چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.11.2010, 0:12



بی بی سی: دولت نیجریه اعلام کرده که تحقیقات اولیه اش نشان می دهد یک محموله تسلیحاتی که هفته گذشته در بندر لاگوس کشف کرد، از ایران فرستاده شده بود و شهروندان ایران احتمالا در این کار دست داشته‌اند.

مأموران امنیتی نیجریه در ماه اکتبر محموله ای حاوی راکت های ۱۰۷ میلیمتری، گلوله تفنگ و تسلیحات دیگر را در بندر لاگوس کشف و ضبط کردند.

آلیو آدی هونگ، از معاونان وزیر امور خارجه نیجریه، به بی بی سی گفته است که بر اساس تحقیقات اولیه، می تواند به طور قطع بگوید که این تسلیحات از ایران فرستاده شده بود.

آلیو آدی هونگ گفت: "سازمان های دولتی ما در حال تحقیق هستند و نیز از طریق دیپلماتیک برای دریافت اطلاعات از مقام های ارشد دولت ایران تلاش می کنیم."

او گفت که اتباع ایران در ارسال این محموله دخالت داشته اند، ولی از فرد خاصی نام نبرد.

دولت ایران هنوز رسما به این اتهام واکنشی نشان نداده است.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه به نقل از سفارت ایران در نیجریه گزارش داد که "هرگونه اظهار نظر غیرضروری درباره این موضوع به ابهامات درباره آن خواهد افزود."

مقام های اسرائیلی بر این باورند که دولت ایران این سلاح ها را برای گروه حماس در نوار غزه فرستاده بود.

دستیار وزیر امور خارجه نیجریه در مصاحبه با بی بی سی گزارش ها مبنی بر فراخوانده شدن سفیر ایران در نیجریه توسط وزارت امور خارجه نیجریه را تایید کرد.

او تاکید کرد که دو کشور رابطه دیپلماتیک خوبی دارند، اما گفت که نیروهای امنیتی نیجریه در پی دیدار با فردی هستند که به گفته آن ها ایرانی است و در ارسال محموله مذکور دست داشته است.

آلیو آدی هونگ گفت دولت نیجریه می خواهد بداند آیا یکی از متهمان که با سفارت ایران "در تماس بوده" در سفارتخانه ایران در نیجریه حضور دارد یا خیر و در صورت حضور وی در سفارتخانه، سازمان های امنیتی نیجریه خواهان ملاقات با او هستند.

این مقام نیجریه تاکید کرد: "به علت مصونیت دیپلماتیک باید با این قضیه به طور بسیار دیپلماتیک برخورد شود."

وی همچنین حجم و محتوای محموله کشف شده را مایه نگرانی جدی کشورش دانست.

یک شرکت حمل و نقل بین المللی پیشتر اعلام کرده بود که محموله اسلحه ای که در نیجریه از یکی از کشتی های تحت مسئولیت این شرکت توقیف شد، متعلق به یک تاجر ایرانی است و در بندرعباس در جنوب ایران بارگیری شده بود.

شرکت "سی‌ام‌آ - سی‌جی‌ام" که مرکز آن در فرانسه است، می گوید که ۱۳ کانتینر توقیف شده، توسط یک تاجر ایرانی بارگیری و مهر و موم شده بود که نامش در هیچ یک از فهرست های افراد ممنوعه دیده نمی شد.

به گفته این شرکت، محموله مذکور در ماه ژوئیه در بندر لاگوس تخلیه شد، اما صاحب آن هفته گذشته خواهان انتقال محموله به کشور گامبیا شده بود.

مقام های امنیتی نیجریه بخشی از محتوای محموله توقیف شده را به خبرنگاران نشان داده بودند.

آنها می گویند که راکت انداز، نارنجک و مواد منفجره هم در کانتینرها بوده است، اما این اقلام به خبرنگاران نشان داده نشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024