جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.11.2010, 7:39


بین ساعت هفت تا هشت صبح امروز، در دو عملیات تروریستی همزمان در شمال تهران و مقابل دانشگاه بهشتی، دو استاد دانشگاه و ترور شدند كه یكی از آنان قتل رسیده و دیگری مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش خبرنگار "آینده"؛ در نخستین انفجار كه در ساعت ‌۷.۱۰ دقیقه در بلوار ارتش (شمال شرق تهران) رخ داد، دكتر منوچهر شهریاری و همسر وی به شدت مجروح شدند. یكی از دوستان دكتر شهریاری در گفتگو با "آینده" وی را از اساتید ارزشی فیزیك هسته ای دانشگاه شهید بهشتی خواند و از شهادتش، پس از انفجار پژوی ۴۰۵ خبر داد كه این خبر از سوی مقامات انتظامی به شكل رسمی تایید شد اما حال همسر و راننده این استاد شهید مطلوب گزارش شده است.

در انفجار دیگری نیز كه ساعت ‌۷.۳۰ دقیقه صبح امروز در میدان دانشجو در ولنجك و، خودروی پژو ۲۰۶ دكتر فریدون عباسی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی در هنگام پارك كردن منفجر شد. مجروحان این حادثه بلافاصله توسط نیروهای امدادی به مراكز درمانی منتقل شدند و پس از مداوا در بیمارستان طالقانی، مرخص شدند.

مكانیزم اقدام تروریست‌ها به این شكل بود كه موتور‌سواران تروریست سوار با موتور پولسار نزدیك خودروی حامل استاد شده و با چسباندن یك بمب به ماشین سمت راننده، از آن فاصله گرفته و سپس خودرو را منفجر می كردند.

دكتر شهریاری كیست؟

دكتر شهریاری از اعضای شورای ملی سزامی (مركز تابش سینكروترون برای تحقیقات و علوم كاربردی در خاورمیانه) و از مشاوران ایران در این پروژه بود.

دكتر علی‌محمدی، استاد فیزیك دانشگاه تهران نیز كه سال گذشته با انفجار بمب در یك اقدام تروریستی به قتل رسید، نماینده ایران در این پروژه علمی منطقه‌ای بود.

طرح سزامی (مركز تابش سینكروترون برای تحقیقات و علوم كاربردی در خاورمیانه) مربوط به بهره‌برداری از یك دستگاه سینكروترون در منطقه است كه قرار است با همكاری كشورهای منطقه در كشور اردن راه اندازی شود. سینكروترون، دستگاهی است كه دارای كاربردهای مختلفی در تحقیقات علوم بنیادی، فن‌آوری نانو، زیست‌فن‌آوری، باستان‌شناسی، علم ساختارشناسی، مهندسی مواد، محیط زیست، تهیه داروهای نوین و پزشكی است.

اظهارات یک نماینده مجلس درباره شهریاری

حسین آفریده نماینده اصلاح‌طلب مجلس هفتم و از همكاران دكتر مجید شهریاری در دانشگاه بهشتی با بیان این كه دكتر شهریاری یكی از برجسته ترین دانشمندان هسته ای كشور بود، گفت: هدف از ترور این دانشمند ایجاد وحشت در بین دانشمندان ایرانی است.

'آفریده' كه عضو انجمن هسته‌ای ایران است ساعتی پس این حادثه تروریستی به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: دكتر شهریاری یكی از دانشمندان برجسته هسته‌ای كشور بود كه از دانشگاه امیركبیر در این رشته فارغ التحصیل شد.

وی ادامه داد: دكتر شهریاری سپس در دانشگاه شهید بهشتی دوره كاربرد پرتوها را راه اندازی كرد و به تربیت دانشجویان بسیار زیادی پرداخت.

آفریده همچنین گفت: شهریاری استاد بسیار باتجربه ای بود و مقالات بسیاری داشت و در خصوص كدهای كامپیوتری بسیار مسلط بود.

این نماینده مجلس هفتم تصریح كرد: شهریاری همچنین نماینده ایران در پروژه سزامی بود و از سال ۷۷ سابقه تدریس در دانشگاه را داشت.

وی در مورد هدف از این گونه ترورها خاطر نشان كرد: به هر حال دست خارجی‌ها در ترور این استاد برجسته كشور كاملا مشخص است و آنان می‌خواهند دانشمندان كشور را بترسانند.

آفریده با تاكید بر این كه دشمنان با این گونه ترورها به جایی نمی‌رسند گفت: با این حركات، دانشمندان كشور در راه خود مصمم‌تر می‌شوند و در مسیر اهداف خود محكم‌تر پیش می‌روند تا كشورمان را كه دارای پتانسیل‌های بسیاری است خودكفا كنند.

این نماینده مجلس هفتم كه استاد راهنمای دكتر عباسی نیز بوده است از اینكه اقدام تروریستی علیه این استاد دانشگاه ناكام مانده است ابراز خرسندی كرد.


فریدون عباسی كیست؟

دكتر فریدون عباسی دوانی كه صبح امروز طی یك عملیات تروریستی در میدان دانشجو تهران مجروح شده و به بیمارستان انتقال پیدا كرده، از ابتدای انقلاب عضو سپاه پاسداران بوده و سه دور در جبهه جنگ عراق بر علیه ایران حضور داشته است. بعد از جنگ دكترای فیزیك هسته‌ای گرفته است.

وی از سال ۷۲ عضو هیئت علمی دانشكده فیزیك دانشگاه امام حسین سپاه شده و در ادامه به ریاست دانشكده فیزیك این دانشگاه رسیده است.

وی همزمان نیز در وزارت دفاع كار تحقیقات هسته ای را شروع كرده است. عباسی ۵۲ ساله از متخصصین لیزری وزارت دفاع و از معدود متخصصان جدا سازی ایزتوپ بود. وی مسئول آموزش و تحقیقات هسته ای وزارت دفاع نیز بود. فریدون عباسی ریاست گروه فیزیك در دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران هم داشت ولی بندرت به این دانشگاه می رفت.


بر اساس تحقیقات آینده، فریدون عباسی دوانی، از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از جمله افرادی است كه در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت كه در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، (برابر با ۴ فروردین ۱۳۸۶) به تصویب رسید، مورد تحریم قرار گرفته بود.

پس از این انفجارها برای رعایت مسائل امنیتی، ساختمان مركزی و اداری دانشگاه شهید بهشتی تخلیه شد و بنابر این گزارش هم اكنون این ساختمان به طور كامل در كنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.


خودروی فریدون عباسی پس از حادثه






اظهارات فرمانده نیروی انتظامی تهران

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با تشریح حادثه ترور دو استاد دانشگاه در صبح دوشنبه گفت: هیچ گروهی مسئولیت بمب ‌گذاری را بر عهده نگرفته و مظنونی نیز در این زمینه شناسایی نشده است.

سردار حسین ساجدی‌ نیا ظهر امروز در نشستی با حضور خبرنگاران به تشریح جزئیات دو حادثه تروریستی صبح امروز پرداخت و گفت: پلیس صبح امروز مطلع شد که دو مورد انفجار در تهران رخ داده است.

وی ادامه داد: طی بررسی‌ها مشخص شد ساعت 8 صبح دو اقدام تروریستی در مورد دو مدرس دانشگاه شهید بهشتی در تهران رخ داده که اولی در محدوده بلوار ارتش و دومی در محدوده ولنجک و دانشگاه شهید بهشتی بود.

سردار ساجدی‌نیا گفت:‌ انفجار اول منجر به شهادت مدرس دانشگاه شهید بهشتی و زخمی شدن همسر و راننده وی شد و انفجار دوم نیز منجر به زخمی شدن دومین استاد دانشگاه و همسر وی شد.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت جسمانی آقای عباسی و همسرشان مناسب است.

ساجدی نیا با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ گروهی مسئولیت بمب ‌گذاری را بر عهده نگرفته و مظنونی نیز در این زمینه شناسایی نشده است گفت: هر دو اقدام تروریستی از سوی راکبان موتورسیکلت بوده و به گفته شاهدان موتورسواران این بمب را به بدنه خودروها از طریق آهن ربا متصل کرده بودند که بمب پس از چند ثانیه منفجر شد.

وی افزود: هر دو خودروی این استادان در حال حرکت به سمت دانشگاه شهید بهشتی بود.

سردار ساجدی‌نیا گفت: ‌پیگیری‌های پلیس و دستگاه قضائی برای مشخص شدن عاملان این بمب گذاری‌ها ادامه دارد.

وی افزود:‌ سیستم محافظت از اساتید دانشگاه‌ها بر عهده مجموعه دانشگاه و وزارت دفاع است و آنان باید پاسخگو باشند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با تکذیب خبر تعقیب و گریز یک دستگاه خودروی 206 در دانشگاه شهید بهشتی و تیراندازی پلیس به سوی آنان گفت: تا کنون هیچ مظنونی در این زمینه شناسایی نشده است و این اخبار کذب است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در مورد نوع بمب اظهار نظر نمی‌کنیم زیرا کارشناسان بر اساس میزان تخریب و مواد منفجره در حال بررسی نوع بمب هستند.

سردار ساجدی نیا ادامه داد: ‌همسران این دو استاد دانشگاه نیز جزو شاغلان دانشگاه شهید بهشتی بودند.

وی گفت: طبق اظهار نظر شاهدان، موتور سیکلت اول که اولین بمب‌گذاری را انجام داده از نوع پولسار بوده و نوع موتورسیکلت دوم هنوز مشخص نیست.

به گزارش مهر، صبح امروز بین ساعت 7 تا 8 دو نفر از اساتید فیزیک دانشگاه شهید بهشتی که عازم دانشگاه شهید بهشتی بودند توسط افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در ترور اول دکتر مجید شهریاری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به شهادت رسیده و دو نفر همراه وی مجروح شده اند.

در ترور دوم دکتر فریدون عباسی دوانی دیگر استاد دانشگاه شهید بهشتی در میدان نزدیک این دانشگاه در اقدامی مشابه مورد سوء قصد قرار گرفت که بلافاصله متوجه موضوع شده و از محل حادثه می گریزد. این استاد دانشگاه و همراه وی در این حادثه جان سالم به در برده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024