جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.01.2011, 8:31


در فاصله كمتر از یك ماه از خودسوزی یك دانشجوی بیكار در تونس كه به اعتراضات اجتماعی انجامید، ۲۳ سال دیكتاتوری را درهم پیچید و جوانان تونسی با استفاده از شبكه‌های اجتماعی توانستند صدای خود را به گونه ای به گوش جهانیان برسانند كه دولتهای فرانسه و آمریكا، از متحدان "بن علی" ناگزیر شدند دست رد برسینه وی زنند.

این در حالی بود كه حكومت "بن علی" یك حكومت سكولار و متمایل به غرب به شمار می آمد.

به گزارش سرویس بین الملل آینده به نقل از خبرگزاریها، گسترش تظاهرات اعتراضی در تونس باعث شده تا زین العابدین بن علی، رییس جمهوری این كشور، با كناره گیری از سمت خود و ترك كشور، به عربستان سعودی برود و محمد الغنوشی كه اداره امور كشور را به صورت موقت برعهده دارد از مذاكره برای تشكیل دولت انتقالی در روز شنبه خبر داده است.

زین العابدین بن علی پس از بیست و سه سال حكومت بر تونس، روز جمعه اداره موقت امور كشور را به محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس، واگذار كرد. محمد الغنوشی در یك برنامه تلویزیونی از مذاكره برای تشكیل دولت انتقالی در روز شنبه خبر داده است. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی می گوید: زین العابدین بن علی به همراه خانواده اش وارد عربستان سعودی شده است.

آژانس خبری سعودی به نقل از بیانیه دفتر ملك عبدالله، پادشاه عرستان اعلام كرده است این دفتر ورود زین العابدین بن علی را به عربستان سعودی خیر مقدم گفته است. در این بیانیه آمده است: تصمیم به پذیرش زین العابدین بن علی در راستای «وضعیت استثنایی» كه مردم تونس با آن مواجه اند و همچنین امیدواری برای برقراری صلح و آرامش در تونس اتخاذ شده است.

به دنبال انتشار خبر احتمال ورود زین العابدین بن علی به فرانسه، خبرگزاری رویترز به نقل از یك منبع در وزارت امور خارجه فرانسه اعلام كرد كه فرانسه به رییس جمهور سابق تونس اجازه ورود به خاك خود را نمی دهد.

در همین حال، باراك اوباما، رییس جمهوری آمریكا، روز جمعه در بیانیه ای خشونت علیه تظاهر كنندگان در تونس را محكوم كرد و از دولت تونس خواست با احترام به حقوق بشر، انتخابات آزاد و عادلانه در این كشور برگزار كند. باراك اوباما شجاعت و بزرگی تظاهرات كنندگان تونسی را، كه در اعتراض به بیكاری و فساد به خیابان ها آمده اند، ستایش كرده است مذاكره برای تشكیل دولت انتقالی به گزارش رویترز، محمد الغنوشی شامگاه جمعه گفته است روز شنبه با نمایندگان احزاب سیاسی تونس دیدار خواهد كرد تا درباره تشكیل دولت انتقالی با آنها مذاكره كند.

محمد الغنوشی در گفت وگوی تلفنی با یك شبكه خصوصی در تونس گفت:«فردا (شنبه) روز سرنوشت سازی است. من با نمایندگان احزاب سیاسی برای تشكیل دولت دیدار خواهم كرد و امیدوارم كه انتظارات برآورده شود.» محمد الغنوشی پیشتر در یك برنامه تلویزیونی گفت تا انتخابات زودرس زمام امور را در دست خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شامگاه جمعه خیابان های پایتخت تونس با توجه به مقررات منع رفت و آمد آرام به نظر می رسد. ولی مشخص نیست كه تغیر رییس جمهور مردم را راضی خواهد كرد تا دست از اعتراض بكشند یا این كه به اعتراض خود ادامه خواهند داد. پس از روزها تظاهرات اعتراضی در شهرها و پایتخت تونس كه ده ها كشته برجای گذاشت، دولت تونس با اعلام وضعیت اضطراری ملی در این كشور مقرارت منع رفت و آمد شبانه وضع كرده و تجمع بیش از سه تن را ممنوع اعلام كرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده كه روز جمعه ارتش تونس كنترل فرودگاه اصلی این كشور را در اختیار گرفته و كلیه پروازها لغو شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، روز جمعه صدای تیراندازی در مركز پایتخت تونس به گوش می رسد و پلیس به سوی تظاهر كنندگان گاز اشك آور پرتاپ كرده است. این در حالی است كه پس از آن كه هزاران نفر در خیابان های پایتخت تونس خواستار استعفای رییس جمهوری این كشور شدند، زین العابدین بن علی روز جمعه هیات دولت را منحل كرد و دستور برگزاری انتخابات زودرس در شش ماه آینده را داد.

به گزارش رویترز، نزدیك به هشت هزار نفرتظاهر كننده روز جمعه در اطراف وزارت كشور تونس در پایتخت شعار می‌دادند كه «بن علی، برو» و «بن علی نه، قیام ادامه دارد.» این گزارش اضافه كرده است، منابع پزشكی و شاهدان عینی می گویند در درگیری های پنجشنبه شب ۱۲ نفر دیگر در پایتخت تونس و شهر شمالی «راس جبل» كشته شده اند.

در حالی كه مقام‌های دولتی تونس می‌گویند تاكنون تنها ۲۳ نفر در درگیری‌های پایتخت این كشور كشته شده‌اند، مخالفان و گروه‌های مدافع حقوق بشر در تونس می‌گویند شمار كشته‌شدگان بیش از ۶۰ نفر است. آقای بن علی ۷۴ ساله از ۲۳ سال پیش تاكنون قدرت را در كشور تونس بر عهده داشت. شعارهای مردم معترض تونس پاسخی به سخنان پنج‌شنبه شب زین‌العابدین بن علی بود كه ضمن تعهد به پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ وعده داد كه اصلاحاتی در سیستم سیاسی تونس صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهوری تونس در این سخنرانی كه از تلویزیون تونس پخش شد با اعلام این كه خواسته‌های مردم برای رفع بیكاری و اصلاحات سیاسی را شنیده است، قول داد كه رسانه‌های كشور به آزادی خواهند رسید. آقای بن علی ضمن دادن وعده این كه نیروهای امنیتی دیگر از مهمات جنگی برای مقابله با مردم استفاده نخواهند كرد همچنین دستور داد كه قیمت شكر، شیر و نان در این كشور كاهش یابد. اعتراض‌ها و تظاهرات در تونس نزدیك به یك ماه پیش پس از خودسوزی یك فارغ‌التحصیل ۲۶ ساله دانشگاه پس از ضبط گاری میوه و سبزی‌اش توسط ماموران در شهر كوچك «سیدی بویزید» آغاز شد.



گاهشمار سیاسى تونس

● از سال ۱۹۵۶ كه تونس از فرانسه كاملا مستقل شد، این مستعمره‌ى سابق در شمال آفریقا تنها دو رییس جمهور داشته‌است. سیستم حكومت تونس از سال ۱۹۵۷ جمهورى است. حبیب بورقیبه رهبر استقلال تونس رییس جمهور مادام‌العمر اول این كشور، توسط زین‌العابدین بن على طى كودتایى در سال ۱۹۸۷ بركنار شد. از آن زمان تا كنون بن‌على دومین رییس جمهور تونس بوده‌است. سال ۱۹۴۶ تونس كه از مستعمرات فرانسه بود، در اتحادیه‌ى مستعمرات فرانسه به خودمختارى دست پیدا كرد.

● سال ۱۹۴۷ اولین وزارت‌خانه‌هاى ویژه در تونس كه اكثریت مقامات آن را تونسى‌ها تشكیل مى‌دادند شكل گرفت

● سال ۱۹۴۹ حبیب برقیبه كه در سال ۱۹۴۵ از این كشور تبعید شده‌بود، به تونس باز گشت و اعلام استقلال كرد

● سال ۱۹۵۵ اولین دولت تونسى در این كشور شروع به كار كرد

● سال ۱۹۵۶ تونس رسما به عنوان یك كشور مستقل به رسمیت شناخته‌شد. حزب «دستور جدید» برنده‌ى انتخابات سراسرى شد و جبیب بورقیبه به عنوان رییس اولین شوراى ملى تونس انتخاب شد.

● سال ۱۹۵۷ حق راى زنان براى اولین بار در تونس تصویب شد و نظام حكومت تونس به جمهورى تبدیل شد. حبیب بورقیبه اولین رییس جمهور تونس بود.

● سال ۱۹۶۴ آخرین زمین‌هاى متعلق به دولت فرانسه در این كشور به تصرف دولت تونس در آمد. در پى این اتفاق فرانسه روابط اقتصادى خود با تونس را كاملا قطع كرد.

● سال ۱۹۵۷ بورقیبه از سوى شوراى ملى تونس به عنوان رییس جمهور مادام‌العمر تونس منصوب شد.

● سال ۱۹۸۷ بن‌على در یك كودتا بورقیبه را بركنار كرد و خود را به عنوان نخست‌وزیر جدید تونس منصوب كرد.

● سال ۱۹۸۹ در تونس انتخاباتى برگزار شد كه شش حزب مخالف دولت نیز در آن شركت داشتند. بن هلى با كسب ۹۹ درصد آرا به ریاست جمهورى انتخاب شد. حزب وى (مجمع دموكراسى قانون) توانست هر ۱۴۱ كرسى شوراى ملى را نیز كسب كند.

●سال ۱۹۹۴ بن على مجددا به عنوان تنها كاندیداى ریاست جمهورى ۹/۹۹ درصد از آرا را كسب كرد. بسیارى از دولت‌هاى جهان از این انتخابات انتقاد كردند.

● بن‌على در انتخابات سال ۱۹۹۹ نیز موفق به كسب ۴/۹۹ درصد از آراى انتابات عمومى شد. و براى دوره‌ى سوم به ریاست جمهورى انتخاب شد.

● سال ۲۰۰۲ بن‌على با تغییر قانون اساسى و افزایش حد اكثر سن رییس‌جمهور به ۷۵ سال و نامحدود كردن تعداد دوره‌هاى ریاست جمهورى خود را در این مقام تثبیت كرد.

● سال ۲۰۰۴ بن على مجددا به ریاست جمهورى تونس انتخاب شد. آراى اعلام شده در این دوره‌ى انتخابات، ۵/۹۴ درصد به نفع بن‌على بود. در این انتخابات حزب دموكراتیك پیشروى تونس با انتقاد از دولت این كشور دو روز پیش از برگزارى انتخابات آن را تحریم كرد.

● سال ۲۰۰۶ اعتراضات خیابانى در پایتخت تونس به خشونت كشیده‌شد و چندین نفر بر اثر تیراندازى پلیس كشته‌شدند.

● سال ۲۰۰۸ در منطقه‌ى معدنى قفصه در جنوب تونس اعتراضات جوانان بى‌كار به خشونت كشیده‌شد.

● سال ۲۰۰۹ بن‌على براى پنجمین دوره‌ى پنج ساله با ۸۹ درصد آرا به عنوان رییس جمهور اعلام شد.















" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024