جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.01.2011, 10:21



گزارش خبرگزاری ایلنا:
آمار رسمی: ۴ کشته، منابع مستقل: ۸ کشته

انحراف یک کامیون هووو حامل بار در محوطه کارخانه ایران خودرو منجر به کشته شدن چند کارگر و مصدوم شدن چندین کارگر شد. ایران خودرو آمار کشته شده ها را چهار تن اعلام کرده، اما منابع خبری از کشته شدن ۸ نفر خبر می‌دهند.

ایلنا گزارش داد که ۶ نفر در محل شرکت فوت و ۲ نفر در بیمارستان فوت کرده‌اند. این خبرگزاری به نقل از شاهدان نوشت: ‌این حادثه در زمان ورود کارگران شیفت شب کارخانه روی داد. بعد از این حادثه شماری از کارگران کارخانه به شرایط سخت کار اعتراض کردند.

این گزارش حاکی است کارگران تاسیس یک تشکل کارگری را برای حمایت از حقوقشان در کارخانه ایران خودرو را خواستار شدند. برخی از کارگران در مصاحبه با خبرنگاران به کار اجباری در ایام تعطیل مانند روز اربعین اعتراض داشتند.

به دستور جواد نجم الدین، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تیم ویژه ای برای پیگیری این حادثه تشکیل شده است.

کامیون هووو کامیون مشکل داری است که رانندگان آن بارها نسبت به کیفیت آن اعتراض داشته‌اند. این کامیون چینی است و توسط شرکت ایران خودرو دیزل مونتاژ می شود.

مسئولین ایران خودرو البته می‌گویند که تاکنون ۴ نفر در این حادثه کشته شده‌اند و آماری غیر از این کذب است اما منابع خبری کشته شدن ۸ نفر را تایید می‌کنند.

پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو ضمن تسلیت این واقعه اسامی درگذشتگان این بدین شرح اعلام کرد: ولی الله رحمانی فرزند رمضان؛ مصطفی خضری فرزند حسین؛ سعید شفیع خانی فرزند عزیز؛ میرمحسن حسینی فرزند میریعقوب.

روابط عمومی ایران خودرو اعلام کرد که در حادثه خونین شب گذشته که در اثر بی‌احتیاطی یک راننده کمپرسی بنز حامل بار در ایران خودرو رخ داد؛ چهار نفر کشته و ۱۳ تن مجروح شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ایران خودرو، درساعت ۲۳:۳۰ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۹ یک دستگاه کمپرسی بنز حامل بار یکی از پیمانکاران در حال ورود از در شماره ۹ ایران خودرو بود که بر اثر بی احتیاطی با تعدادی از کارکنان شرکت برخورد و متاسفانه باعث کشته‌شدن چهار نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر از پرسنل این شرکت شد. در پی این حادثه مدیرعامل و کلیه مسئولان این شرکت به سرعت در محل حادثه حضور یافته و نیروهای امدادی نیز مجروحان را به مراکز درمانی انتقال دادند.


گزارش وبسایت آینده:

آینده: بروز حادثه شب گذشته در شركت ایران خودرو كه منجر به كشته شدن ۴ تن و زخمی شدن ۱۳ تن دیگر شد، باعث نارضایتی كارگران این شركت شده است البته برخی منابع غیر رسمی از كشته شدن ۸ نفر خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار "آینده"، در پی اعلام كار در شركت ایران خودرو در روز اربعین، یك كامیون همزمان با خروج كارگران این شركت، به گروهی از كارگران برخورد كرده و این حادثه به وجود آمده است.

برخی علت این حادثه را بریدن ترمز این كمپرسی و برخی خواب آلوده بودن راننده عنوان كرده اند. این در حالی است كه در ساعات خروج كارگران ایران خودرو در هر شیفت، جمعیتی ۵ تا ۶ هزار نفری به سمت گیت های خروج جهت سوارشدن بر سرویس ها حركت می كنند.

اسامی درگذشتگان این حادثه از این قرار است: ولی الله رحمانی فرزند رمضان؛ مصطفی خضری فرزند حسین؛ سعید شفیع خانی فرزند عزیز؛ میرمحسن حسینی فرزند میریعقوب.

سایت شركت ایران خودرو نیز در اولین ساعات بامداد این خبر را تایید كرد و نوشت: «در ساعت ۲۳.۳۰ مورخ ۸۹.۱۱.۵ یك دستگاه كمپرسی بنز حامل بار یكی از پیمانكاران در حال ورود از درب شماره ۹ ایران خودرو بود كه بر اثر بی احتیاطی با تعدادی از كاركنان این شركت برخورد و متاسفانه باعث كشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر از همكاران زحمتكش و خدوم این شركت شد.

در پی این حادثه مدیرعامل و كلیه مسؤلین این شركت به سرعت در محل حادثه حضور یافته و نیروهای امدادی نیز مجروحین را به مراكز درمانی انتقال دادند. آخرین وضعیت مجروحین نشان دهنده آن است كه ۴ نفر از مجروحان به صورت سرپایی معالجه و بقیه مجروحان در مراكز درمانی تحت مداوا می باشند.

متعاقب آن پرسنل و مدیران ایران خودرو از این حادثه اظهار تاسف نموده و خواستار رسیدگی و برخورد با عاملان حادثه شده‌اند. به دستور مهندس نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تیم ویژه ای جهت پیگیری این حادثه تشكیل شده است."

به نظر می رسد یكی از عوامل تشدید نارضایتی كارگران در پی این حادثه، كشاندن آنها به كار در یك روز تعطیل بوده است.

این در حالی است كه بعضا به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب، گاه در روزهای عادی برخی شیفتهای كاری غیر فعال می‌ماند، اما معمولا در ماه های پایانی سال، برای عقب نماندن از سقف تولید، نوعا شیفتهای كاری در روزهای تعطیل هم اعلام می شود.

با وجود آن كه حضور در این روزها اجباری نیست و معمولا مدیریت برای جلوگیری از اعتراض كارگران، مبالغی اضافه برای حضور كارگران در این روزها نیز در نظر می گیرد و آنها را راضی می كند، اما طبعا برخی كارگران در روز تعطیل از نظر روانی انگیزه كافی را ندارند و قاعدتا این امر می تواند به یكی از عوامل انسانی كاهش كیفیت خودروهای ساخت داخل تبدیل شود؛ با این وصف از یك سو مدیریت بزرگترین واحد صنعتی كشور هزینه بیشتری پرداخت كرده و در عین حال كیفیت خودرو به جای پیشرفت افت می كند.

ایران خودرو تعطیل شده است

جهان نیوز در گزارشی، از تجمع کارگران ایران خودرو در مقابل دفتر مدیرعامل شرکت خبر داد و فاش کرد که: مدیران شرکت برای منتشرنشدن اخبار داخل ایران خودرو امروز را برای تمام کارگران ستادی ایران خودرو و شرکت های تابعه تعطیل اعلام کرده و سرویس ها هم به دنبال کارگران نرفته اند.


گزارش فعالان کارگری:
کشتار کارگران و درگیری در ایران خودرو


بر اساس خبری که صبح امروز (6/10/89) به دست ما رسیده است، از ساعت 12 دیشب تا 5 صبح امروز بین کارگران ایران خودرو و حراست کارخانه درگیری بوده است.

واقعه به این صورت روی داده است که یکی از کارگران شرکتی شیفت شب را، که در قسمت حمل و نقل داخل کارخانه کار می کند، با وجود بیماری مجبور به کار می کنند. این کارگر پس از این که با حال ناخوش خود چند سرویس کار می کند حدود ساعت 11 و نیم دیشب با خودرو خود به کارگرانی، که برای زدن کارت ساعت در محل کارت ساعت جمع شده بودند، می زند و 8 نفر از آنان را می کشد و 13 نفر را زخمی می کند.

پس از این حادثه، مسئولان کارخانه بلافاصله جنازه ها را با آمبولانس از محل حادثه جمع می کنند. اما کارگران جنازه یکی از کارگران را که سر از تن‌اش جدا شده بود از دست آنان می گیرند و با روی دست گرفتن آن در داخل کارخانه با شعار «مرگ بر نجم الدین» (مدیر عامل ایران خودرو) تظاهرات می کنند.

در پی این حرکت، بین کارگران و نیروهای حراست درگیری ایجاد می شود. حراستی ها ابتدا کارگران را از کارخانه بیرون می کنند اما بعد که می بینند کارگران در بیرون کارخانه تظاهرات می کنند درها را می بندند و مانع پیوستن کارگران داخل به کارگران بیرون کارخانه می شوند. کارگران چند تن از مدیران را کتک می زنند. تجمع و تظاهرات کارگران هم در داخل و هم در بیرون کارخانه توسط نیروهای ضدشورش، که بلافاصله از تهران و کرج و جاهای دیگر به محل کارخانه آورده شده بودند، سرکوب می شود.

هم اکنون کارخانه ایران خودرو در محاصره کامل نیروهای ضدشورش است. به سرویس هایی که کارگران شیفت صبح را به کارخانه می آورده اند گفته شده است که آن ها را به خانه هایشان برگردانند زیرا کارخانه تعطیل است و عزای عمومی اعلام شده است. امروز صبح هیچ کارگری را به داخل کارخانه راه نداده اند و برخی از کارگرانی نیز که از دیشب در کارخانه محبوس شده اند هنوز نتوانسته اند بیرون بیایند. اخبار بیشتر را در اطلاعیه های بعدی منتشر خواهیم کرد.

کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری
6 بهمن 1389



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024