پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.11.2010, 18:05

سخنرانی شیرین عبادی در دانشگاه استکهلم


عکس و گزارش ایران امروز

شهرام فرزانه‌فر
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

روز دوشنبه گذشته ۲۲ نوامبر خانم شيرين عبادى وكيل، فعال، مدافع حقوق بشر و برنده‌ى جايزه‌ى صلح نوبل سال ۲۰۰۳ به دعوت دانشگاه استكهلم و با حضور بيش از ششصد نفر از ايرانيان و سوئدى‌هایى كه جهت شنيدن سخنرانى وى در سالن اجتماعات و سخنرانى آولا ماگنا Aula Magna در اين محل گرد آمده بودند، به مدت دو ساعت به ايراد سخنرانى پرداخت.



در اين سخنرانى وى ضمن مرور فهرست‌وار برخى از موارد نقض گسترده‌ى حقوق بشر در ايران و ارائه‌ى مثال‌هايى در اين موارد، شمه‌اى از وضعيت حقوق‌بشر در ايران را براى حاضران بيان نمود. وى همچنين توجه مجامع بين‌المللى مدافع حقوق‌بشر را به وضعيت حقوق بشر در ايران، نقض گسترده‌ى حقوق اقليت‌هاى قومى، فرهنگى، مذهبى و همچنين گروه‌ها و احزاب سياسى دگرانديش در ايران، جلب كرد.

خانم عبادى با اشاره به نقض حقوق شهروندى پيروان مذاهب رسمى و پذيرفته‌شده در قوانين اسلامى ايران، به ظلم و ستمى كه به پيروان ساير مكاتب غير حكومتى، از جمله بهائيان، تصوف و دراويش، خصوصاً پيروان دراويش گنابادى و تخريب حسينيه‌هاى آنها اشاره و انتقاد كرد.

خانم عبادى به دليل سانسور شديد اطلاعات و اخبار توسط دولت ايران، از مردم ايران و ازجمله ايرانيان خارج كشور خواست تا با تهيه گزارش از موارد نقض حقوق‌بشر در ايران و ارائه‌ى اين گزارشات به مجامع بين‌المللى مدافع حقوق بشر، اطلاع‌رسانى به اين سازمان‌ها را در نبود رسانه‌هاى آزاد و بى‌طرف، عهده‌دار شوند. وى همچنين از مردم خواست كه در ارائه اين گزارشات غلو نكنند. او با اشاره به فيلم يك دقيقه‌اى به قتل رسيدن ندا آقاسلطان، و تأثير جهانى اين گزارش تصويرى، بر نقش مهم خبررسانى تأكيد كرد.

شيرين عبادى از كشورهاى جهان خواست تا بجاى تهديد به حمله‌ى نظامى و تحريم اقتصادى، كه مردم ايران را تحت فشار بيشتر قرار خواهد داد، تحريم سياسى و ديپلماسى را به‌عنوان راه‌كار سياسى پيگيرى كنند و با اقداماتى نظير عدم دعوت از دولت‌مردان و عدم صدور ويزاى ديپلماتيك، محدوديت‌هايى را براى مقامات ايرانى در خارج از كشور به وجود بياورند.

خانم عبادى با اشاره به نقض حقوق شهروندى پيروان مذاهب رسمى و پذيرفته‌شده در قوانين اسلامى ايران، به ظلم و ستمى كه به پيروان ساير مكاتب غير حكومتى، از جمله بهائيان، تصوف و دراويش، خصوصاً پيروان دراويش گنابادى و تخريب حسينيه‌هاى آنها اشاره و انتقاد كرد.
وى در ادامه‌ى سخنانش به فشارهايى كه همكاران او در ايران و خانواده‌ى اين افراد متحمل مى‌شوند، اشاره كرد.

خانم عبادى در باره‌ى فعاليت‌هاى خود ازجمله به تأسيس كانون مدافعان حقوق‌بشر كه با همكارى چند تن از همكارانشان در حوزه‌ى حقوقى، از ارائه‌ى خدمات رايگان حقوقى براى زندانيان سياسى، عقيدتى و مذهبى، بعنوان برخى از فعاليت‌هاى كانون مدافعان حقوق‌بشر نام برد. وى همچنين با اشاره به قتل‌هاى زنجيره‌اى، اضافه كرد كه در پى‌گيرى اين موارد و نيز پرونده‌ى قتل خانم زهرا كاظمى و نيز اعتراض به اعدام‌هاى دسته جمعى سال ۱٣۶۷ در ايران تلاش كرده‌اند.

او یادآور شد که بدون تعلق داشتن به جریان‌‌های چپ، سلطنت‌طلب، مجاهدین و بهائیان در موارد مختلف از آنها دفاع کرده است.

در بخش ديگرى از سخنرانى خود، شيرين عبادى به موضوع انتخابات رياست جمهورى سال گذشته در ايران اشاره كرد كه از چهارصد نفر كانديداى رياست‌جمهورى، تنها چهار نفر از فيلتر شوراى‌نگهبان گذشتند كه آنها نيز هركدام به شكلى قبلاً با و درون اين حاكميت بوده‌اند. مردم نيز به كسى كه او را بيشتر به خود نزديك مى‌ديدند رأى دادند و نتيجه‌ى انتخابات را دولت پيش از پايان‌يافتن انتخابات به نفع احمدى‌نژاد اعلام كرد.

خانم عبادى اعتراضات پس از انتخابات مردم ايران را به انباشت ستمى كه ظرف سى سال گذشته حاكميت ايران به مردم روا داشته مرتبط دانست.

در ادامه‌ى اين سخنرانى، خانم شيرين عبادى، شركت‌هاى نوكيا زيمنس (فنلاندى آلمانى) Nokia Siemens را به كمك به جمهورى اسلامى در كنترل مكالمات تلفنى در راستاى سركوب جنبش مردم متهم كرد. وى همچنين با اشاره به اين مورد كه اخيراً شركت سونى اريكسون (ژاپنى سوئدى)Sony Ericsson سازنده موبايل‌هاى سونى اريكسون نيز به جمع فروشندگان سيستم‌‌هاى امنيتى كنترل تلفن پيوسته است، از ايرانيان مقيم سوئد خواست كه به اقدام شركت سونى‌اريكسون در كمك به جمهورى اسلامى اعتراض كنند. وى در اين رابطه از ايرانيان مقيم سوئد خواست كه: "به شركت اريكسون اى‌ميل بفرستند و اعتراض كنند و از اين شركت بپرسند كه چرا نرم‌افزارهايى به دولت ايران مى‌فروشند كه به كمك آن مردم را كنترل كنند."
وى در اين رابطه همچنين اشاره كرد كه در پى اعتراضات بين‌المللى به شركت نوكيا زيمنس در مورد در اختيار قراردادن سيستم‌هاى امنيتى شنود تلفن همراه، به عذرخواهى رسمى شركت نوكيا از مردم ايران و قول اين شركت به تمديد نكردن قرارداد خود با ايران، پس از اتمام تاريخ قرارداد فعلى نيز اشاره كرد.

بازى‌هاى پشت‌پرده با رژيم ايران

وى در ادامه اظهارعقيده كرد كه دولت‌هاى غربى به تبانى با رژيم ايران مشغولند. وى با اشاره به شركت خدمات ماهواره‌اى اوتل‌سات Eutelsat، كه يك سوم سهام آن متعلق به دولت فرانسه است و از جمله پخش تلويزيون فارسى بى بى سى BBC و صداى آمريكا VOAاز طريق ماهواره‌هاى اين شركت انجام مى‌شود، به ارائه گزارش از انتخابات رياست جمهورى در ايران در سال ۲۰۰۹ توسط اين برنامه‌هاى تلويزيونى ماهواره‌اى اشاره كرد كه پوشش خبرى مسايل پيرامون انتخابات توسط اين رسانه‌ها موجب نارضايتى رژيم شد و دولت ايران با بستن قرارداد جديدى با شركت فرانسوى اوتل‌سات، امكان پخش اين برنامه‌ها را به سوى خاورميانه بسيار ضعيف و در مواردى ناممكن ساخته است. او در اين مورد از پرسيد كه: "آيا آزادى بيان تنها براى فرانسوى‌هاست؟
خانم عبادى با تأكيد بر تلاش‌هاى مردم ايران براى رسيدن به حقوق خود، هرگونه دخالت نظامى در ايران را نيز مانع رسيدن مردم ايران به اهداف انسانى خود دانست.

وى با تأكيد بر تلاش‌هاى مردم ايران براى رسيدن به حقوق خود، هرگونه دخالت نظامى در ايران را نيز مانع رسيدن مردم ايران به اهداف انسانى خود دانست.

وى در رابطه با انرژى هسته‌اى ضمن اينكه استفاده از اين امكان براى توليد انرژى را حق مسلم ايرانيان دانست، نسبت به خطرات زيست‌محيطى از جمله در زمينه‌ى دفن زباله‌هاى هسته‌اى ابراز نگرانى كرد و به ارجحيت استفاده از انرژى‌هاى خورشيد و باد كه در جنوب و شمال ايران امكان و شرايط بسيار بالايى براى توليد دارند و نيز با هزينه‌اى به مراتب كمتر از اين هزينه‌‌اى كه كشورهاى مختلف براى راه‌اندازى نيروگاه هسته‌اى كه هنوز هم راه نيافتاده دريافت كرده‌‌اند، تأكيد كرد.

بيشترين اعدام كودكان در ايران

شيرين عبادى با اشاره به وضعيت حقوق‌بشر در ايران، نحوه‌ى برخورد حكومت ايران با شهروندان را در تضاد با قانون اساسى موجود اين كشور و نيز در تقابل با كنوانسيون‌هاى بين‌المللى كه ايران نيز ازجمله امضاء كنندگان آنهاست، دانست. او به عنوان مثال از محكوميت كيفرى دختران از ۹ سالگى و پسران از ۱۵ سالگى با شرايط يكسان همچون بزرگسالان، با كنوانسيون حقوق كودكان UNCRC كه ايران آنرا امضاء كرده است و نيز اين مورد كه ايران بيشترين موارد محكوميت به اعدام كودكان در جهان را دارد و اينكه على‌رغم تصريح قانون‌اساسى، اقليت‌ها از حق آموزش و تحصيل با زبان مادرى خود محروم‌اند، اشاره داشت.

در بخش دوم اين سخنرانى، شيرين عبادى به تعدادى سئوالات حاضران پاسخ گفت.

وى در پاسخ به سؤال يكى از حاظران مبنى بر اينكه وى به يك حكومت سكولار در ايران معتقد است يا خير، گفت كه اگر امكان چنين انتخابى وجود داشته باشد، به حكومت سكولار رأى خواهد داد.

وى تأكيد كرد كه "اسلام با حقوق‌بشر و دموكراسى سازگار است و من در نقد رژيم از مسير مذهب با آن برخورد مى كنم و نشان مى‌دهم كه استفاده اين رژيم از اسلام نادرست است و رژيم از ديندارى مردم بهره‌بردارى مى‌كند، يعنى به همان شكل كه كليساى قرون وسطى در اروپا از اعتقادات مردم سوء استفاده مى‌كرد.

شيرين عبادى در پاسخ به سؤال يكى از دانشجويان نسبت به اينكه آيا هيچ اميدى براى آينده ايران وجود دارد يا خير گفت كه در حال حاضر به نظر مى‌رسد شرايط بسيار تيره و تار است و انگار كه هيچ تغيير مثبتى ظرف اين سى سال انجام نشده است و حتا بدترهم شده است. اما ما شرايط اعدام‌هاى سال شصت‌و‌هفت و پس از جنگ را هم تجربه كرده‌‌ايم و من در دراز مدت خوشبين هستم.

مردم به بلوغ سياسى رسيده اند و حقوق‌بشر در بين مردم ريشه‌دوانده است. در دوران اوليه انقلاب رسانه‌هاى دولتى با ريشخند از واژه‌هايى چون "فمينيست" و "مدافع حقوق بشر" بر عليه ما استفاده مى‌كردند. آنها ديگر نمى‌توانند به سياق گذشته عمل كنند، چرا كه حقوق‌بشر به يك خواست و ارزش اجتماعى پذيرفته شده تبديل شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024