سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.12.2010, 20:14



۳ دسامبر ۲۰۱۰ - ١٢ آدز

در مذاکرات هسته‌ای، وضعیت نگران کننده حقوق بشر در ایران را فراموش نکنید

در آستانه آغاز مذاکرات در باره برنامه‌ی هسته‌ای ایران، گزارش‌گران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از وضعیت آزادی بیان اعلام و از نمایندگان جامعه جهانی می‌خواهد وضعیت حقوق بشر در ایران در دستور این مذاکرات قرار گیرد.

گزارش‌گران بدون مرز در نامه‌ای به تاریخ ٢١ اکتبر ٢٠١٠ به وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده (آلمان، چین، ایالات متحده امریکا، فرانسه، انگلستان و روسیه) "نگرانی عمیق خود را از وضعیت آزادی بیان در ایران اعلام کرد و خواهان توجه کشورهای مذاکره کننده با جمهوری اسلامی ایران به دستگیری و صدور احکام سنگین زندان برای وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران و شرایط نابسامان بازداشت زندانیان شد.

گزارش‌گران بدون مرز در این نامه با تاکید :« این مذاکرات فرصتی است برای طرح موضوعات بنیادین در ارتباط با حقوق بشر و به ویژه آزادی بیان در ایران است» نوشته است « از ٢٢ خرداد ١٣٨٨ و در پی سرکوب اعتراض‌های گسترده به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد، صدها زندانی در شرایط غیر انسانی و تحقير آميز، در زندان‌های ایران نگاه‌داری می‌شوند. و ابتدایی‌ترین حقوق آنها از جمله حق بهره‌مند شدن از درمان پزشکی مناسب پایمال می‌شود. در ماه‌های اخیر دو وب‌نگار زندانی حسین درخشان و حسین رونقی ملکی به ١٩ و ١٥ سال زندان محکوم شده‌اند. ما خواهان توجه به شرایط نابسامان بازداشت‌شدگان هستیم. بسیاری از آنها از نظر جسمی و روحی به شدت بیمار هستند و از حق دسترسی به درمان مناسب محروم شده‌اند. محمد صدیق کبودوند، عیسی سحرخیز و هنگامه شهیدی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که به شدت بیمار و در طی مدت بازداشت خود بارها در درمانگاه‌های زندان‌های اوین و رجایی شهر بستری شده‌اند.

«از سوی دیگر، از ۱۹مهر ماه سال جاری دو خبرنگار آلمانی در ایران در بازداشت بسر می‌برند. عالی‌ترین مقامات قضایی ایران آنها را به جاسوسی متهم کرده اند. در حالی که این دو روزنامه‌نگار فقط وظیفه اطلاع رسانی خود را در کشوری انجام داده‌اند که دولت آن اجازه پوشش خبری آزادنه‌ی هیچ رویدادی را نمی‌دهد و به شکل جدی مانع ورود روزنامه‌نگاران خارجی به کشور می‌شود.»

در این نامه گزارش‌گران بدون مرز بیلانی نگران کننده از وضعیت آزادی بیان و مطبوعات در ایران ارائه کرده است. «جمهوری اسلامی ایران وب‌نگاران و رسانه‌ها جدید را نیز همچون روزنامه‌نگاران به لیست "دشمنان" خود اضافه کرده است. آنها نیز قربانی سانسور نظام یافته و پیگرد قضایی شده‌اند. در سراسر کشور بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران به شکل غیر قانونی دستگیر می‌شوند، بسیاری از آنها قربانی بدرفتاری شده‌اند. بسیاری از آنها مجبوز به ترک کشور خود شده‌اند. امروز ایران با ٢٦ روزنامه‌نگار، ٩ وب‌نگار و ١ همکار مطبوعاتی زندانی، بزرگترین زندان حرفه‌کاران رسانه‌ها در خاورمیانه است.

«در این مذاکرات گروه ١+٥ نماینده جامعه جهانی است گزارش‌گران بدون مرز از نمایندگان این شش کشور می‌خواهد از مقامات ایران خواهان آزادی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی و همه‌ی زندانیان عقیدتی در ایران شوند. ما می‌خواهیم موضوعاتی چون احترام به آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر نیز به شکل موازی در کنار مسائل علمی و اقتصادی در این مذاکرات طرح شوند.»

گزارش‌گران بدون مرز



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024