پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.12.2010, 16:04


دویچه وله: سینماگران در داخل و خارج از ایران به تلاش گسترده‌ای دست زده‌اند تا حکم زندان و محرومیت از فعالیت هنری جعفر پناهی و محمد رسول‌اف لغو گردد. این دو سینماگر به ۶ زندان و ۲۰ سال محرومیت از فعالیت حرفه‌ای محکوم شده‌اند.

شامگاه روز چهارشنبه (۸ دی‌ماه/۲۹ دسامبر) در حالی که گروهی از سینماگران بوسنیائی در اعتراض به احکام زندان و محرومیت آقایان پناهی و رسول‌اف در مقابل سفارت ایران در سارایوو جمع شده بودند، در پاریس، در سرمای گزنده‌ی اروپا، بیش از ۵۰ تن از سینماگران فرانسوی در فضای آزاد به تماشای یکی از فیلم‌های جعفر پناهی پرداختند.

این فیلم بر دیوار بزرگ دانشگاه حقوق دانشگاه پاریس که درست در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، به نمایش درآمد. اقدام نمادین سینماگران فرانسه توجه بسیاری از سینماگران در کشورهای دیگر را برانگیخت.

در همین‌حال رفیع پیتس، سینماگر ایرانی‌تبار فرانسوی خواستار اعتصاب هم‌زمان سینماگران در سراسر جهان در سالگرد پیروزی «انقلاب اسلامی» (۱۱ فوریه ۲۰۱۱) در ایران شده است.

این فیلمساز در بیانیه‌ی خود از تمامی دست‌اندرکاران سینما در سراسر جهان خواسته است که فارغ از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دینی، با تعطیل کردن کار برای دو ساعت، از جعفر پناهی و همکار وی حمایت کنند.

جعفر پناهی و محمد رسو‌ل‌اف از سوی یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از هرگونه فعالیت هنری محکوم شده‌اد. آقای پناهی برای ۲۰ سال نیز ممنوع‌الخروج شده است.

این دو سینماگر ایرانی در اسفندماه سال ۸۸ در بحبوحه اعتراض‌ها علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شدند. مقام‌های امنیتی آنها را متهم کردند که در منزل آقای پناهی در حال ساخت فیلمی درباره انتخابات خرداد ۸۸ و اعتراض‌های خیابانی پس از آن بوده است.

جعفر پناهی در لایحه‌ی دفاعی خود درباره این اتهام خطاب به قاضی دادگاه نوشته است: «مرا به جرم ساختن فیلمی محاکمه می‌کنید که موقع دستگیری در سر صحنه حتی سی درصد آن هم فیلم‌برداری نشده بود.»

رفیع پیتس، سینماگر ایرانی- فرانسوی در بیانیه خود گفته است، «جرم این دو نفر فقط این بوده که می‌خواستند حقایق مربوط به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بدانند.»

تلاش‌های سینماگران داخل کشور

در داخل ایران نیز در چند روز اخیر سینماگران کشور تلاش گسترده‌ای را برای لغو احکام صادره علیه پناهی و رسول‌اف آغاز کرده‌اند.

«کانون کارگردانان سینما» و «مجمع فیلمسازان سینمای ایران» به نمایندگی از کل خانواده سینما در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار تجدیدنظر در احکام صادره علیه جعفر پناهی و محمد رسول‌اف شدند.

مدیران «خانه سینما» نیز اعلام کردند در تلاش برای لغو احکام آقایان پناهی و رسول‌اف، با محمدجواد لاریجانی، دبیر ستادحقوق بشر قوه قضاییه نیز دیدار کرده‌اند.

به گزارش وبسایت «خبرآنلاین»، فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانه سینما درباره این دیدار گفت، سینماگران با ابراز نگرانی از احکام صادره برای جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، خواستار مساعدت مسئولان قوه قضاییه برای حل‌وفصل این پرونده شدند.

در اقدامی دیگر ۱۲ تن از سینماگران مشهور ایران در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستار تجدیدنظر در احکام دو سینماگر ایرانی شده‌اند.

این نامه را رخشان بنی‌اعتماد، ناصر تقوایی، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، منوچهر محمدی، مجید مجیدی، کمال تبریزی، پرویز پرستویی، امین تارخ، رضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد و مهدی فخیم‌زاده امضا کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024