جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 30.11.2010, 16:01


وزیر بهداشت گفت: با ادامه روند كنونی ظرف 5 سال آینده شیوع ابتلا به ایدز از طریق جنسی در كشور ۵ برابر می‌شود.

به گزارش فارس، مرضیه وحیددستجردی امروز در مراسم روز جهانی ایدز كه در ستاد دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد اظهار داشت: نزدیك به ۳۰ سال است كه از شیوع همه‌گیری ایدز گذشته است و بر اساس آن ۶۵ میلیون نفر در دنیا به این عفونت مبتلا شده‌اند، ۳۰ میلیون نفر فوت كرده‌اند و موارد جدید بیماری در جهان رو به كاهش است.

وی افزود: با یك برنامه مدیریت و پایش واحد می‌توان كشور را در مقابل این بیماری حفظ كرد. بر همین اساس طی این سالها نظام ثبت و مراقبت این بیماری، راه‌اندازی شبكه تهیه و ارائه خون سالم در كشور، راه‌اندازی نظام آزمایشگاهی تشخیص این عفونت كه در این زمینه ضعف جدی داریم از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت بوده است.

وحید دستجردی تصریح كرد: ایجاد برنامه آموزشی و اطلاع‌رسانی و تلاش برای گسترش آن با وجود ضعف فعلی؛ بسیار جدی پیگیری می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: تأمین امكانات درمان مبتلایان به این بیماری نیز در اولویت است. بر همین اساس داروی آیمود تهیه شد كه در كنترل و جلوگیری از این بیماری نقش دارد. برنامه‌های كاهش آسیب مانند كلینیك‌های مثلثی و مراكز كاهش آسیب برای ارائه دسته كاملی از خدمات پیشگیری و درمان از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینكه ۱۲۹ مركز ارائه‌كننده بسته خدمات پیشگیری از ایدز در زندان و ۱۶۹ مورد در خارج زندان وجود دارد، تصریح كرد: ارتقاء خدمات مشاوره‌ای برای زنان در معرض خطر و ارائه خدمات رایگان درمانی و گسترش آن می‌تواند موجب كاهش تعداد بروز ایدز در كشور شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز در جریان اجرای سومین برنامه جامع كشوری، كنترل ایدز هستیم كه از امسال آغاز شده و تا سال93 ادامه دارد، مهمترین ركن این برنامه نیز آموزش و اطلاع‌رسانی سریع است.

وی افزود: از میزان جمعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله‌های كشور فقط ۱۶.۵ درصد آنها درباره بیماری‌ ایدز و انتقال آن اطلاع دارند كه این نشان می‌دهد كه بیش از ۸۰ درصد جمعیت در معرض خطر بیماری ایدز در این باره اطلاعی ندارند.

وحید دستجردی با بیان اینكه مشاوره‌ها و آزمایشگاه‌ها برای تشخیص ایدز باید به سرعت افزایش یابد،گفت: پیشگیری از انتقال ایدز از طریق جنسی امروز مهمترین هدف ماست، همچنین ۰.۸ درصد انتقال ایدز از طریق مادر به جنین اتفاق می‌افتد كه باید این میزان را به صفر برسانیم.

وی افزود: ۲۱ هزار و ۸۰۹ نفر مبتلا به ایدز تاكنون در كشور شناسایی شده است كه ۹۲ درصد آنان را مردان تشكیل می‌دهند.

وزیر بهداشت گفت: باید در نظر داشت كه تا سال ۸۷ تعداد مبتلایان به ایدز از طریق جنسی ۸.۳ درصد كل مبتلایان بود اما در سال ۸۷ این میزان ۱۳.۳ درصد شد لذا با یك آتشفشان ایدز از طریق جنسی روبه‌رو هستیم به طوری كه اگر این روند ادامه یابد ظرف ۵ سال آینده شیوع ایدز از طریق جنسی 5 برابر می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: نسل جوان و نوجوان كه عدم آگاهی آنها بزرگترین مشكل ما محسوب می‌شود و اعتیاد از طریق روانگردان‌ها نیز موجب افزایش ابتلا به ایدز خواهد شد.

وی اضافه كرد: ۲۱ هزار و ۸۰۰ نفر مبتلا به ایدز در كشور وجود دارد و تحت درمان قرار دارند اما تخمین زده می‌شود كه ۸۳ هزار نفر مبتلا به این بیماری در كشور وجود داشته باشد كه دسترسی به میزان پنهان مبتلایان به ایدز موضوعی است كه برای پیگیری آن نیاز به متخصصان داریم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024