جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.01.2011, 21:50


بی بی سی: گزارش‌ها حاکیست که حداقل سه نفر در جریان تظاهرات کم سابقه ضددولتی روز سه شنبه در مصر کشته شده اند.

در قاهره، که محل برگزاری بزرگترین تظاهرات بود، تلویزیون دولتی گفت که یک مامور پلیس در درگیری ها کشته شده است. پزشکان در سوئز گفتند که دو تظاهرکننده در آنجا کشته شده اند.

این تظاهرات با حضور هزاران نفر پس از یک کمپین اینترنتی و با الهام از قیام اخیر در تونس برگزار می شود.

در قاهره پایتخت مصر، پلیس ضد شورش با گاز اشک آور و ماشین‌های آبفشان به صفوف تظاهرکنندگان حمله کرد.

فعالان در پیام های اینترنتی خواستار یک "روز طغیان" شده بودند. تظاهرات مخالفان در این کشور تحت حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک که به شدت مخالفان را کنترل می کند نادر است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت که دولت آمریکا از "حقوق اساسی آزادی بیان و تجمع" حمایت می کند و همه طرف ها را به "خویشتن داری" ترغیب کرد.

او افزود که به اعتقاد واشنگتن دولت مصر "ثبات دارد" و "در پی راه هایی برای پاسخگویی به نیازها و منافع مشروع مردم مصر است."

برای برگزاری رویدادهای روز سه شنبه قاهره در یک صفحه فیس بوکی هماهنگی شده بود - و ده ها هزار نفر از حامیان این کمپین با کلیک کردن آن، آمادگی خود برای شرکت در تظاهرات را اعلام کرده بودند.



گزارش ها حاکیست که سایت شبکه اجتماعی تویتر در مصر مسدود شده است و شبکه تلفن های همراه در ناحیه قاهره از کار افتاده است.

وبسایت بامبوسر که مقر آن در سوئد است و ویدئوهای تلفن های همراه را پخش می کند گفت که در مصر مسدود شده است. این وبسایت مقام های مصری را متهم به تلاش برای کنترل خبری کرد.

جان لاین خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید که تجمع های اعتراضی در چند نقطه قاهره برگزار شده است، و شمار حاضران بیش از حد انتظار سازمان دهندگان بوده است.

خشم جمعیت باعث عقب نشینی پلیس شد و تظاهرکنندگان توانستند راه خود را به سوی پارلمان باز کنند.

اما در آنجا پلیس با تجهیزات ضدشورش دوباره تجدید قوا کرد و با استفاده از گاز اشک آور و دستگاه آبفشان جمعیت را موقتا عقب زد. با این حال تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ موضع خود را حفظ کردند و موفق به فشار آوردن به پلیس شدند به طوری که پلیس در نهایت پا به فرار گذاشت.

خبرنگار بی بی سی می گوید که ابعاد درگیری ها بدون شک حسنی مبارک را تکان خواهد داد.

تظاهرات همچنین در سایر شهرها از جمله شهر اسماعیلیه و شهر بندری اسکندریه در شمال برگزار شد.

شاهدان عینی گفتند که در اسکندریه هزاران نفر به تظاهرات پیوستند و بعضی از آنها علیه حسنی مبارک شعار می دادند.

گروه هایی شعار "مرگ بر مبارک" سر دادند و همچنین شعارهایی علیه جمال مبارک، پسر حسنی مبارک که از او به عنوان جانشین احتمالی پدرش یاد می کنند، داده شده است.

خبرنگار بی بی سی می گوید که تظاهرات سه شنبه، جدی ترین تظاهرات ضد دولتی در این کشور طی چند سال اخیر به شمار می رود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید جلوی مقر دیوان عالی مصر نیز، تجمع کنندگان پوسترهایی با خود داشتند که روی آن نوشته شده بود "تونس، راه حل است."

اعتراض های مردم تونس در چند هفته که در اعتراض به بیکاری و فساد بود، منجر به سقوط دولت زین العابدین بن علی پس از ۲۳ سال شد و مخالفان دولت مصر هم درصدد آن هستند تا با به راه انداختن تجمعات ضد دولتی، فشار بر دولت حسنی مبارک را افزایش دهند.

بانیان تجمعات ضد دولتی امروز گفته بودند که علیه شکنجه، فقر، فساد و بیکاری قیام می کنند.

دولت مصر هشدار داده که تظاهرکنندگان با خطر بازداشت مواجه هستند و از طرفداران خود خواسته تا دست به تجمعات مشابه بزنند.

حسنی مبارک از سال ١٩٨١ و پس از ترور محمد انورسادات، رئیس جمهور پیشین، قدرت را در دست دارد. او هنوز مشخص نکرده که در انتخابات دور بعد شرکت می کند یا نه.

مدیرکل امور امنیتی قاهره، پایتخت مصر در بیانیه ای خاطرنشان کرده بود که نیروهای امنیتی با قاطعیت با هر اقدامی که قانون شکنانه باشد، برخورد خواهند کرد.

مخالفان دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر به شدت پراکنده هستند.

محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان مشارکت مردم در این تظاهرات شده اما اخوان المسلمین، بزرگ ترین گروه مخالف دولت مصر موضع مبهمی در این باره در پیش گرفته است.

آقای البرادعی بارها تاکید کرده که دولت مصر باید به درخواست ها برای تغییر عمل کند یا خود را برای ناآرامی های مدنی احتمالی آماده کند. او همچنین از لزوم تغییر سیاسی در مصر سخن گفته و خواهان اصلاحات در این کشور شده است.

در مصر، بر خلاف تونس میزان بی سوادی بالا است و استفاده از اینترنت چندان گسترده نیست.

مصر با بسیاری از مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که تونس از آن رنج می برد، رو به رو است اما تعداد حضور مردم در تجمعات ضد دولتی تا کنون چندان زیاد نبوده و بسیاری از کارشناسان، پیش بینی نمی کنند ناآرامی هایی در سطح تونس، در این کشور شکل بگیرد.























 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024