پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.11.2010, 15:29


سحام نیوز: مهدی کروبی در مصاحبه‌ای به سوال خبرنگار ما در خصوص سخنان روز قبل احمد جنتی در نماز جمعه این هفته تهران پاسخ دادند. به گزارش خبرنگار سحام نیوز آقای کروبی در بخشی از این مصاحبه علما و عقلا را به تذکر و توصیه به آقای جنتی برای پرهیز از اینگونه اظهار نظرات فراخواندند. مهدی کروبی در بخش دیگری از این مصاحبه به آقای جنتی یادآور شدند که این رفتارها و گویش‌ها ثمره اش قتل‌های خودسرانه‌ای می‌شود که همگان به خاطر دارند.

متن کامل این مصاحبه را بخوانید:

خبرنگارسحام نیوز: جناب آقای کروبی ضمن عرض خسته نباشید؛ آقای جنتی در نماز جمعه روز گذشته خود “مرخصی دادن به توطئه گران را مانند مرخصی دادن به سارقان دانست” و از قوه قضائیه در این خصوص گله مندی کرد.آقای جنتی همچنین در بخش دیگری از سخنانش خواستار برخورد شدیدتر این قوه با زندانیان سیاسی شده است. شما تبعات اینگونه سخنان را آنهم از تریبون نماز جمعه چگونه تحلیل می‌کنید و آیا اینکه در چنین شرایطی این گونه رفتارها می‌تواند چه تاثیری بر قوه قضائیه و روح قضاوت داشته باشد؟

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای جنتی مواردی را در خطبه‌های هفته پیش گفتند که باعث شگفتی من شد. وی راوی سخنان نیروهای اطلاعاتی بود که از دستگاه قضایی گله مند بودند. بنده چند نکته در خصوص این سخنان بیان می‌کنم و آرزومندم که در آینده شاهد اینگونه رفتارها و سخنان نباشیم.

اولین نکته جایگاه روحانیت وعلما است. که در تمام ادوار پناهگاه مردم بودند در مقابل حکومتها. فراوان در تاریخ داریم که علما وقتی از حکومت ناراحت می‌شدند در خصوص دستگیری و آزار مردم، با حکومت برای آزادی زندانیان وساطت و رایزنی می‌کردند. همکنون نیز بنا به گفته خانواده زندانیان سیاسی مراجع عظامی همچون آیت الله العظمی وحید خراسانی وعده پیگیری وضعیت زندانیان را به خانواده شان داده‌اند. من سخنی با ایشان دارم. مگر خودمان در دوران خفقان وقتی عده‌ای زندانی می‌شدند و در خطر اعدام بودند به خانه علما و مراجع نمی‌رفتیم؟ مگر در ماجرای قتل حسن علی منصور خود شما آقایان بست ننشستید که مراجع وساطت کنند که این افراد اعدام نشوند؟

مگر مرحوم آیت الله العظمی حکیم بارها تذکر و وساطت برای زندانیان نمی‌کرد؟ از جمله آقای کاظم موسوی بجنوردی رهبرحزب ملل اسلامی که محکوم به اعدام شده بود و درخواست عفوی هم نکرده بود، وساطت نکردند؟ که آن حکم اعدام به حبس ابد تبدیل گردید. حالا چه شده که چون حاکمیت از خود ماست باید تشویق کنیم که مردم را بکشند ویا زندان کنند مگرامیرالمومنین کسی را که شمشیر بر فرقش زد سفارش نکرد که او را شکنجه نکنید واگرشهید شدم یک ضربه بیشتر به اونزنید حالا یک حادثه‌ای پیش آمده و عده‌ای را گرفته‌اند. آیا این افرادی را که گرفته‌اند قاتل امیرالمومنین هستند؟ دست به اسلحه برده اند؟ یک جمعیتی از خود همین نظام آمده‌اند و گفته‌اند رای ما چه شد؟آیا جمعی را که دستگیر کرده اید باید با آنان با خشونت رفتار کرد؟ بیایید آمار بگیریم و ببینیم این افرادی که در زندانند چه کسانی هستند؟ این افراد مردم همین کشورند. جزو خانواده شهدا و یا جبهه‌ای هستند. دانشجو و استاد هستند.

شما به جای اینکه بیایید تشویق به رفتارانسانی و اسلامی نمایید، دادگاه‌ها را توصیه به خشونت می‌نمایید؟ آقای جنتی آیا از درون خانواده این افراد خبر دارید که چه بر آنان می‌گذردوچه چهره‌ای از روحانیت و اسلام در پیش آنها ترسیم خواهد شد؟ وقتی خانواده محمد نوری زاد، زیدآبادی و مومنی – که با همسر برادر شهیدش ازدواج کرده است وبرای اعتراف گیری سرش رادرچاه توالت می‌کردند- و یا وقتی این حرف‌ها را خانواده دو شهید مانند طبرزدی وعرب سرخی بشنود چه احساسی به آنها دست می‌دهد؟

من به خانواده این زندانیان می‌گویم که به خدا این روحانیت نیست. آقای جنتی سن زیادی از شما گذشته شما پسرتان حسین در زندان بود. می‌دانید مادر آن فرزند چه احساسی داشته؟

موضوعی را بازگو می‌کنم که نقد و توصیه به شماست و نه سرزنش. مگر حسین شما زندانی و جزو مجاهدین خلق (منافقین) نبود؟ مگر بعد از زندان در خانه شما نبود؟ مگر همسر و زندگی برایش فراهم نکردید؟ اما وی و همسرش در همان سالهای اولیه انقلاب درخانه تیمی و دردرگیری با نیروهای انقلاب کشته شدند. فرزند ایشان را خود شما گرفتی و بزرگ کردی. مگر کسی به شما خرده گرفت؟ من قصد سرزنش ندارم اما می‌خواهم حس و حال پدر بودن را برایتان زنده کنم. می‌خواهم بدانید احساس خانواده زندانی از هرمسلک ، مسلمان و غیرمسلمان،سنی و درویش و غیره چه می‌تواند باشد.

یکی از بزرگان از قول آیت الله طاهری نقل می‌کرد که اختلاف جنتی با من به خاطر ندادن ملاقات از طرف من به فرزند منافقش حسین بود. آقای جنتی شما فکر کن خانواده حسین مرعشی، عیسی سحر خیز، مهدی خزعلی، محمد داوری که از خانواده جانبازان و شهدا هستند و نیز نسرین ستوده که بنا به قول همسرش که وی را در دیدار اخیر نشناخته بود، چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند؟ آقای جنتی صحبت‌های من و شما که روحانی هستیم از دیدگاه مردم به حساب شخص گذاشته نمی‌شود بلکه به حساب روحانیتی که بیش از هزار سال خدمت کرده و از حقوق مردم دفاع کرده است ، می‌گذارند. آقای جنتی این رفتار تو است که افراد سرخورده از نظام این صحبت‌ها را به حساب روحانیت می‌گذارند.

آقای جنتی در چه فضایی زندگی می‌کنید؟ چه کسانی به شما مشاوره می‌دهند؟ به تعببیر خودتان سپاه واطلاعات.

همین افراد اتاق فکر و مشاوران شما هستند. اینها که گله می‌کنند می‌خواهد که احکام این زندانیان نیز زیر نظر سپاه و اطلاعات باشد. آقای جنتی آیا شما در نماز جمعه از خون آنان که زیر شکنجه کشته شدند دفاع کردی و از این شکنجه‌ها سخنی گفتی؟ آیا شد در نماز جمعه بگویی که آقایان اطلاعاتی و نیروهای مسلح، سه پزشک تا به حال ترور شده اند، ببینید چه کسی آنان را کشته؟ چرا از پزشکان و اساتید دانشگاه کشته شده سخن نمی‌گویید؟ پرونده دکتر معتمدی چه شد؟ آن پرونده استاد دانشگاه مرحوم محمدی به کجا رسید؟ شما که ادعا می‌کنید ما در هوا تروریست را می‌گیریم و از داخل پاکستان عطارزاده را می‌آوریم! شما ببینید چه هیولای زشت و پلیدی از روحانیت در ذهن بچه‌های این مردم و خانواده‌های آنان با این سخنان بوجود می‌آورید!

آقای جنتی تو دبیر شورای نگهبانی که کارش نظارت بر انتخابات و قوانین مجلس است! شما را با قوه قضائیه چه کاری است؟ می‌دانید نتیجه این سخنان شما چیست؟ نتیجه اش همان قتل‌های خودسرانه‌ای است که در گوشه و کنار مملکت اتفاق افتاد. نتیجه این حرف‌ها همان قتل‌های زنجیره‌ای کرمان شد. این رفتارها و سخنان است که باعث این اقدامات می‌شود.

آقای جنتی شما به این افراد میگویی فتنه گر و آنان هم به شما می‌گویند فتنه گر که این حرف‌ها را میزنی و فتنه به پا میکنی.شما جواب اعمال خودت را بده. اگر یک دستگاه عادلانه‌ای در کشوروجود داشت و یک هیات منصفه‌ای تشکیل می‌شد آن وقت به شما نشان می‌دادیم که طی این ۲۱ سال شما چه کرده اید و چقدر حقوق مردم را ضایع کرده اید؟ با نظامیان و اطلاعاتی‌ها که می‌نشینید و بررسی می‌کنید و هر کسی را بخواهید رد می‌کنید و یا تایید می‌کنید. همین‌ها اعضای مجلس خبرگان را تعیین می‌کنند. چقدر حوزه‌های انتخاباتی را باطل اعلام کردید که حوادثی مانند کوهدشت و فریدون کنار و قزوین در آن رخ داد؟ چه اتفاقی در آن حوزه‌ها افتاد و چند نفر کشته شدند؟ شما مسئول آن اتفاقات هستید.

آقای جنتی همین رفتارهاست که باعث ضربه زدن به استقلال قوه قضائیه می‌شود. حرف‌های شماست که باعث می‌شود بازجوها به زندانیان بگویند که قاضی کاره‌ای نیست و همه کاره ما هستیم! من تعجب می‌کنم چرا جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایشان چیزی نمی‌گویند؟ همیشه بزرگان ما در این کارها پیش قدم بوند اما حالا نمی‌دانم چرا اینطور نیست؟

آقای جنتی شما به عنوان دبیروهمه کاره شورای نگهبان اقدام به تهدید نمایندگان مجلس در برابر حق استیضاح وزرا می‌نمایید، و قصد قطع نمودن بازوهای نظارتی نمایندگان بر دولت و وزرا را دارید؛ آیا با این رفتارها چیزی از رسالت مجلس و نمایندگان مردم باقی خواهد ماند؟

آقای جنتی به شما یادآور می‌شوم که برخی از این افرادی که اکنون در زندان هستند و نیز افرادی که شما همکنون آنان را فتنه گر می‌خوانید و تقاضای برخورد شدیدتر با آنان را دارید، کسانی بودند که در سال‌های آغازین انقلاب در مقابل امثال فرزند تروریست شما مبارزه و ایستادگی کردند. متاسفانه سخنان تان آنقدربه دور از انصاف و منطق است که از دیدگاه برخی افراد مغرض این شائبه بوجود می‌آید که شما می‌خواهید انتقام خون پسرتان را از این زندانیان، جبهه رفته‌ها و مبارزین سابق بگیرد، که البته من به این دیدگاه اعتقاد ندارم.

در پایان من از تمامی مراجع و بزرگان می‌خواهم که برای حفظ آبروی اسلام و روحانیت و نیز جلوگیری از ضایع شدن حقوق زندانیان اقدامی را انجام دهند تا مبادا خدای ناکرده در آینده شاهد اقداماتی باشیم که دیگر راهی برای جبران آن نباشد.

والسلام



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024