پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.01.2011, 10:16


راهی كه موتور جستجوی گوگل تاكنون پیموده است


آینده: ویژه نامه دیجیتال، در شماره اخیر خود تایم لاین كاملی از راهی كه گوگل از ابتدا تا كنون طی كرده است را تهیه و منتشر كرد. نگاهی به این تایم لاین، به خوبی نشان می دهد كه در دنیای سایبری، ایده های ناب همواره موفق خواهند بود و به سرعتی غیرقابل باور باعث معروفیت و درآمدزایی برای ایده پردازانش خواهد شد.

۸۷ میلیارد درخواست جست‌وجو در هر ماه، میانگین ۶۲۰ میلیون بازدیدكننده روزانه، بازدید از ۷ میلیارد صفحه در هر روز! این رقم‌ها یعنی تمام اعتبار یك موتور جست‌وجو؛ موتور جست‌وجویی كه هر اینترنت‌بازی این روزها با آن سر كار دارد؛ گوگل؛ تنها این برند جاودانه دنیای اینترنت است كه توانسته به این رقم شگفت‌انگیز برسد. این دو صفحه سرگذشت بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی دنیای اینترنت است. اینكه این موتور سرچ از چه سالی بارگذاری شده و چگونه پله پله به بزرگی حالا رسیده در اینجا آمده تا ببینید همه‌چیز یك‌شبه و در یك لحظه اتفاق نمی‌افتد.


1996

لری پیج و سرجی كه هر دو از دانشگاه علوم كامپیوتری استنفورد فارغ‌التحصیل شده‌اند كدگذاری موتور جست‌وجویی به نام بك‌راب را تمام كردند.

1997

بك‌راب به گوگل تغییر نام داد. در اصل این تغییر یك‌جور بازی با كلمات بیشتر نبود. ماجرای این اسم به خاطر قدرت بالای جست‌وجوی موتور جدیدشان بود كه می‌توانست میلیون‌ها اسم و عدد را در كسری از ثانیه جلوی كاربرش بگذارد.

1998

گوگل در سانتا مارگاریتای كالیفرنیا دفترش را باز كرد.دسامبر همان سال اولین نقد مثبت را از مجله معتبر Pc Magazine دریافت كرد.

1999

دفتر گوگل به پائلو آلتوی كالیفرنیا نقل مكان كرد. آگوست همان سال دفتر شركت به مانتین ویوی همان ایالت برده شد.

2000

Google.com به عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی دنیا شناخته شد. در همان سال به 15 زبان مختلف قادر به جست‌وجوی متن بود. Google AdWords و Google Toolbar هم عرضه شدند.

2001

بخش Google Groups به طور رسمی در سایت بارگذاری شد.Image Search با قدرت دستیابی به بیش از 250 میلیون عكس بازگشایی شد.شریك شدن با Universo Online

2002

شریك شدن با AOL كه به مشتریان گوگل اجازه می‌داد از امكانات CompoServe، Netscape و Aol. com استفاده كنند.بخش Google News راه‌اندازی شد.

2003

گوگل كمپانی Pyra Labs، خالق بلاگر را خریداری كرد.Google Book Search افتتاح شد. حالا گوگل بیش از 800 كارمند دارد.

2004

19 میلیون اوراق مشاركت گوگل در وال استریت به مزایده گذاشته شد. قیمت هر برگه 85 دلار بود.گوگل 100 دامنه ایجاد كرد.

2005

Google Map و Google Earth توانستند وجب به وجب زمین و كشورها را به تصویر بكشند. Gmail و Google Talk راه‌اندازی شدند.

2006

Picasa، Google Docs، Google Financial، Google Calendar و Google Trends به بخش‌های دیگر گوگل اضافه شدند. سایت‌های YouTube و SketchUp به دایره مالكیت گوگل اضافه شدند.

2007

بخش Traffic به دیگر بخش‌های گوگل اضافه شد تا ترافیك‌ 30 شهر آمریكا و نمای خیابان‌های پنج شهر را به صورت زنده نمایش بدهد.آسمان درون Google Earth به نمایش درآمد.

2008

به مترجم گوگل ده زبان دیگر هم اضافه شد تا جمع آنها به عدد 23 برسد. نرم‌افزار مرورگر Chrome برای دانلود رایگان آماده شد.

2009

اقیانوس هم از طریق Google Earth قابل‌رویت شد. Google Labs به كل دوباره طراحی شد. Nexus One، اسمارت فون گوگل به بازار آمد.

2010

گوگل 21 هزار كارمند در كل دنیا دارد و ارزش بازار استوك آن به 120 میلیار دلار می‌رسد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024