شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 28.01.2011, 23:42


رادیو فردا: حسنی مبارک گفت: «از دولت خواسته‌ام استعفا دهد و فردا دولتی جدید تشکیل خواهد شد.»

حسنی مبارک در این پیام کوتاه اعلام کرد که اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به پیش خواهد برد.

رئیس جمهوری مصر افزود: «ما از راه اصلاحات بازنخواهیم گشت. ما با اقدامات تازه‌ای که استقلال قوه قضاییه و قوانین آن و آزادی بیشتر شهروندان را تضمین کند، (اصلاحات) را ادامه خواهیم داد.»

مبارک که کشورش با مشکلات اقتصادی عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند وعده داد با اتخاذ تدابیر جدید، بیکاری کاهش پیدا کند و سطح زندگی مردم بهتر شود.

حسنی مبارک تظاهرات ضدحکومتی را بخشی از توطئه‌ای دانست که هدف از آن بی‌ثبات کردن مصر و نامشروع جلوه دادن حکومت وی است.

حسنی مبارک همچنین تاکید کرد که از رنج‌های مردم مصر آگاه است و تاکید کرد راه رسیدن به اهداف مشروع مردم هرج و مرج و خشونت نیست.

پس از این پیام تلویزیونی معترضان در خیابان‌های مصر شعار مرگ بر مبارک سر می‌دهند.

از سوی دیگر درحالی که ارتش در خیابان‌های مصر حضور پیدا کرده است، مردم معترض با استقبال از حضور ارتش از این نیروها می‌خواهند به مردم بپیوندند.

روز جمعه، با وجود اینکه حسنی مبارک در قاهره، اسکندریه و سوئز، حکومت نظامی اعلام کرد، معترضان با نادیده گرفتن مقررات منع آمدوشد، در خیابان‌ها حضور خود ارا حفظ کردند.

در این روز مقر حزب حاکم در قاهره به آتش کشیده شد و ساعاتی بعد تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش در مراکز حساس و از جمله رادیو و تلویزیون مستقر شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در روز جمعه دهها پاسگاه پلیس و نیروهای امنیتی در سراسر مصر به آتش کشیده شده است.

منابع بیمارستانی مصر گزارش داده‌اند که در ناآرامی‌های روز جمعه ۱۳ نفر در شهر سوئز کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته همین منابع در شهر قاهره نیز ۱۰۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

تا پیش از اعتراض‌های روز جمعه، برپایه گزارش‌های منتشر شده، دست کم پنج نفر جان خود را در درگیری‌ها ازدست بودند.


حصر خانگی البرادعی

از سوی ديگر روز جمعه محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس انرژی اتمی و از مخالفان حسنی مبارک، پس از شرکت در تظاهرات ضدحکومتی روز جمعه، در حصر خانگی قرار گرفت.

محمد البرادعی پنجشنبه شب از وين به قاهره آمد و اعلام کرد زمان رفتن حسنی مبارک فرارسيده است.

تلويزيون مصر عصر جمعه اعلام کرد حسنی مبارک از ارتش خواسته است برای برقراری امنيت به کمک پليس بيايد و اجرای مقررات منع آمدوشد را تضمين کند.

تلويزيون مصر گزارش داد، حسنی مبارک، رئيس کل نيروهای مسلح مصر «در قاهره بزرگ، اسکندريه و سوئز از ساعت ۶ بعدازظهر تا هفت صبح تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمدو شد اعلام کرد.»

با بحرانی شدن اوضاع مصر، روز جمعه ژنرال سامی یوسف، رئیس ستاد مشترک مصر که در واشینگتن به سر می‌برد دیدار خود را ناتمام گذاشت و به مصر بازگشت.

همچنین گزارش شده است که معترضان به همراه ارتش برای جلوگیری از غارت موزه‌های مصر از این اماکن محافظت می‌کنند.

با این حال با ادامه آتش‌سوزی در مقر حزب حاکم مصر در قاهره که در نزدیکی موزه ملی مصر قرار دارد، بیم آن می‌رود که این آتش‌سوزی به این موزه سرایت کند.



کلينتون: حکومت مصر باید به حقوق شهروندانش احترام بگذارد

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه از حکومت مصر خواست تا به حقوق شهروندان اين کشور احترام بگذارد و اصلاحات سياسی و اقتصادی را آغاز کند.

خانم کلينتون که همزمان با اعلام حکومت نظامی در مصر با خبرنگاران صحبت می کرد، خواستار آرامش و پرهیز از هرگونه خشونت در اين کشور شد.

هيلاری کلينتون تصريح کرد: آنچه که در مصر می گذرد مساله مردم مصر است و حکومت اين کشور می بايست با مردم خود گفت وگو را آغاز کند.

خانم کلینتون گفت: «در آخرین سفری که به مصر داشتم، با نمایندگان زیادی از جامعه مدنی دیدار کردم و بیشتر آن ها تقاضای اصلاحات و تغییر در کشور داشتند. دولت حاکم مصر باید با مردم خود وارد گفت وگو شود چرا که پاسخ شکایت مردم را نمی توان با زور و نیروی نظامی داد.»

دولت مصر همزمان با گسترش تظاهرات در قاهره و ديگر شهرهای بزرگ اين کشور اينترنت را قطع کرده است.

هيلاری کلينتون گفت:«ما از دولت مصر می خواهيم که اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آميز را بدهد و وسايل ارتباط جمعی را که قطع کرده دوباره وصل کند.»

هيلاری کلينتون همچنين گفته است:«ما عميقا نگران استفاده از خشونت توسط نيروهای امنيتی و پليس عليه تظاهرات کنندگان هستيم. ما از دولت مصر می خواهيم هر چه درتوان دارد برای پرهیز از خشونت به کار گيرد.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، نيز روز پنجشنبه با اشاره به اين که «خشونت پاسخ حل مسائل مصر نيست» گفته بود: «اصلاحات سياسی و اصلاحات اقتصادی برای بهروزی و رفاه بلندمدت مصر مطلقا حياتی است.»

تظاهرات اعتراضی در مصر روز جمعه وارد مرحله تازه ای شد و به رغم هشدارهای وزارت کشور مصر هزاران معترض برا ی چهارمين روز در خيابان های قاهره و شهرهای بزرگ مصر دست به تظاهرات زدند.

تظاهرات کنندگان خواهان برکناری حسنی مبارک هستند که از ۳۰ سال پيش تاکنون زمام امور را در اين کشور در دست دارد.

به گزارش شبکه «سی ان ان» تلويزيون دولتی مصر از مقررات منع رفت و آمد شبانه در قاهره، سوئر و اسکندريه خبر داد. ولی با این حال مردم مقررات اعلام شده را ناديده گرفتند و در خیابان ها دست به تظاهرات زدند.

سناتور جان کری نيز روز جمعه از حکومت حسنی مبارک خواست تا به خشونت در اين کشور پايان داده و تضمين کند که انتخابات در سال ۲۰۱۱ «انتخاباتی آزاد و دمکراتيک» خواهد بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نيز روز جمعه از حکومت مصر خواسته است اجازه دهد تا تظاهرات مسالمت در اين کشور برگزار شود.

خانم مرکل گفته است:«ما با مشاهده تصاويری که از مصر می بينيم بسيار نگرانيم و از همه کسانی در اين مساله مشارکت دارند و از جمله دولت مصر و حسنی مبارک می خواهيم اجازه دهند تظاهرات مسالمت آميز برگزار شود.»


کاخ سفید: کمک های ما به مصر بر اساس تحولات روز های آینده بازبینی می شود

رابرت گیتس، سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر لزوم توجه به خواست های مشروع مردم مصر گفت که کمک های این کشور به مصر بر اساس تحولات روز های آینده بازبینی می شود. او همچنین گفت که باراک اوباما هنوز با رئیس جمهوری مصر تماس نگرفته است، اما مشورت ها با سفیر مصر در واشنگتن و مقام های آمریکایی در کاخ سفید درجریان است. او در عین حال تاکید کرد که مسائل مصر توسط مردم این کشور حل می شود.
همزمان، به گزارش خبرگزاری ها رئیس ستاد کل ارتش مصر که در چند روز گذشته برای گفتگو با مقام های پنتاگون به واشنیگتن رفته بود، سفر خود را کوتاه کرده و عازم قاهره شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024