سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.11.2010, 0:22


گامبیا کلیه روابط خود با ایران را قطع کرده و به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ۴۸ ساعت فرصت داده است که این کشور را ترک کنند.

دولت یحیی جامه، رئیس جمهوری گامبیا، دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمام پروژه‌ها و برنامه‌های دولت گامبیا که با همکاری جمهوری اسلامی ایران اجرا می شود، لغو شده است.» مقام های گامبیا علت این تصمیم را اعلام نکرده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در دولت گامبیا می‌گوید که این تصمیم به ماجرای ارسال سلاح از ایران به نیجریه که بر اساس گزارش ها قرار بوده به گامبیا برده شود، ارتباط دارد.

گامبیا کشوری کوچک در غرب آفریقا و محصور در داخل سنگال است. پس از کشف ۱۳ کانتیر سلاح و مهمات ایرانی در نیجریه، منوچهر متکی ادعا کرد مقصد سلاح‌ها گامبیا بوده و به اشتباه سر از نیجریه درآورده است.

وبسایت «کلمه» اخیرا در گزارشی درباره ماجرای کشف سلاح‌های ایرانی در نیجریه نوشت: «بر اساس اطلاعات غیر رسمی، مقصد این محموله گامبیا بوده و بر اساس سفارش این کشور، از سوی یک شرکت ایرانی فروخته شده است. اما مشخص نیست چرا این محموله در نیجریه پیاده شده است؟»

«کلمه» همچنین نوشت: «گفته می‌شود آقای یحیی جامه، رئیس جمهور گامبیا، نیز در این امر مداخله کرده و با دولت نیجریه تماس گرفته و به آن‌ها اطمینان داده که این محموله، محموله سلاح هایی است که برای گامبیا ارسال شده و خواسته است که مسئله را حل و فصل کند.»

دولت گامبیا در بیانیه‌اش از تمام افراد که به نمایندگی از سوی جمهوری اسلامی در گامبیا فعالیت می کنند خواسته است که در ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند. مقام های گامبیا هنوز علت این تصمیم را اعلام نکرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024