جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.11.2010, 7:06



يكشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹

مهر: روسيه مسئوليت قتل عام سال ۱۹۴۰ ميلادى كه در آن ۲۲ هزار زندانى لهستانى به دستور "استالين" ديكتاتور سابق شوروى كشته شدند را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزارى مهر به نقل از روزنامه نيويورك تايمز، پارلمان روسيه عصر روز جمعه ۲۶ نوامبر سرانجام پس از دو ساعت بحث با حزب كمونيست اين كشور اعلام كرد : مدارك موجود در بايگانى كه در اوايل دهه ۱۹۹۰ از قيد محرمانه بودن درآمده نشان مى دهد كه كشتار زندانيان لهستانى در جنگل كاتين به دستور استالين و ديگر رهبران اتحاد جماهير شوروى انجام شده است.

هر چند در گذشته "ولاديمير پوتين" نخست وزير روسيه و "بوريس يلتسين" رئيس جمهور اسبق اين كشور، استالين را مسئول اين كشتار خوانده بودند اما اين براى اولين بار است كه يك نهاد قانونى روسيه اين واقعه را قتل عام خوانده و مسئوليت آن را بر عهده مى گيرد.

بر اساس اين گزارش، در سال‌۱۹۴۰ ميلادى نيروهاى شوروى سابق ۲۳۰ هزار نظامى لهستان را دستگير كردند. تمامى نظاميان درجه دار به فرمان استالين به اردوگاهى مجزا انتقال داده شدند كه ۱۱هزار نفر آنها با شليك گلوله به پشت گردن كشته شده و در گورهاى دسته جمعى در جنگلى نزديك منطقه‌ اى به نام كاتين، واقع در شمال روسيه دفن شدند.

آلمانها در سال‌۱۹۴۳ اين گورها را پيدا كردند ولى روسها با متهم كردن نازيها، آنها را عامل اين قتل عام دانسته و بعد از آن هم تلاش كردند با سكوت اختيار كردن در مورد اين فاجعه، شواهد تاريخى موجود به ‌تدريج به دست فراموشى سپرده شوند.

تا سال ‌۱۹۸۹ ميلادى و تقريبا بعد از گذشت ۵۰‌سال از اين قتل عام خونين، روى بناى يادبود قربانيان اين حادثه در جنگلهاى كاتين، متن نوشته شده به زبان روسى، نازيها را به‌ عنوان مقصران اصلى اين فاجعه معرفى مى ‌كرد. در گورهاى دسته جمعى اين منطقه اجساد ۲۲‌هزار نظامى و غيرنظامى لهستانى دفن شده بود كه بيشتر آنها را طبقه حاكم بر كشورى كه در جنگ جهانى دوم بيشترين ضرر ممكن را متحمل مى ‌شد، تشكيل مى ‌دادند.

سال‌ ۱۹۸۹متن روى بنا تغيير كرد و در چند جمله كوتاه روسى اين بناى يادبود به فرماندهان ارتش لهستان تقديم شد. ولى هنوز اينكه چه كسى آنها را كشته معلوم و مشخص نبود. در آن دوره زمانى چند سالى از دوران "بازسازى" گورباچف مى ‌گذشت و كميسيونى متشكل از مورخان روسى و لهستانى در مورد روشن شدن حقايق پنهان در اين رابطه مشغول تحقيق بود. سرانجام در سال‌۱۹۹۰ و نيم قرن بعد از تبليغات دروغين روسها، اعتراف نهايى در اين زمينه صورت گرفت. اين نازى‌ها نبودند كه فاجعه كاتين را رقم زدند بلكه ماموران و پليس مخفى شوروى سابق زيرنظر استالين مرتكب اين قتل‌عام شده بودند.



استالین در کشتار کاتین مقصر شناخته شد

فرارو / شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹

دومای دولتی که مجلس سفلای پارلمان روسیه است، شخص ژوزف استالین، دیکتاتور شوروی سابق را مسئول اعدام جمعی سربازان لهستانی در جریان جنگ جهانی دوم اعلام کرده است.

در اعلامیه مجلس دوما تصریح شده است که شخص ژوزف استالین دستور تیرباران هزاران سرباز اسیر لهستانی را در سال 1940 صادر کرده بود.

این سربازان در جریان جنگ جهانی دوم با شلیک گلوله نیروهای شوروی در کاتین در روسیه کشته شدند.

کاتین پس از اشغال اتحاد جماهیر شوروی توسط نیروهای آلمان نازی، تحت کنترل این نیروها قرار گرفت.

در جریان بحث مجلس دوما در این باره، نمایندگان کمونیست با صدور اعلامیه مخالفت کرده و مسئولیت شوروی سابق در این کشتار را انکار می کردند.

ولی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دوما گفت وظیفه نمایندگان این است که دروغ ها را از سر راه بردارند.

اتحاد جماهیر شوروی به مدت نیم قرن مدعی بود که آلمان نازی عامل قتل نظامیان لهستانی بوده است و تنها در سال 1990، در روزهای پایانی حکومت شوروی به آنچه واقعا رخ داده بود، اذعان کرد.

اعلامیه سیاستمداران روسیه بخشی از روند جاری آشتی روسیه با لهستان است.

در این اعلامیه ابراز امیدواری شده که دوره تازه ای از روابط دو کشور بر اساس ارزش های دموکراتیک شروع شود.

رئیس مجلس سفلای پارلمان لهستان، از صدور اعلامیه مجلس دومای روسیه استقبال کرده و آن را گام درست و نشانه مهمی از بهبود روابط دو کشور توصیف کرد.

قرار است دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه در اوایل ماه دسامبر به لهستان سفر کند.

تا کنون هیچ کس در ارتباط با کشتار کاتین مقصر شناخته نشده و استدلال دادستان های روسیه این است که مسئولان این کشتار اکنون زنده نیستند.

در اعلامیه دوما درخواست شده که در باره این کشتار تحقیقات بیشتری صورت گیرد و فهرست قربانیان این فاجعه تهیه شود.

در اوایل سال جاری میلادی، لخ کاچینسکی، رئیس جمهوری وقت لهستان، هنگامی که برای شرکت در مراسم یادبود قربانیان لهستانی در جنگ جهانی دوم، عازم شهر کاتین بود، در سانحه سقوط هواپیما کشته شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024