جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 01.02.2011, 13:15


ایران امروز: مقارن ساعت ۱۴ ظهر به وقت اروپای مرکزی، شبکه تلویزنون الجزیره از حضوز دو میلیون تظاهرکننده در میدان التحریر خبر می‌دهد. علاوه بر میدان التحریر، مردم مصر در دیگر مناطق و خیابان‌های قاهره نیز فعالانه در تظاهرات ضددیکتاتوری شرکت دارند.

ارتش مصر شب گذشته اعلام کرد که علیه مردم به خشونت متوسل نخواهد شد و خواست‌های مردم را مشروع می‌داند. تظاهرکنندگان می‌خواهند از میدان تحریر قاهره به سوی کاخ ریاست جمهوری حرکت کنند و ارتش قصد ندارد جلوی آنها را بگیرد. اعلامیه ارتش بزرگترین پیروزی مردم و ضربه‌ای مهلک بر پیکر رژیم مبارک بود.

جان لاین، خبرنگار بی بی سی در قاهره گفته است، اگر این اعلامیه نمایانگر اراده فرماندهان ارشد نظامی باشد، ضربه‌ای ویرانگر برای آقای مبارک خواهد بود. به گفته این خبرنگار، مبارک برای تسلط به اوضاع و کنترل شهر، نیازمند استفاده یا حداقل تهدید به استفاده از زور توسط ارتش است.

خبرنگار بی بی سی می‌افزود: «اعلامیه ارتش پس از درخواست مخالفان برای تظاهرات یک میلیونی در روز سه شنبه در مرکز قاهره صادر شد. اکنون به پایان رسیدن حکومت ۳۰ ساله آقای مبارک بیش از پیش محتمل به نظر می‌رسد.»

محمد البرادعی، رهبر ائتلاف مخالفان از مبارک خواسته است که تا روز جمعه از قدرت کناره‌گیری کند. وی گفته است تا زمانی که مبارک از قدرت کناره نگیرد با دولت مذاکره نخواهد کرد. اخوان‌المسلمین هم اعلام کرده که تا برکناری رئیس جمهوری مصر، هیچ گفت وگویی با دولت انجام نخواهد داد.





تشکیل «ائتلاف ملی تغییر»

به گزارش خبرگزاری آلمان، احزاب و تشکل‌های ملی مصر روز دوشنبه نشستی در مقر حزب «الوفد» تشکیل دادند که منجر به توافق برای تشکیل «ائتلاف ملی تغییر» با حضور همه گروه‌ها و احزاب مخالف شد.

«جمعیت ملی تغییر»، حزب الوفد، حزب «ناصری»، ‌حزب «تجمع»، گروه «اخوان‌المسلمین»، حزب «الغد» و جنبش «ششم آوریل» از جمله تشکیل دهندگان ائتلاف جدید هستند.

قرار است این ائتلاف روز سه‌شنبه نشستی را در دفتر حزب الوفد برگزار کند و پس از آن بیانیه رسمی درباره تشکیل این ائتلاف و ساز و کارهای آن برای تعامل با اولویت‌های مرحله کنونی صادر خواهد کرد.

همچنین مبارك، عمر سلیمان را مامور كرده است اصلاحات سیاسی و مبارزه با فقر و فساد و نیز ایجاد توازن میان حقوق‌ها و قیمت‌ها را طبق جدول زمان‌بندی شده و در زمان سریعی انجام دهد. اصلاحات قانونی یكی از اساسی‌ترین خواست مخالفان است.

این در حالی است كه «عمر موسی»، دبیركل اتحادیه عرب خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در مصر شد.

آمریكا و اتحادیه اروپا نیز از حسنی مبارك خواسته‌اند زمینه را برای انتقال مسالمت‌آمیز و منظم قدرت و رفتن به‌سوی دموكراسی را ایجاد كند.

تظاهرات هواداران مبارک

پایگاه خبری الجزیره نیز گزارش داد كه حزب حاكم با گردآوری هوادران خود تظاهراتی را به‌سمت میدان التحریر كه قرار است امروز در آن تظاهرات میلیونی مخالفان برگزار شود، هدایت كرده است.

جمعی از هواداران حكومت نیز در برابر ساختمان صدا و سیمای دولتی مصر تظاهرات كردند و خواستار باقی ماندن مبارك در قدرت شدند. شاهدان عینی گفتند كه تعداد این تظاهركنندگان بسیار اندك است.

برخی منابع نیز به الجزیره گفتند كه مراكز پلیس اقدام به سازمان‌دهی اراذل و اوباش كرده تا آنها را برای به‌هم زدن تظاهرات میلیونی امروز به میدان التحریر ارسال كند.

حكومت مصر روز گذشته با تعطیلی سراسری راه‌آهن و توقف شبكه اتوبوسرانی تلاش كرد تا از رسیدن مردم به قاهره جلوگیری كند ولی ساكنان قاهره گفتند كه بسیاری از مردم از سراسر مصر با ماشین‌های شخصی به‌سمت قاهره حركت كرده‌اند.

در همین حال سازمان‌های حقوق بشری مصر نیز از حسنی مبارك خواسته‌اند به‌منظور اجتناب از خونریزی ،از قدرت كناره‌گیری كند. دولت مصر برای جلوگیری از شركت مردم در تظاهرات میلیونی اقدام به پخش اعلامیه‌هایی در سطح شهر قاهره كرده و از آنها خواسته در تظاهرات امروز شركت نكنند.

از سوی دیگر، آمریكا اعلام كرد كه «بارك اوباما»، رئیس‌جمهوری این كشور «فرانك ویسنر» را به‌عنوان فرستاده ویژه خود به مصر می‌فرستد تا در مورد اوضاع كنونی در این كشور گفت‌وگو كند.

«رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر تركیه نیز از مبارك خواست تا به حرف و خواسته مردم خود احترام بگذارد.


منابع: اشپیگل آنلاین، بی‌بی‌سی، ایلنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024