پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 06.02.2011, 15:06

خواست اصلی مخالفان کناره‌گیری حسنی مبارک است


ایران امروز: تلویزیون دولتی مصر مقارن ظهر روز یکشنبه ۶ فوریه خبر داد عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک با رهبران اپوزیسیون مصر بر سر تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی به توافق رسیده‌اند. براساس توافق به عمل آمده میان طرفین، این کمیته ظرف یک ماه بر روی تغییرات مورد نظر در قانون اساسی کار خواهد کرد. این تغییرات پیش از هر چیز مربوط به پیش‌شرط‌های نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در سپتامبر آینده است. کمیته تغییر قانون اساسی باید تا اوایل ماه مارس پیشنهادهای خود را آماده نماید.

توافق پیرامون تعیین کمیته‌ای برای تغییر قانون اساسی ظاهرا نخستین نتیجه‌ی مذاکرات روز یکشنبه نمایندگان رژیم مبارک و مخالفان بوده است. علاوه براین بنا به گزارش تلویزیون دولتی مصر، به وضعیت فوق‌العاده در مصر نیز پایان داده خواهد شد.

خبرگزاری دولتی مصر (منا) همچنین خبر داده که عمر سلیمان در دیدار با نمایندگان مخالفان اعلام کرده که حکومت آزادی فعالیت رسانه‌ها را تضمین کرده و بازداشت‌شدگان تظاهرات ضددولتی دو هفته‌ی اخیر را آزاد کند. وی همچنین قول داده که شهروندان مصری به خاطر شرکت در تظاهرات ضددولتی تحت تعقیب قرار نخواهند گرفت. تشکیل یک کمیته‌ی قضایی برای مبارزه با فساد در دستگاه دولتی از دیگر وعده‌های عمر سلیمان به مخالفان بوده است.

همچنین دولت قول داده است به آزار و اذیت مخالفان پایان داده و مانع فعالیت عادی شبکه‌ی همراه و اینترنت نشود. براساس توافق طرفین شهروندانی که به دلایل سیاسی تحت تعقیب و بازداشت نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند، می‌توانند از این نهادها شکایت کنند. همچنین قرار شده مقام‌هایی که در غیبت اعلام‌نشده یک هفته پیش پلیس از خیابان‌های قاهره مسئول هستند، معرفی و مجازات شوند.

خواسته اصلی مخالفان هنوز بی پاسخ مانده

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از نمایندگان مخالفان خبر داده که عمر سلیمان پیشنهاد مخالفان برای در دست گرفتن قدرت به جای مبارک را رد کرده است. این نماینده که نخواسته نامش فاش شود گفته است: «ما از سلیمان خواستیم براساس ماده ۱۳۹ قانون اساسی قدرت را در دست خود بگیرد.» بنا بر این گزارش، سلیمان این پیشنهاد را رد کرده است. برخی رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که این خود حسنی مبارک است که به هیچ‌وجه حاضر نیست قدرت را واگذارکند.

در همین‌حال اعتراض‌ها در میدان تحریر قاهره ادامه دارد، هر چند از میزان جمعیت کاسته شده است. آخرین گزارش‌ها حاکی است که گروه‌های مخالف روز یکشنبه اعلام کردند تا زمانی حسنی مبارک قدرت را واگذار نکرده تظاهرات خود را ادامه خواهد داد. گروه‌های مخالف، مذاکرات میان نمایندگان مخالفان و عمر سلمیان و توافق‌های حاصل شده را به عنوان «یک گام اولیه» ارزیابی کرده‌اند و می‌گویند خواسته‌ی اصلی آنها که کناره‌گیری مبارک است، هنوز محقق نشده و تا این خواسته عملی نشود، اعتراض‌ها ادامه خواهد یافت.

در خبر دیگری از قاهره، تلویزیون انگلیسی‌زبان الجزیره اعلام کرده «ایمان محی‌الدین» یکی از گزارشگران این شبکه در میدان تحریر قاهره بازداشت شده است. محی‌الدین شهروند آمریکاست و هنگام بازداشت در میدان تحریر قاهره در کنار معترضان بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024