جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.02.2011, 22:43


نخستین خبر در مورد کناره‌گیری اعضای ارشد حزب دموکراتیک ملی، حزب حاکم مصر غروب شنبه، ۱۷ بهمن منتشر شد. این خبر را تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد. کمی بعد خبر کناره‌گیری حسنی مبارک از رهبر حزب انشتار اما ساعتی بعد تکذیب شد.

تلویزیون دولتی مصر ساعتی بعد از کناره‌گیری تمام اعضای کمیته‌ی مرکزی حزب حاکم خبر داد. همچنین جمال مبارک فرزند حسنی مبارک نیز که ریاست دفتر سیاسی حزب دموکراتیک ملی را بر عهده داشت از سمت خود کناره‌گیری کرده است. «حسام بدراوی» که به عنوان یک چهره لیبرال شناخته می‌شود، به عنوان دبیرکل جدید حزب معرفی شده است.

استعفاها فریبکارانه‌اند

بنابر گزارش‌ها انتشار خبر کناره‌گیری اعضای ارشد حزب حاکم، به ویژه خبر کنار رفتن جمال مبارک، به مخالفان جانی تازه بخشید.

به گزارش اشپیگل آنلاین یکی از همکاران دولت باراک اوباما از کناره‌گیری جمال مبارک استقبال کرده و گفته است، این گام مثبتی در راه تغییرات سیاسی ضروری در کشور است. او گفته است «ما از برداشته شدن گام‌های دیگری در این مسیر خشنود می‌شویم.»

در عین حال تلویزیون دولتی مصر در گزارشی گفت، حسنی مبارک هنوز رهبری حزب حاکم را در دست دارد و پذیرش استعفای مقام‌های ارشد این حزب و انتصاب اعضای جدید توسط او انجام شده است. تحلیلگران با توجه به اسامی افرادی که جایگزین مسئولان سابق حزب دموکراتیک ملی شده‌اند معتقدند تعلق این افراد به جناح لیبرال حزب به معنای عقب نشینی حاکمان در برابر موج اعتراض‌هاست.

با این حال، گزارشگران رسانه‌های خارجی از میدان تحریر خبر می‌دهند اغلب مخالفان، تغییرات در رهبری حزب حاکم را تلاشی از سوی رژیم مبارک برای منحرف کردن نظرها از خواست اصلی معترضان تعبیر می‌کنند.

مبارک بماند!؟

در همین حال فرانک وایزنر فرستاده‌ی ویژه‌ی آمریکا به مصر در ویدئویی که در کنفرانس امنیتی مونیخ پخش شد اظهار داشت مبارک باید همچنان بر سر قدرت بماند تا زمینه‌های گذار به یک حکومت دموکراتیک فراهم شود. او همچنین مسیر کنونی مصر را امیدوارکننده خواند اما تاکید کرد هنوز خطر خشونت بر طرف نشده است.

فرانک وایزنر پس از بازگشت از سفر مصر گفته بود که بهتر است حسنی مبارک در سمت ریاست جمهوری باقی بماند و تغییرات را هدایت کند. این دیپلمات آمریکایی گفته بود: «به عقیده من تداوم رهبری پرزیدنت مبارک حیاتی است، این فرصتی است برای او تا میراث خوبی از خود به جا بگذارد.»

معترضان این اظهارات را "غیرمنتظره" تلقی می‌کنند و همچنان بر درخواست خود برای کناره‌گیری فوری مبارک اصرار دارند.

فلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بعد ازظهر شنبه به اظهارات فرانک وایزنر واکنش نشان داد و گفت که او دیگر سمت رسمی دولتی ندارد و آنچه در مورد لزوم باقی ماندن مبارک در قدرت گفته، نظر شخصی او بوده است.

آقای کراولی گفته است: «برای فرانک وایزنر احترام زیادی قائلیم و از اشتیاقش به سفر به مصر در هفته گذشته سپاسگذاریم. اما او بعد از این سفر جایگاه رسمی نداشت و نظری که امروز داده، عقیده شخصی اوست. او این اظهارنظر را با دولت آمریکا هماهنگ نکرده بود.»

فضای آرام میدان تحریر

روز شنبه، دوازدهمین روز از ناآرامی‌های مصر است و با وجود برقراری مقررات منع آمد و شد، گروهی از مخالفان همچنان در میدان تحریر مانده‌اند. فضای میدان آرام گزارش شده است. اما بنابر برخی گزارش‌ها، تعدادی از آنها در حال ترک محل اعتراضات هستند.

یکی از فعالان مخالف حکومت مبارک به بی بی سی گفته است که حضور معترضان در میدان تحریر قاهره ممکن است کاهش پیدا کند؛ روزهای سه شنبه و جمعه تجمع‌های بزرگ برگزار شود و بقیه اوقات، تعداد کمتری در میدان باشند. این فرد به بی بی سی گفت وقت آن است که مردم به سر کار و زندگی شان برگردند.

به گفته خبرنگار بی بی سی، به نظر نمی‌رسد دولت مایل به دادن امتیازات بیشتر باشد و در میان معترضان این تردید در حال شکل‌گیری است که چه امتیازات دیگری می‌توان به دست آورد. خبرنگار بی بی سی اضافه می‌کند که آنها همچنین نگران از دست دادن درآمد و کسب و کار خود هستند.

همزمان با ادامه اعتراض ها، علائمی از پیشرفت در سازماندهی روند انتقال قدرت در مصر به چشم می خورد.

توقف انتقال گاز به اسرائیل

ارتش مصر منبع اصلی انتقال گاز به خط لوله شبه جزیره سینا را که دچار حریق شده، بسته است. این خط لوله، گاز مصر را به اسرائیل منتقل می کند. مقامات می گویند این تاسیسات منفجر شده اما این موضوع هنوز تایید نشده است.

تلویزیون دولتی مصر می گوید که خط لوله گاز در شمال شبه جزیره سینا دچار حریق شده. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، انفجار و آتش سوزی، بامداد شنبه در نزدیکی شهر مصری العریش رخ داد. ساکنان شهر می گویند صدای انفجار شنیده اند و شعله های بزرگ آتش را دیده اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که به تاسیسات انتقال گاز به اسرائیل حمله شده. این خبرگزاری از قاهره به نقل از یک مقام مصری گزارش کرده که مهاجمان ناشناس در روز شنبه بخش مصری تاسیسات انتقال گاز به اسرائیل در نزدیکی نوار غزه را منفجر کردند. اگر حمله به این تاسیسات تایید شود، اولین حمله از این نوع طی ناآرامی های دو هفته اخیر مصر است.


منابع گزارش: دویچه وله، بی‌بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024