت ایران اسلامی" برای حمایت از راهپیمایی ۲۵ بهمن نیز مطرح شده است؛ به نوشته این بیانیه «مسئولان کشور اینک در آزمونی تعیین کننده قرار گزفته‌اند و صدور مجوز می‌تواند به منزله حاکمیت عقلانیت و بازگشت به نقطه اغازی باشد که امید می‌رود از آن پس، مناقشات سیاسی کشور در روندی قانونی و آرام بر اساس مفاهمه و گفتگو به نفع مردم حل و فصل شود».

فرعون ایران، مخوف‌تر است

رئيس پيشين کرسی حقوق بشر يونسکو در ايران بر این باور است که: «همان‌طور که آزادی‌خواهان برای رسیدن به آزادی و دموکراسی از قواعد و روش‌های مشترکی پیروی می‌کنند دیکتاتورها هم برای بقای خودشان و سرکوب آزادی‌خواهان از قواعد و روش‌های مشابهی بهره می‌برند».

آقای امیرارجمند با اشاره به مشابهت تجربه‌های ایران و مصر گفت: «عبور ماشین حکومتی از روی مردم معترض، در میدان ولی‌عصر شروع شد و در میدان التحریر تکرار شد چنان که بسیج کردن اوباش برای حمله به شهروندان معترض نیز از تهران آغاز شد و در قاهره ادامه یافت»؛ اما از نظر وی «رفتار فرعون ایران از فرعون مصر مخوف‌تر و غیراخلاقی‌تر است زیرا برای سرکوب به دین متوسل شده و از آن استفاده ابزاری کرده است».

چندی پیش میرحسین موسوی نیز در پیامی برای همبستگی با جنبش‌های ضد دیکتاتوری منطقه از "راز این مشابهت ها" سخن گفته بود: «در همه‌ی این نظام‌ها به یک‌سان شبکه‌های اجتماعی وعرصه‌ی مطبوعات و فضای مجازی مورد حمله قرار می‌گیرند و به شکل حیرت‌انگیزی اس‌ام‌اس‌ها و تلفن‌ها و اینترنت قطع، و قلم‌ها مشابه یکدیگر در هم شکسته و معترضین به زندان‌ها برده می‌شوند».

جنبش سبز؛ مرده یا زنده؟

آقای امیرارجمند واکنش حکومت ایران به درخواست راهپیمایی را آزمونی برای ادعاهایش درباره تداوم یا مرگ جنبش سبز و نیز حمایت از جنبش‌های اعتراضی در تونس و مصر دانست و گفت: «مگر نمی‌گویند جنبش سبز مدت‌هاست که مرده است؟ مگر نمی‌گویند حامی مردمی هستند که در تونس و معترض علیه دیکتاتوری برخاسته‌اند؟ صداقت خود و درستی حرفهای‌شان را در صدور مجوز راهپیمایی بیازمایند تا معلوم شود چقدر در دفاع‌شان از معترضان به دیکتاتوری صادق‌اند و تا چه اندازه ادعای مرگ جنبش سبز واقعیت دارد؟»

در ماه‌های گذشته بارها رسانه‌ها و مسئولان دولتی و نیز امامان جمعه در ایران جنبش سبز را پایان یافته و یا مرده خوانده‌اند. چندی پیش مهدی کروبی نیز در واکنش به این اظهارات پرسیده بود: «اگر مدعی هستید که جنبش را مهار کرده‌اید پس چرا هر روز از فتنه سخن می‌گویید؟ اگر فتنه مرده است، پس چرا پشت سر مرده صحبت می‌کنید و از کوچک‌ترین حرکت‌ها بیم دارید و نگرانید؟ اگر فتنه مرده است پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟»

در تازه‌ترین اظهارات مقام‌های رسمی ایران در زمینه "پایان یافتن جنبش"، خبرگزاری فارس سخنان محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین را منتشر کرد که معتقد است هزاران زندانی معترض پس از انتخابات سال ۸۸ "منحرفانی" بودند که توسط بسیج "هدایت" شده‌اند. وی گفته است: «با بیش از ۴ هزار نفر از افراد به انحراف کشیده شده در جریان بعد از انتخابات سال گذشته و فتنه توسط بسیج، جلسات دوستانه‌ای گذاشته شد و بسیاری از این افراد نیز با بیان منطقی مسائل از سوی بسیجیان به راه انقلاب کشیده شدند».



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024