پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.11.2010, 22:12


همسر نسرین ستوده: نسرین لاغر و تکیده به اعتصاب تر ادامه می دهد

‎۲۰ آبان ۱۳۸۹ - رضا خندان که صبح پنج شنبه برای اولین بار پس از دستگیری نسرین ستوده توانست او را به صورت کابینی ملاقات کند در گفت وگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران او را به شدت لاغر و غیر قابل تصور توصیف کرد. همسر این حقوقدان و فعال حقوق بشر به کمپین گفت که نسرین ستوده از روز سه شنبه اعتصاب خشک خود را شکسته است و فقط آب می نوشد. رضا خندان همچنین گفت که نسرین ستوده از طریقی در زندان متوجه شده که قاضی دادگاهش روز ۲۴ آبان در دادگاه شرکت پیدا نمی کند و طبیعتا زمان دادگاهی او به تعویق می افتد.

رضا خندان در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به اینکه همسرش را نشناخته است و او همچنان در اعتصاب غذا است، گفت: « راستش را بخواهید اگر جلوتر از من خواهرش نرفته بود و جلوی کابین نسرین نایستاده بود من ازجلوی او رد می شدم. خواهرش هفته گذشته به دیدنش رفته بود و او را می شناخت. ما عکس های نسرین را به دیوار اتفاق زدیم و الان جلوی چشمم است راستش از صبح تا حالا فکر می کنم من به دیدن آدم دیگری رفته ام، حس بدیست. اصلا انتظارش را نداشتم. ۹ روز اعتصاب خشک به شدت لاغرش کرده ، صورتش را تیره تر و کوچکتر کرده است، اصلا قابل توصیف نبود و به دلیل خشکی دهان به زور حرف می زد. با این که آدم می تواند تصور کند قیافه آدمی که در زندان و اعتصاب غذاست حتما تغییر می کند اما انتظار این همه تغییر را نداشتم.»

رضا خندان گفت: « جالب است که بهتان بگویم روزی که نسرین خودش را به دادسرا معرفی کرد روزه بود. آن زمان ماه رمضان بود و او هفته اول در زندان چون روزه بود. چند روز بعد هم که اعتصاب ترخود را شروع کرد و ۲۷ روز ادامه داشت. بعد از آن هم اعتصاب خشکش را شروع کرد. راستش علیرغم صحبت های وکلایش مطمئنا نبودم که نسرین روز سه شنبه به اعتصابش پایان داده است، وکلایش به من گفتند که ما صحبت کردیم و او قانع شده اما همین حرف باعث شک من شد و نسرین امروز در صحبت هایش گفت که به دلیل نامه ها و تقاضاهای که دوستانش داشته اند روز سه شنبه از اعتصاب خشک در آمده است اما اعتصاب ترش را همچنان ادامه می دهد و الان فقط آب می نوشد.»

همسر نسرین ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر با اشاره به اینکه این ملاقات کاملا اتفاقی و غافلگیرکننده بوده است، گفت : « ملاقات زندانیان بند ۲۰۹ روزهای پنجشنبه ست و من تمام پنجشنبه ها را برای دیدن نسرین مراجعه کرده بودم اما هیچ وقت موفق به ملاقات نشدم. امروز به اتفاق خواهر و برادر خانمم رفتم که خیلی اتفاقی به ما اجازه ملاقات دادند. ۲۰ دقیقه ملاقاتی بود که بین ما سه نفر تقسیم شد. همه ما در صف بودیم برای حرف زدن با نسرین. نسرین گفت که در این مدت سه مقام قضایی و امنیتی ازجمله دادستان تهران به او قول آزادی داده اند اما سر حرفشان نمانده اند. امروز به نظرم رسید که او در ادامه اعتراض و اعتصابش مصر است و اصلا جای حرف ندارد که مثلا بگویم این کار را نکن . امروز با دیدنش مطمئن شدم که اگر به خواستهایش رسیدگی نشود او اعتصابش ر ا نمی شکند. »

همسر نسرین ستوده درباره اینکه آیا نسرین به شکنجه ای در زندان هم اشاره کرده است، گفت: « راستش من نپرسیدم و خودش هم چیزی نگفت. به قدری زمان کوتاه بود واین ملاقاتی غافلگیر کننده بود که من هزار تا سئوال داشتم و نتوانستم بپرسم.چون برادرش هم برای اولین بار پس از فوت پدرشان او را می دید کلی حرف داشتند و احساساتی شدند و بعد نهایتا صحبت به پرونده رسید.»



رضا خندان با اظهار نگرانی از اینکه اگر قاضی روز ۲۴ این ماه (آبان) به دادگاه نرود همچنان نسرین در اعتصاب غذا و بلاتکلیفی پرونده اش می ماند، درخصوص نقض حقوق بشر در پرونده این حقوقدا گفت :«با وجود آنکه بارها نسرین شاهد موارد نقض حقوق بشر در پرونده های موکلانش بود اما در مورد خودش انگار وضع خیلی ناجور است و انتظار این همه رفتار های ناجور و ناعادلانه را نداشته است. بعد از دو ماه ونیم من امروز بالاخره توانستم برای اولین بار او را کابینی ببینم . این رفتار ناسنجیده ، غیر قانونی و غیر انسانی چرا باید باشد، مگر چه کرده که نمی تواند با خانواده ش ملاقات کند . حالا من درباره مشکلات خود مان می گویم که مثلا حق ملاقاتی و تماس تلفنی نداریم ولی از اتفاق های که بر او گذشته که خبر نداریم ، حتی تامقطعی نمی دانسته که پرونده ای برای او تشکیل شده و به دادگاه رفته است و تا روز سه شنبه که با وکلایش صحبت کرده نمی دانسته موارد درج شده در پرونده اش چه چیزهای هستند. اینقدر درخصوص بازداشت یک نفر نقض حقو ق بشر می شود که اصلا نمی شود آنها را شمرد و نسرین یک نفر است در حالیکه درباره خیلی ها این اتفاق می افتد.»

رضا خندان در نهایت گفت : « نسرین خیلی نگران دخترم بود چون در ملاقات قبلی دخترم خیلی گریه کرده و به مادرش گفته که اعتصابت را بشکن و گرنه من هم بیرون اعتصاب می‌کنم. نسرین نگران این است که اتفاقی بین دخترم و دوستانش در مدرسه نیفتد اما خدا را شکر فضا در مدرسه و کوچه و محله نسبت به ما بسیار مثبت است و ما هیچ مشکلی نداریم و همه پیگیر حال نسرین هستند.»

نسرین ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر از روز ۱۴ شهریور ماه امسال به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی و تبلیغ بر علیه نظام بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.


http://persian.iranhumanrights.org/1389/08/sotoudeh-strike-continues/



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024