جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.01.2011, 23:01



رادیو فردا: استوارت لوی، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور مبارزه با تروريسم مالی می گويد آگاهی بيشتر نسبت به خطرات برنامه اتمی جمهوری اسلامی، باعث شده کشورهای بيشتری در مقابله با اين برنامه، در فشارها عليه ايران همکاری کنند.

به گزارش رويترز، آقای لوی گفته است که تحريم ها توانسته فشارها را افزايش دهد و تاثيرهم داشته است. ولی با اين حال، شاهرگ اساسی برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران، فروش نفت و گاز است که فشارها بر اين حوزه هم بيشتر خواهد شد.

آقای لوی گفته که فشارها بر حوزه نفت وگاز و توقف سرمايه گذاری باعث شده حتی تندروهای حاکم در ايران هم متوجه اوضاع بشوند. وی گفته است: «فقدان سرمايه گذاری در حوزه انرژی، مهم ترين تهديد به اقتصاد در آينده دراز مدت و آينده نزديک برای ايران است و شواهدی در دست است که نشان می دهد درصد توليد در حوزه های نفت و گاز ايران با کاهش روبرو شده است.»

استوارت لوی با اشاره به قانون تحريم فروش بنزين و فرآورده های نفتی به ايران که در تابستان از سوی باراک اوباما امضا شد گفته است: «اين قدم بسيار مهم و موثری بود که صنايع انرژی ايران را هدف گرفت.»

به جز آقای لوی، هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا هم به تاثير گذاری تحريم ها عليه ايران اشاره کرده و آن را اقدامی موثر خوانده است. خانم کلينتون در سفر خود به منطقه و در ابوظبی گفته بود تحريم ها برنامه اتمی ايران را کند کرده و اگر کشورهای منطقه از تحريم ها حمايت کنند، تاثير بيشتری هم خواهد داشت.

به نظر مقامات رسمی آمريکايی، اقدام هند برای توقف ثبت مبادلات مالی برای فروش نفت ايران، مهم و موثر بوده است. اين کار هند چند هفته پس از سفر باراک اوباما به اين کشور روی داد هرچند مقامات دولت هند نگفته اند که اين کار را طبق درخواست آمريکا انجام داده اند.

به گزارش رويترز، همچنين مقامات آمريکايی نگفته اند که آيا فشاری به آمريکا وارد کرده و يا در مقابل دادن حق امتياز يا قرارداده ويژه ای، اين قول همکاری را از هند گرفته اند. پرداخت مستقيم پول برای فروش نفت برای ايران به صرفه نيست و ترجيح تهران اين است که در حوزه گردش مالی بتواند پول را دريافت کند چون می تواند با آن اعتبار هم کسب کند.
يک مقام وزارت خارجه آمريکا که نخواسته نامش فاش شود، به رويترز گفته مدارکی در دست است که نشان می دهد هر قدر تلاش های ايران برای فرار از فشار تحريم ها بيشتر شده، موسسات مالی و نهادهای اعتباری هم خود را از معامله با ايران دور کرده اند.

با اين حال رويترز می گويد برخی از تحليلگران و کارشناسان بر اين باورند که تحريم ها بر ايران تاثير زيادی نخواهد داشت و در نتيجه آخرين انتخابات رياست جمهوری در ايران و حوادث پس از آن، محافظه کاران و تندروها در ايران تقويت شده اند.

جاشوا موراوچيک، کارشناس سياست خارجی و عضو سابق آمريکن اينترپرايز انستيتو در واشينگتن می گويد:«فکر نمی کنم فشار تحريم ها بتواند جلوی برنامه اتمی ايران را بگيرد. شايد تغيير نظام سياسی چنين نتيجه ای داشته باشد ولی تحريم ها نمی تواند جلوی دستيابی ايران به بمب اتمی را بگيرد.»

استوارت لوی اما تاکيد دارد که نگرانی ها از برنامه اتمی ايران بيشترشده و کشورهای و نهادهای بيشتری برای اعمال تحريم ها همراهی می کنند.

آژانس بين المللی که مقر آن در پاريس است، در گزارشی در تابستان سال جاری پيش بينی کرده تا سال ۲۰۱۵، توليد نفت ايران با ۱۸ درصد کاهش و افت در توليد روبرو شود.

يک مقام آمريکايی به رويترز گفته که اين راه ادامه خواهد داشت تا ايران با انتخاب واضح و دقيقی روبرو شود.

آمريکا و غرب برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ايران می گويد برنامه هسته ای را برای توليد برق دنبال می کند.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های صلح آميز خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ايران اين قطعنامه ها را رد کرده و به غنی سازی اورانيوم ادامه داده است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024