جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.11.2010, 22:43


یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۳ نوامبر (۲ آذر ۱۳۸۹) آخرین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به طور غیررسمی در اختیار ۳۵ عضو شورای حكام قرار ‌داد.

بخش‌هایی از آخرین گزارش یوكیا آمانو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۰ در خبرگزاری‌های وابسته به حکومت نیز انتشار یافت.

به گزارش ایسنا، در بخش نتیجه این گزارش آمده است:

* «در حالی كه آژانس هم‌چنان منع انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران را راستی‌آزمایی می‌كند، ایران برای این كه به آژانس اجازه دهد تا تایید كند تمام مواد هسته‌یی در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز به كار گرفته می‌شود، همكاری لازم را ارائه نكرده است.»

* «به ویژه ایران مطالبات لحاظ شده در قطعنامه‌های مربوطه شورای حكام و شورای امنیت از جمله اجرای پروتكل الحاقی كه برای اعتمادسازی درباره هدف منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران و حل مسائل باقیمانده ضروری است را اجرا نمی‌كند.»

* «ایران لازم است در روشن ساختن مسائل باقیمانده‌ای كه باعث نگرانی درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی‌اش است از جمله از طریق ارائه دسترسی به تمامی سایت‌ها، تجهیزات، اشخاص و اسناد درخواست شده از سوی آژانس همكاری كند.»

به گزارش ایسنا، این برای اولین بار است یوكیو آمانو در گزارشش درباره ایران در كنار بحث مطالعات ادعایی به موضوع مدالیته ایران و آژانس در سال 2007 اشاره می‌كند. این در حالی است كه محمد البرادعی ـ مدیركل پیشن آژانس ـ در تمامی گزارش‌هایش درباره ایران موضوع مدالیته را مورد تاكید و توجه قرار می‌داد.

در ادامه گزارش آمانو آمده است: « ایران هم‌چنین لازم است كد اصلاحیه 1/3 درباره ارائه اولیه اطلاعات طرح را به اجرا درآورد. آژانس تسلیم پرسشنامه اطلاعات طرح بازنگری شده از سوی ایران برای FFEP و اطلاعیه‌ای درباره بارگذاری سوخت در نیروگاه برق هسته‌یی بوشهر را تایید می‌كند. به علاوه، برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حكام و شورای امنیت، ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی‌اش را تعلیق نكرده است. ایران به عملیات در FEP و PFEP در نطنز ادامه داده است و به تولید هگزافلوراید اورانیوم با اورانیوم 235 غنی شده تا 20 درصد در PFEP ادامه داده است. ایران به ساخت و ساز در FFEP ادامه داده است. در راستای راستی‌آزمایی گاهشمار و هدف اصلی FFEP ایران هم‌چنان لازم است دسترسی به اسناد طرح مربوطه و شركت‌های دخیل در طراحی و ساخت این نیروگاه را برای آژانس فراهم كند.»

در ادامه این گزارش با بیان این كه "ایران هم‌چنین اعلام كرده است كه مكان‌هایی را برای تاسیسات جدید غنی‌سازی انتخاب كرده است و ساخت یكی از این تاسیسات حدود مارس 2011 آغاز خواهد شد" آمده است: «ایران اطلاعات طرح و دسترسی لازم را برای آژانس مطابق با توافقنامه پادمان‌ها و ترتیبات فرعی فراهم نكرده است. هم‌چنین ایران برخلاف قطعنامه‌های مربوطه در شورای حكام و شورای امنیت به ساخت راكتور IR- 40 و فعالیت‌های مربوط به آب سنگین ادامه داده است.»

در ادامه گزارش آمانو با بیان این كه "آژانس اجازه نیافته است از آب سنگینی كه در UCF انبار شده است نمونه‌برداری كند و دسترسی به HWPP نداشته است"، آمده است: « در حالی كه آژانس می‌تواند گزارش كند كه ایران اظهاریه‌هایی داشته است مبنی بر این كه آن فعالیت‌ها را تعلیق نكرده است؛ بدون دسترسی كامل به آب سنگین UCF و HWPP آژانس قادر نیست چنین اظهاریه‌هایی را تایید كند و بنابراین درباره این موضوع به طور كامل گزارش دهد.»

در پایان بخش نتیجه‌گیری گزارش آمانو آمده است: «مدیركل از ایران می‌خواهد گام‌هایی را در جهت اجرای كامل توافقنامه پادمان و الزامات دیگرش از جمله اجرای پروتكل الحاقی بردارد. مدیركل به ارائه گزارش به صورت مقتضی ادامه خواهد داد.»

خبرگزاری رویتر نیز به گزارش آمانو اشاره كرده و خبر داد: بر اساس گزارش مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران از ماه فوریه تا كنون 33 كیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید كرده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه نیز از وین گزارش داد: بر اساس یك نسخه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه روز سه‌شنبه منتشر شد، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران اوایل ماه جاری دست كم برای مدت یك روز متوقف شده بود.

خبرگزاری فرانسه با ذكر این كه یك نسخه از گزارش تازه منتشر شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را در اختیار دارد به نقل از آن گزارش داد: در تاریخ 16 نوامبر به هیچ آبشاری (از سانتریفیوژهای مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در كارخانه هسته‌یی غنی‌سازی نطنز ایران) UF6 (هگزافلوراید اورانیوم) تزریق نشده است.

خبرگزاری فرانسه افزود: در بازرسی تاریخ پنجم نوامبر، بازرسان آژانس تایید كردند كه بیش از چهار هزار و 800 سانتریفیوژ توسط مواد هسته‌یی در حال دریافت خوراك هستند. هم‌چنین تقریبا همین تعداد در تاریخ 22 نوامبر سرپا بوده و در حال فعالیت بودند.

خبرگزاری فرانسه افزود: گزارش آژانس هیچ توضیحی را درباره دلایل احتمالی این توقف ارائه نمی‌كند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024