پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.11.2010, 8:31


بی بی سی: وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود ایران را از جمله کشورهایی معرفی کرده است که آزادی اقلیت های مذهبی را به طور جدی نقض می کنند.

مقام های آمریکایی در این گزارش که هر سال آن را به کنگره ارائه می کنند، ایران، برمه، کره شمالی، چین، عربستان سعودی، سودان، ازبکستان و اریتره را کشورهایی اعلام کرده اند که در آن آزادی اقلیت های دینی به طور گسترده زیر پا گذاشته می شود.

مایکل پازنر، از معاونان وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه (۱۷ نوامبر) در واشنگتن به خبرنگاران گفت: "در ایران، محدودیت های اعمال شده از سوی دولت بر آزادی های دینی به ویژه برای بهائیان شدیدتر شده است."

در گزارش یادشده آمده است: "شعارها و اقدامات دولت ایران فضایی تهدید آمیز علیه تقریبا تمام گروهای غیر شیعه، به ویژه بهائیان و نیز صوفی ها، مسیحیان پیروان فرقه انجیلی، اعضای جامعه یهودیان و گروه های شیعه دارای نظرات مغایر دولت ایجاد کرده است".

مقام های ایرانی هنوز به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان نداده اند، اما آنان در گذشته همیشه اتهام نقض آزادی های دینی را رد کرده اند.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا آمده است که سنی های ایران نداشتن یک مسجد ویژه اهل سنت در تهران را اقدامی تبعیض آمیز می دانند.

عبدالمجید مراد زهی، استاد مدرسه دینی اهل سنت زاهدان، چندی پیش در مصاحبه ای با بی بی سی غیبت ایرانیان سنی مذهب در رده مدیریت کلان کشور در طول سه دهه گذشته را تبعیضی ناروا دانسته بود.

مقام های آمریکا همچنین حکومت ایران را به تشدید سرکوب صوفیان از جمله، بازداشت و حبس های خودسرانه و نیز مصادره اموال برخی از آنها متهم کرده اند.

در این گزارش آمده است که مقام های ایرانی از طریق اعمال کنترل شدید بر گروه های مسیحی از تبلیغ دینی آنان جلوگیری کرده، برخی مراکز مذهبی آنها را بسته و شماری از کسانی را که به مسیحیت گرویده اند دستگیر کرده اند.

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان، اخیرا در پیامی کتبی به محمود احمدی نژاد ابراز امیدواری کرده بود که رابطه دولت جمهوری اسلامی با کلیسای کاتولیک در ایران بهبود یابد.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا نوشته شده است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، به اظهارات تند "ضد یهودی" و زیر سوال بردن هولوکاست (کشتار یهودیان در اروپا در جریان جنگ جهانی دوم) ادامه داده است.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که که طی سال گذشته رسانه ها و مطبوعات دولتی ایران به حملات خود علیه اقلیت های دینی به ویژه بهائیان شدت بخشیده اند.

در این گزارش آمده است که جامعه بهائیان مواردی از دستگیری های خودسرانه، بازداشت های طولانی، اخراج از دانشگاه ها و مصادره اموال اعضای خود را خبر داده است.

بنا بر این گزارش، دست کم چهل و پنج بهایی در ایران زندانی هستند و هفت تن از سرپرستان سابق جامعه بهائیان به ده سال حبس محکوم شده اند.

قانون اساسی ایران بهائیت را به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت نمی شناسد.

قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان وقت ایران در اواخر سال ۸۷ اعلام کرد که فعالیت های تشکیلات بهایی در تمامی رده ها و نیز هر تشکیلات جایگزین آن غیر قانونی و ممنوع است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024