جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - Friday 21 September 2018
بازگشت به صفحه اول
 |  درباره ايران امروز  |  تماس با ايران امروز  |  آگهی در ايران امروز  | 
  |   صفحه اول   |   خبرهای روز   |   سياست   |   انديشه   |   فرهنگ و ادبيات   |   جامعه   |   محیط زیست   |   RSS   |  

آزادی بیان، اولین ثمره انقلاب تونس

رسانه‌های تونس قبل و بعد از فرار بن‌علی، ۱۸۰ درجه تغییر کرده‌اند. تلویزیون دولتی میزبان مخالفانی است که سال‌های سال پخش نام تا تصویر آنها ممنوع بود. همین وضعیت در روزنامه‌ها و شبکه‌های رادیویی نیز برقرار است. عنوان بن‌علی در رسانه‌های تونس به ناگاه پس از پیروزی انقلاب از «جناب رئیس جمهور» به «دیکتاتور سابق» و «رئیس جمهور مخلوع» تغییر کرده است.

iran-emrooz.net | Sun, 23.01.2011, 12:55

رسانه ها در تونس پس از فرار رئیس جمهور زین العابدین بن علی و پایان ۲۳ سال حکومت وی، باز شدن فضا و توقف کنترل و سانسور دولتی ،برای نخستین بار مطالب ممنوعه سابق را منتشر می‌کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، رسانه های تونس قبل و بعد از فرار بن علی، ۱۸۰ درجه تغییر کرده اند. تلویزیون دولتی میزبان مخالفانی است که سال های سال پخش نام تا تصویر آنها ممنوع بود. همین وضعیت در روزنامه ها و شبکه های رادیویی نیز برقرار است.

شبکه تلویزیونی "حنعل" متعلق به یکی از نزدیکان دولت سابق، هم اکنون برنامه های خود را به بازتاب سخنان مردم معترض اختصاص داده است.

عنوان بن علی در رسانه های تونس به ناگاه پس از پیروزی انقلاب از "جناب رئیس جمهور" به "دیکتاتور سابق " و "رئیس جمهور مخلوع" تغییر کرده است.

تلویزیون دولتی تونس نیز کار را به آنجا رساند که بازگشت دکتر منصف المزروقی از مخالفان مشهور را به تونس را پوشش داد؛ این در حالی است که در گذشته هیچ خبری از وی پخش نمی شد. رادیو و تلویزیون دولتی تونس همچنین بازگشت تعدادی از مخالفان سیاسی مقیم خارج از تونس مانند کمال الجندوبی رییس شبکه حقوق بشر مدیترانه و اروپا را پوشش دادند.

بسیاری از شبکه های خصوصی متعلق به نزدیکان بن علی پس از فرار وی، با تغییر گفتمان خود، از اراده ملت و مخالفان بن علی حمایت می کنند.

در بخش مطبوعات نیز بسیاری از روزنامه ها نتوانستند در سه روز نخست پس از فرار بن علی، منتشر شوند ولی بعد از انتشار مجدد مردم برای نخستین بار در روزنامه های کشورشان با توصیف بن علی به عنوان دیکتاتور و رییس جمهور مخلوع رو به رو شدند.

این روزنامه ها هم توانستند برای نخستین بار مصاحبه ها و اخبار مربوط به افراد و احزاب ومخالف را چاپ کنند.

خبرنگاران روزنامه "الشروق" - به عنوان نزدیک ترین روزنامه به بن علی - از تشکیل شورای جدید سردبیری و برکناری سردبیران گذشته این روزنامه خبر دادند.

در روزنامه "الصباح" متعلق به "صخرالماطری" داماد رییس جمهور برکنارشده هم خبرنگاران و روزنامه نگاران آن تصمیم گرفتند سردبیر روزنامه یعنی "فیصل البعطوط" را برکنار کنند و نام وی را به همراه نام داماد بن علی به عنوان مدیر مسوول از شناسنامه روزنامه حذف کنند. این روزنامه هم اکنون توسط خود روزنامه نگاران اداره می شود.

در بین هفته نامه ها و مجلات هم وضعیت به همین گونه است ؛ مجلات "الحدث" و "کل الناس" معروف ترین مجلات تونس و وابسته به وزارت کشور و دستگاه امنیتی دولت بن علی بودند که دوباره انتشار خود را آغاز کردند اما محتوای مطالب خود را به طور کامل تغییر دادند. این دو مجله که پیش از این به حمله و اتهام زنی به مخالفان دولت مشهور بودند هم اکنون از "انقلاب تونس" سخن به میان می آورند و خبرهای "شب سقوط گارد ریاست جمهوری" را منتشر می کنند.

این دو مجله در شماره اخیر خود همچنین با خانواده شهدای انقلاب تونس و معروف ترین آنها یعنی محمد البوعزیزی که اقدام به خودسوزی کرده بود مصاحبه کرده اند البته در شماره جدید نام مدیرمسوول یعنی عبدالعزیز الجریدی را منتشر نکردند. وی به نوشتن بیشترین مقالات و مطالب در حمایت از بن علی معروف بود.

در همین حال عادل السمعلی از اعضای هیات رییسه سندیکای روزنامه نگاران تونس از دولت جدید خواست تمامی رسانه های متعلق به حزب حاکم یا دامادها و نزدیکان بن علی را دولتی کنند.

وی افزود: این رسانه ها با پول دزدیده شده ملت ایجاد شدند پس الان نیز باید به مردم برگردند. این روزنامه ها باید توسط روزنامه نگاران خود اداره شوند.

دو روزنامه "الحریه" و لونودوفو" ارگان حزب حاکم نیز از زمان فرار بن علی، منتشر نشده اند و روزنامه نگاران آن به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق شان، دست به تحصن زده اند.

شبکه فرانس۲۴ نیز به نقل از یک عضو ارشد یک روزنامه دولتی در تونس گزارش داد: ما همیشه مجبور بودیم خبر و عکس رئیس جمهور را به عنوان تیتر یک منتشر کنیم هر چند این خبر کم اهمیت باشد. در روزهایی که هیچ خبری از رئیس جمهور نبود نیز سعی می کردیم از آرشیو سخنانش، متنی را تنظیم و منتشر کنیم.

شبکه یک تونس، مهمترین کانال تلویزیون دولتی این کشور است ولی شبکه ۷ نام گرفته بود . شماره ۷ آن برگرفته از تاریخ ۷ نوامبر ۱۹۸۷ یعنی روزی است که بن علی به عنوان رئیس جمهور پس از کنار زدن حبیب بورقیبه از ریاست جمهوری، کار خود را آغاز کرد.

این شبکه نیز نام خود را از"شبکه ۷" به "تلویزیون ملی تونس" تغییر داد.

این شبکه در ابتدای اعتراضات مردمی در خیابان ها، هیچ واکنشی از خود نشان نمی داد اما در آخرین روزهای حکومت بن علی، در حالی که هزاران نفر در شهرهای مختلف تونس علیه دولت اعتراض می کردند این شبکه به پخش مستند و برنامه های عادی خود می پرداخت و تنها در زیرنویسی، برقراری مقررات منع آمدو شد و حکومت نظامی را اعلام می کرد.

اما پس از پیروزی انقلاب تونس، شبکه ۷ سابق برنامه‌های مختلفی از انقلاب تونس را پخش می کند و مخالفان دولت، در میزگردهای آن به گفت وگو می نشینند.

این شبکه که در اوایل اعتراضات مردمی، معترضان را اقلیتی تروریست خطاب کرده بود از روز جمعه گذشته با اعلام رسمی عزای عمومی برای "شهدای" انقلاب تونس همراه شد و نه تنها رنگ قرمز لوگوی خود را به سیاه تغییر داد بلکه همه مجریان آن نیز لباس مشکی به تن کردند.

این روزها، رسانه های تونس، بی سابقه ترین آزادی بیان را در این کشور تجربه می کنند.




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2018
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است. استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.