جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.11.2010, 13:06


ایران امروز: وزیر امور خارجه نیجریه اعلام كرد كه كشورش در مورد نقض تحریم‌های شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی و ارسال غیرقانونی تسلیحات توسط ایران به نیجریه، به سازمان ملل متحد گزارش داده است. پس از رسوایی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ، کشف ۱۳ کانتینر سلاح و مهمات ایرانی در نیجریه دومین حادثه‌ای است که حاکمیت جمهوری اسلامی را در داخل و خارج رسوا کرد.

وزیر امور خارجه نیجریه روز دوشنبه اعلام كرد كه كشورش در مورد نقض تحریم‌های شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی و ارسال غیرقانونی تسلیحات توسط ایران به نیجریه، به سازمان ملل متحد گزارش داده است.

به گزارش خبرگزاریها اودئین آجوموگوبیا، وزیر امور خارجه نیجریه،‌ روز دوشنبه، ۲۴ آبان، اعلام كرد كه به دنبال كشف محموله تسلیحاتی ارسالی در ماه گذشته از سوی ایران به نیجریه و پس از تحقیقات لازم، دولت نیجریه در راستای همسویی با تحریم‌ها، در مورد این اقدام جمهوری اسلامی به كمیته تحریم‌های شورای امنیت گزارش داد.

آجوموگوبیا به خبرگزاری رویترز گفته است: به دنبال تحقیقات مقدماتی و به منظور همراهی با قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹، نماینده این كشور در سازمان ملل، مصادره و ضبط این اموال را به این شورا گزارش داده است. نیجریه پیش از این اعلام كرده بود در صورتی كه شواهدی مبنی بر نقض تحریم‌های سازمان ملل در محموله این كشتی باشد، موضوع را به شورای امنیت گزارش خواهد داد.

روز گذشته منوچهر متكی، وزیر امور خارجه ایران ادعا کرد «یك شركت خصوصی» در ارسال این سلاح‌ها دست داشته و برای مسئولان و مقامات نیجریه مشخص شده است كه این ارسال ارتباطی به نیجریه نداشته است.



مروری بر حادثه

* کشف سلاح‌ها:
مقام های نيجريه روز ۲۶ اکتبر اعلام کردند که يک کشتی حامل سلاح‌های ارسالی جمهوری اسلامی ايران را در بندر لاگوس ضبط کرده‌اند. اين محموله که در ۱۳ کانتينر جاسازی شده بود شامل گلوله‌های توپ، خمپاره و ساير سلاح‌ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه‌های آن خورده بود.

سلاح هایی که در لاگوس به خبرنگاران نشان داده شد شامل راکت های ۱۰۷ میلیمتری است که برای ضربه زدن به هدف های ثابت به کار می رود و ارتش‌ها از آن برای پشتیبانی واحدهای پیاده استفاده می‌کنند. سازمان اطلاعات نیجریه گفت که مسیر حرکت این محموله غیرقانونی را در ماه ژوئیه پیش از ورود آن به لاگوس تحت نظر داشت.

مریلین اوگار سخنگوی سازمان امنیت نیجریه گفت موادی که در بارنامه ثبت شده بود، شامل مصالح ساختمانی از جمله پشم شیشه بود و مقصد آن هم نیجریه بود "بنابراین هرگونه استدلالی دایر بر اینکه محموله به اشتباه به این کشور آمده است کذب است."

شرکت "سی‌ام‌آ - سی‌جی‌ام" که مسئول حمل این بار بود و مقر آن در فرانسه است می گوید که کانتینرها توسط یک تاجر ایرانی در بندر عباس به عنوان مواد ساختمانی بارگیری و مهر و موم شده بود، و نام این شخص در هیچ یک از فهرست های افراد ممنوعه دیده نمی شد.

* دو افسر نیروی قدس مرتبط با سلاح‌ها
به گزارش خبرگزاری رویترز دو ایرانی که به نوعی با این محموله ارتباط داشته اند در سفارت ایران در نیجریه هستند. قبلا فقط احتمال حضور یک ایرانی مرتبط با این محموله در سفارت ایران در نیجریه گزارش شده بود.

به گفته آلیو آدی هونگ، از معاونان وزیر امور خارجه نیجریه، دولت نیجریه می‌خواست بداند آیا یکی از متهمان که با سفارت ایران "در تماس بوده" در سفارتخانه ایران در نیجریه حضور دارد یا خیر و در صورت حضور وی در سفارتخانه، سازمان‌های امنیتی نیجریه خواهان ملاقات با او هستند.

اودین آجوموگوبیا وزیر خارجه نیجریه در یک کنفرانس خبری گفت: ایران به مقام های امنیتی نیجریه اجازه داده یکی از افراد مظنون که به سفارت ایران پناه برده بود را مورد بازجویی قرار دهد. اما نفر دوم از اعضای سفارت و دارای مصونیت دیپلماتیک است.

وزیر خارجه نیجریه در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این ماجرا دخالت داشته است، اظهار امیدواری کرد که "مصاحبه" با مظنون اول به روشن شدن این قضیه کمک کند. وی افزود این محموله از ایران آمده و مدارک موجود و نیز مقام های ایران این موضوع را تایید کرده‌اند.

آجوموگوبیا گفت اگر مقام های ایران حاضر باشند مصونیت دیپلماتیک مظنون دوم را لغو کنند، نیجریه از او نیز بازجویی خواهد کرد.

دیپلمات‌ها می‌گویند دونفری در داخل سفارت ایران پناه گرفته‌اند و دولت ایران حاضر نیست آنها را به نیجریه تحویل دهد هر دو از افسران نیروی قدس سپاه پاسداران هستند.

* ماموریت شکست خورده متکی
منوچهر متكی در سفری ناگهانی به نیجریه تلاش کرد مسئله را رفع و رجوع کند. اما این تلاش‌ها اثربخش نشد و نیجریه، توضیحات وزیرخارجه ایران را با این عنوان كه مقصد این سلاح‌‍‌ها گامبیا بوده، نپذیرفته و بدین ترتیب قرار شد در نهایت برای تغییر اوضاع، سفیر ایران در این كشور آفریقایی تغییر كند.

توجیهات متکی از سوی سخنگوی سازمان امنیت نیجریه رد شد. او گفت: «موادی كه در بارنامه ثبت شده بود، شامل مصالح ساختمانی از جمله پشم شیشه بود و مقصد آن هم نیجریه بود. بنابراین هرگونه استدلالی دایر بر اینكه محموله به اشتباه به این كشور آمده است كذب است.»

متکی پس از بازگشت از نیجریه روز دوشنبه (۱۵ نوامبر) در تهران ادعا کرد که «القائات اخير را برخی از دشمنان روابط ايران و نيجريه صورت داده بودند که شايد اين محموله در ارتباط با نيجريه است که البته خوشبختانه برای مسئولان و مقام های نيجريه تقريبا مشخص شده که ارتباطی با نيجريه نداشته است.»

ادعای وزير خارجه جمهوری اسلامی درباره صادرات سلاح از سوی يک «شرکت خصوصی» نادرست است زیرا صنايع نظامی ايران تحت پوشش کامل وزارت دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح است و بخش خصوصی اجازه ندارد تا در اين حوزه سرمايه گذاری کند.

علاوه بر این گزارش نیجریه به شورای امنیت نیز نشان داد که ادعای دیگر متکی در مورد اینکه مقام‌های نیجریه توجیهات ایران را پذیرفته‌اند نادرست است.

* مقصد سلاح‌ها کجا بوده؟
سازمان های امنيتی نيجريه می گويند که سلاح‌های ارسالی از سوی ايران توسط برخی از سياستمداران اين کشور و برای ايجاد نا امنی در نيجريه در صورت از دست دادن انتخابات پيش رو وارد شده بود.

شورشیان دلتای نیجر سال هاست که به طور غیرقانونی سلاح خریداری می کنند با این حال گفته می شود که آنها هرگز از سلاح های به این سنگینی که در محموله کشف شده وجود دارد استفاده نمی کنند.

برخی گزارش‌ها حاکی است که مقصد اصلی محموله ارسالی اسلحه از سوی ايران، کشور گامبيا در غرب آفريقا بوده است.

رسانه های اسرائیلی به نقل از مقام های این کشور نوشتند که به نظر آنها ایران این سلاح ها را برای حماس می فرستاده است و ایران قصد محک زدن یک مسیر تازه قاچاق را داشته است. وزارت خارجه اسرائیل از اظهار نظر رسمی در این باره خودداری کرده است.

لغو بازی دوستانه تیم‏های فوتبال دو کشور
کشف محموله سلاح ایرانی در نیجریه منجر به تیره شدن روابط دیپلماتیك دو كشور شد. علاوه براین این ماجرا به لغو بازی دوستانه تیم‏های ملی فوتبال ایران و نیجریه نیز منجر شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024