پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.01.2011, 9:17


زین العابدین بن علی که روز جمعه گذشته پس از یک ماه اعتراضات مردمی، مجبور به فرار به عربستان سعودی شد برای بازگشت به کشورش ابراز تمایل کرده است.

به گزارش عصر ایران، رویترز خبر داد: بن علی در تماس تلفنی با محمد الغنوشی نخست وزیر موقت تونس، تمایل خود را برای بازگشت به کشورش اعلام کرد ولی نخست وزیر پاسخ می دهد: بازگشت شما غیرممکن است.

نجیب الشابی وزیر مستعفی کابینه ائتلافی تونس گفت که رئیس جمهور فراری در مکالمه تلفنی با نخست وزیر می گوید که خواهان بازگشت به تونس است که با مخالفت نخست وزیر روبه رو می شود.

دلیل عربستان برای میزبانی از رئیس جمهور فراری

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: میزبانی از زین العابدین بن علی به معنی اقدامی علیه ملت تونس نیست. این برای نخستین مرتبه نیست که عربستان فردی را که پناه آورده، می پذیرد.

الفیصل اضافه کرد: میزبانی از کسی که پناه آورده، یک عرف عربی است و کسی که پناه آورده؛ پناه داده می شود. عربستان سعودی نیز در این زمینه به شیوه ای عمل کرده که از سال های دور در پیش گرفته بود.

وی در عین حال دوباره گفت: ریاض به بن علی اجازه فعالیت سیاسی نخواهد داد و برای ادامه میزبانی از فردی که پناه می آورد شرط ها و ضوابطی وجود دارد. ما در کنار ملت تونس در راستای اهداف آن هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: روابط خیلی خوبی با ملت تونس داریم. امیدواریم این ملت ثبات پیدا کند و آنچه را که از پیشرفت، شکوفایی و آزادی می خواهد به دست آورد.

بن علی چگونه فرار کرد؟

براساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری یونایتدپرس، بن علی در هنگام فرار تونس، کشور مقصد را تعیین نکرده بود.

یک منبع آگاه نزدیک به بن علی گفت: معمر قذافی رهبر لیبی به بن علی پیشنهاد کرد به لیبی بیاید اما او گفته بود می خواهد دور از شمال غرب آفریقا باشد.

بن علی پس از آن با یک مقام سعودی تماس برقرار می کند که میزبانی او با پذیرش و استقبال مقامات ریاض روبه رو می شود و این درحالی است که دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس درخواست پذیرش بن علی را رد می کنند.

این منبع ادامه داد: پرواز هواپیمای بن علی در آسمان کشور مالت بعد از فرار از تونس، نه با هدف اقامت بلکه برای سوخت گیری کافی برای ادامه مسیر بوده است.

درباره نحوه خروج بن علی از تونس نیز گفته شده است: واحدها و فرماندهانی از ارتش تونس کاخ ریاست جمهوری را محاصره کرده و بن علی را میان دو گزینه فرار یا سرنگونی و قتل وی مخیر می کنند.

بن علی هم گزینه اول را بر می گزیند و به سرعت و با عجله با حمایت گارد ریاست جمهوری و پیگیری دولت لیبی و تامین امنیتی دولت فرانسه، خود را به فرودگاه بین المللی تونس می رساند و با یک فروند هواپیمای اختصاصی شرکت هواپیمایی تونس، این کشور را ترک می کند. همچنین به دلیل محدودیت زمانی، بن علی امکان در اختیار گرفتن هواپیمای تشریفاتی مخصوص خود را پیدا نمی‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024