جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.11.2010, 10:21


رادیو فردا / يكشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، با انتقاد از وکلایی که به گفته وی با «رسانه‌های بیگانه» مصاحبه می‌کنند، این گونه اقدام‌ها را موجب «وهن جامعه وکالت» قلمداد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز جمعه در سخنانی از «مصاحبه وکلا با رسانه‌های بیگانه» انتقاد کرده است.

رییس قوه قضاییه ایران که در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز سخن می‌گفت، با بیان این که «مصاحبه‌ با رسانه‌های بیگانه موجب وهن جامعه وکالت است»، اظهار داشته است: «وکالت شغل شریفی است که امیدواریم شأن و منزلت آن از سوی وکلا به خوبی حفظ شود.»

صادق لاریجانی همچنین گفت: «کانون وکلا نهادی قانونی است که باید تعامل منطقی و صحیح با قوه ‌قضاییه داشته باشد و دستگاه قضایی از اصلاح و تقویت سازوکارهای کانون وکلا حمایت می‌کند.»

در حالی که صادق لاریجانی از «تعامل» با کانون وکلا سخن گفته است اما به گفته شماری از وکلا، قوه قضاییه علاوه بر آنکه تعداد قابل‌توجهی از وکلا را در این سال‌ها به زندان فرستاده، در صدد «دخالت» در امور کانون وکلا نیز بوده است.

در این همین زمینه یک وکیل دادگستری در گفت‌وگو با رادیو فردا، مشکلات کانون وکلا با قوه قضاییه را دارای سابقه دیرینه دانست و گفت قوه قضاییه در سال‌های اخیر به دنبال این بوده است که این کانون را تحت تسلط خود درآورد.

این وکیل دادگستری، دخالت قوه قضاییه از طریق دادسرای انتظامی قضات در انتخابات کانون وکلا را از جمله این دخالت‌ها برشمرد و گفت دادسرای انتظامی قضات به عنوان مرجعی برای تایید صلاحیت کاندیدادهای کانون وکلا تبدیل شده است.
این وکیل دادگستری همچنین به اقدام رئیس پیشین قوه قضاییه برای به کنترل درآوردن کانون وکلا اشاره کرد که به شکایت جمعی از وکلا به دیوان عدالت اداری و تعلیق این اقدام منجر شد.

صادق لاریجانی در بخشی دیگر از سخنان روز شنبه خود به مصاحبه برخی از وکلا با رسانه‌های خارج از کشور نیز اشاره و از آن انتقاد کرد.

به ویژه پس از اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقام‌های ایرانی که فعالیت رسانه‌های اصلاح‌طلب در داخل کشور را به شدت محدود کرده‌اند، حملات گسترده‌ای را علیه رسانه‌های خارجی و به ویژه رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور آغاز کرده و این رسانه‌ها را از جمله به «تلاش برای براندازی نرم» متهم می‌کنند.

در همین راستا چندی پیش نیز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، با ارایه فهرستی از رسانه‌ها و سازمان‌های فعال در خارج از کشور، هر گونه همکاری با آنها را جرم اعلام کرده بود.

همچنین چندین تن از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات در ایران نیز به جرم «مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر سخنان رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در باره لزوم «حفظ شان و منزلت وکالت» در حالی بیان شده است، که به ویژه پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، چند تن از وکلای دادگستری نیز بازداشت شده و همچنان در زندان به سر می‌برند.

نسرین ستوده از جمله وکلایی است که در اواسط شهریور ماه سال جاری بازداشت شده و با وجود اعتراض‌های بین‌المللی نسبت به بازداشت وی، همچنان در زندان به سر می‌برد.

خانم ستوده در سال‌های اخیر دفاع از شمار زیادی از پرونده‌های سیاسی را در ایران بر عهده داشته است که در میان موکلانش می‌توان به عیسی سحر خیز، شیرین عبادی و آرش رحمانی‌پور اشاره کرد.

همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها به تازگی نیز سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی، سه وکیل دادگستری دیگر، هنگام بازگشت از ترکیه به ایران در فرودگاه بازداشت شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024