پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 30.11.2010, 13:14


ایلنا: ظهر روز سه شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹، جمعی از مدافعان حقوق برابر، با حضور در مجلس شورای اسلامی، ۱۰ هزار نامه اعتراضی با عنوان «چندهمسری را ممنوع کنید» به نمایندگان مجلس تحویل دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ سی نفر از زنان و مادران مدافع حقوق برابر، با حضور در مجلس شورای اسلامی، نامه های امضاء شده توسط ۱۰ هزار نفر در اعتراض به ترویج چندهمسری را تحویل نمایندگان مجلس دادند. آنها با حضور در دفتر رئیس مجلس، ضمن توضیح خواسته خود، چهل تکه‌ای از رنج زنان در رابطه با قانون چندهمسری را نیز نمایش دادند. در این چهل تکه، روایت چهل زن از شهرهای مختلف کشور درباره مشکلات ناشی از تعدد زوجات آمده بود. همچنین، زنان حاضر در مجلس، نامه هایی را به صورت جداگانه به دفاتر کمیسیون حقوق و قضایی، و کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس تحویل دادند.

پیش از این نیز در تاریخ ۴ مهرماه امسال، بیش از پنج هزار نامه اعتراضی با عنوان «چندهمسری را ممنوع کنید» به نمایندگان مجلس تحویل شده بود.

تاکنون، بررسی مواد تغییر یافته لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون قضایی مجلس پایان یافته است، و قرار است بررسی مواد باقیمانده این لایحه بعد از بررسی برنامه پنجم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

متن نامه ای به دفتر رئیس مجلس تقدیم شده است،‌بدین شرح است:

اعضای محترم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام

بدینوسیله به اطلاع شما می رساند چنانچه مستحضرید در تاریخ ۴ مهرماه ۱۳۸۹ تعداد بیش از ۵ هزار نامه و امضای اعتراضی به ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده، به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تحویل شد تا مورد رسیدگی نمایندگان محترم قرار گیرد.

این بار نیز تعداد ۱۰ هزار نامه اعتراضی دیگر جمع آوری شده در اعتراض به ترویج چندهمسری در قالب لایحه حمایت از خانواده به پیوست تقدیم می گردد.

امید داریم که نمایندگان محترم بر اساس پایبندی به اصول عدالت و برابری حقوقی مصرح در قانون اساسی با پاسخگویی مناسب به خواسته منع چندهمسری، بیش از این آرامش و امنیت خانواده ایرانی را تهدید نکنند.









گزارش خبر آنلاین:
۱۰ هزار امضا پای ممنوعیت چند همسری


ظهر امروز، جمعی با حضور در مجلس شورای اسلامی، 10 هزار نامه اعتراضی با عنوان «چندهمسری را ممنوع کنید» به نمایندگان مجلس تحویل دادند.

سی نفر از زنان و مادران مدافع حقوق برابر، با حضور در مجلس شورای اسلامی، نامه های امضاء شده توسط 10 هزار نفر در اعتراض به ترویج چندهمسری را تحویل نمایندگان مجلس دادند.

به گزارش خبرآنلاین این زنان فعال در حوزه حقوق زنان با حضور در دفتر رئیس مجلس، ضمن توضیح خواسته خود، چهل تکه ای از رنج زنان در رابطه با قانون چندهمسری را نیز نمایش دادند. در این چهل تکه، روایت چهل زن از شهرهای مختلف کشور درباره مشکلات ناشی از تعدد زوجات آمده بود. همچنین، زنان حاضر در مجلس، نامه هایی را به صورت جداگانه به دفاتر کمیسیون حقوق و قضایی، و کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس تحویل دادند.

شهلا انتصاری، یکی از زنانی که امروز به مجلس مراجعه کرده بود، در این باره به خبرآنلاین گفت: « بعد از آنکه دوماه پیش پنج هزار امضا برای اعتراض به ماده 22 و 23 لایحه حمایت از خانواده به مجلس ارائه شد، من و جمعی از زنان فعال در حوزه زنان تصمیم گرفتیم که 10 هزار امضای دیگر را به مجلس ارائه کنیم و با اینکه همین امروز برای ملاقات با آقای قربانی، یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس، وقت گرفته بودیم، موفق به دیدار ایشان نشدیم و بعد از مراجعه به دفتر آقای لاریجانی و البته موفق نشدن به دیدار با ایشان، امضاها را تحویل دادیم.»

پیش از این نیز در مهرماه گذشته، بیش از پنج هزار نامه اعتراضی با عنوان «چندهمسری را ممنوع کنید» به نمایندگان مجلس ارائه شده بود.

تاکنون، بررسی مواد تغییر یافته لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون قضایی مجلس پایان یافته است، و قرار است بررسی مواد باقیمانده این لایحه بعد از بررسی برنامه پنجم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

در شهریورماه گذشته بعد از گذشتن سه سال از تقدیم شدن لایحه حمایت از خانواده، بالاخره این لایحه در صحن مجلس بررسی شد اما به خاطر اختلاف نظرهای بسیاری که در مورد برخی مواد آن وجود داشت، دوباره و به دستور مستقیم رئیس مجلس به کمیسیون قضایی و حقوقی بازگردانده شد.

در تمام این سه سالی که از تقدیم شدن این لایحه به مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، مواد 22، 23 و 25 که بعد حذف و به نوعی در ماده 24 آورده شد، مورد اختلاف و البته اعتراض بسیاری از فعالان حقوق زنان، برخی نمایندگان مجلس و تعداد زیادی از حقوقدانان بوده است.

با اینکه دو ماه پیش که این لایحه از صحن مجلس دوباره به کمیسیون قضایی بازگشت و انتظار می‌رفت که تغییرات اساسی‌ای در مواد جنجالی آن داده شود اما باز هم با تمام شدن بررسی دوباره این لایحه در این کمیسیون، تغییر بزرگی در آن داده نشده است.

طبق این تغییرات، در ماده 22 که به موضوع الزامی شدن ثبت نکاح موقت یا انقضای مدت یا بذل آن در صورت باردار شدن زوجه می پرداخت، تغییر حاصل شد و اعضای کمیسیون این ماده را این گونه اصلاح کردند که نظام حقوقی اصل را بر ازدواج دائم می داند و از آن حمایت می‌کند.

براساس این تغییرات، کل ماده 24 که بیشتر به موضوع مهریه می پرداخت، حذف شد و به جای آن ماده دیگری جایگزین شد. ماده ای که به جای ماده 24 آمده این است که چنانچه ازدواج مجدد به عسر و حرج زوجه منجر شود زوجه می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024